Tenta som ett pokerproffs med 20-20-20 metoden!

237 visningar
uppladdat: 2019-05-21
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

 

 

Idag är de flesta av oss beroende av mobiler och datorer både för studier och fritid.  Detta genererar flera timmar av dagligt skärmtittande, särskilt för studenter som läser mycket på nätet. Att all denna tid framför en skärm har konsekvenser för synen är säkert inte förvånande för någon men vad är det egentligen som inte är bra? På detta bedrivs mycket forskning runt om i världen och en av slutsatserna är att vi helt enkelt blinkar betydligt mindre vid skärmläsning. Blinkningen behövs för att ögonen inte ska bli uttorkade, trötta och irriterade. När vi nu vet att en av orsakerna till att ögonen tar stryk av för mycket skärmtid ligger i själva blinkningen så är det lättare att hitta motmedel. 

En metod som fått erkännande runt om i världen är den så kallade ”20-20-20 metoden”, en enkel teknik som faktiskt fungerar. 

Hur metoden går till

20-20-20-metoden innebär att man efter 20 minuters skärmtid tar en paus på 20 sekunder och fäster blicken 20 feet (cirka 6 meter) bort. Det här kan man göra var man än befinner sig och hjälper till att träna ögonmusklerna, något som på sikt skonar ögonen från skärmtittandets negativa konsekvenser.

Symptom på att man behöver  ta hand om ögonen

Det finns många tecken som tyder på att man behöver ta bättre hand om sina ögon: 

  • Ökad ljuskänslighet
  • Suddig syn
  • Huvudvärk

Det klassiska tecknet på problem med synen är huvudvärk och ihållande huvudvärk är ofta det som de flesta söker sig till optiker för. Ett av de vanligaste symptomen som uppträder tidigt är annars  ljuskänslighet eller suddigt synfält ch då har man mycket att vinna på att direkt börja använda 20-20-20-metoden.   

Det största felet många gör är nämligen att avärda symtomen bara för att man vet med sig att man suttit för många timmar framför datorn och så låter man det gå så länge att det istället finns risk för att ögonen tar djupare skada och att man behöver glasögon. Allt som behövs är kanske regelbundna ögon-pauser om man upptäcker symtomen tidigt.

Bättre syn och ökad koncentrationsförmåga

Men det är inte bara för att undvika torra, trötta ögon som man bör använda 20-20-20 metoden. Alla upplever väl att det finns en svårighet med att hålla uppe koncentrationen i flera timmar när man sitter framför en skärm, läser en tråkig bok eller kör bil på kvällen. Tröttheten i ögonen gör sig påmind och man börjar ofta gäspa samtidigt som tankarna drar iväg på annat håll. Använder man sig av 20-20-20-metoden och gör regelbundna micropauser för ögonen så ökas även syressättningen till hjärnan med bättre koncentrationsförmåga som följd.

Används av professionella pokerspelare

Optiker uppmuntrar till olika övningar som tränar ögats muskler och ökar blodflödet i ögats kärl men dessa övningar kräver mer tid än tjugo sekunder och behöver dessutom utföras på ett korrekt sätt för att ha effekt. Enkelheten i 20-20-20 metoden har därför gjort den till en populär teknik  inom flera yrkesgrupper, inte minst av lastbilschaufförer. Något som kanske är mindre känt är att 20-20-20 tekniken även är en välbeprövad strategi av professionella pokerspelare. Enligt SvenneCasinos kan ett pokerspel pågå i över 10 timmar och kräver oavbruten koncentration. Förmågan att använda sig av tekniker som syresätter hjärnan är ofta den avgörande strategin som till slut skiljer vinnaren från förloraren. Detta kan liknas vid studenters långa, ofta oavbrutna, inläsning inför viktiga tentamen. Den som kuggar är oftast den som inte lyckas hålla koncentrationen uppe.

Studenter som ökar blodflödet till hjärnan genom  korta micropauser var 20:e minut kommer att uppleva en förbättrad koncentration, något som behövs för att maxa sina studieresultat.

Resultatet ligger i enkelheten

Att fästa blicken på något under 20 sekunder låter inte alltför svårt. Metoder som är enkla väcker ibland lite skepsis men oftast är det just de små, enkla metoderna som man kan tillämpa precis var som helst, som i längden fungerar bäst. Det svåraste med denna metod är troligen att komma ihåg att ta den där pausen var 20:e minut och inte ”fuska” och låta minuterna bli timmar. Därför är det bra att använda någon av de mobilapplikationer...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Tenta som ett pokerproffs med 20-20-20 metoden!

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Johan Henriksson [2019-05-21]   Tenta som ett pokerproffs med 20-20-20 metoden!
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=60527 [2019-08-24]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×