Vilken typ av spelreklam är faktiskt tillåten på TV?

2771 visningar
uppladdat: 2018-06-11
Johan Nilsson

Johan Nilsson 26 år

Från
Linköping, Sweden
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

Onlinekasino har blivit en gigantisk bransch som omsätter miljardbelopp. Såväl inom Sverige som utomlands. Men konkurrensen har på senare tid hårdnat, i och med att allt fler aktörer etablerar sig på marknaden. Detta har inte minst avspeglats i faktumet att allt fler kasinobolag satsar på omfattande reklamkampanjer.

 

Spelbolagen lägger idag miljarder på reklam, och på bara tio år så har deras marknadsföringsinvesteringar i svenska medier ökat från en till fyra miljarder svenska kronor. Här ska vi titta närmare på vilken sorts spelreklam som faktiskt är tillåten på svensk TV.

Svenska myndigheter tar krafttag

I Sverige så har situationen kring kasinoreklam länge varit ganska förvirrad. Såväl i TV-kanaler som i dagstidningar har mängden reklam för onlinekasino varit omfattande. Grundtanken med den svenska spelregleringen är att det endast är lotterier, och liknande verksamheter, som har svenskt tillstånd ska få marknadsföra sina tjänster inom landet.

 

Men spelregleringen gäller inte i praktiken ifall TV-reklamen sänds från länder där spelreklam är tillåtet. PlayOJO genomförde exempelvis en stor TV-kampanj med en dansande alpacka genom Strix Television. Likaså sändes Zlatans reklam för Bethard genom samma produktionsbolag. Då TV-bolaget sänder från Storbritannien, och där spelreklam är tillåtet, kan dessa TV-kanaler kringgå svensk lagstiftning och fritt sända spelreklam i Sverige.

 

I en förhållandevis ny dom från Högsta förvaltningsdomstolen så har man dock slagit fast att marknadsföring av utländska spelsajter är förbjudet. Vad de poängterar är dels att det inte är lagligt att främja spelverksam som arrangeras utomlands, och att det inte strider mot EU:s fria rörlighet att Sverige faktiskt upprätthåller detta förbud. Därmed kan de bolag som erbjuder annonsplats i Sverige få ett vitesföreläggande, och på så sätt förhindras att sprida reklam.

 

På så sätt har man valt att komma åt vad man anser vara olaglig reklam genom att skifta ansvaret från kasinooperatörerna, till de företag som förfogar över en marknadsplats. Detta gör så klart att det finns en hel del gråzoner. Ingen har hitintills gett något konkret svar på huruvida en helt utländsk aktör med verksamhet i Sverige kan erbjuda marknadsplats utan att riskera ett vite. Med största sannolikhet skulle de trots allt kunna möta en hel del problem, då Sverige nu verkligen har satt ned foten angående ansvarsfrågan.

 

Det verkar helt enkelt vara allas ansvar att se till att oreglerad reklam inte figurerar i Sverige. Men intressant nog kommer denna fråga att bli irrelevant så fort Sverige har genomfört den planerade reformen av spelmonopolet. Hur kommer då spelmarknaden att se ut i framtiden?

En spelmarknad i förändring

I skrivande stund pågår omfattande reformer gällande det svenska spelmonopolet. Regeringen har presenterat en spelutredning som föreslår att spelbolag och kasinooperatörer kommer att behöva söka licens för att fortsätta erbjuda nätkasino och speltjänster i Sverige.

 

Framtiden för den svenska spelmarknaden är därmed i förändring och exempelvis kommer aktörer som har svenskt spellicens att få tillstånd att marknadsförs sina tjänster i samtliga svenska kanaler. Vi kommer bland annat att få så se en ökad mängd spelreklam på kanaler såsom TV4 som tidigare har varit förbjudna att sända spelreklam. Dessutom kommer vi att se hårdare krafttag mot och mindre reklam från utländska spelbolag utan svensk spellicens.

 

I takt med att spelreklamen ökar kommer vi även att se en ökad trend med spelbolag som gör samarbete med kändisar. Exempelvis kan vi se Metal Casinos senaste reklamfilm med Ozzy Osbourne som snabbt fick viralt genomslag. Likaså fick både Betsson och Casumo Casino motta stora rubriker efter deras reklamfilmer med Måns Zelmerlöw respektive Filip & Fredrik.

 

Ansvaret läggs på mediebolagen

Även fast regleringen är väldigt tydlig så råder det fortfarande ett visst mått av förvirring. I skrivande stund så får svenska medier helt enkelt inte göra reklam för utländska spelbolag. Denna reglering har ibland kommit att kallas för främjandeförbudet. U...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Vilken typ av spelreklam är faktiskt tillåten på TV?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Johan Nilsson [2018-06-11]   Vilken typ av spelreklam är faktiskt tillåten på TV?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=60366 [2018-11-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×

Logga in med Facebook