Dramatisk ironi – Den starkaste berättartekniken

1343 visningar
uppladdat: 2018-05-22
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

När vi skriver fiktiva berättelser använder vi oss vanligtvis av olika dramaturgiska redskap. Det måste vi, i någon grad, för att veta vad vi dränerade själar håller på. Vanligast är att vi använder berättarverktyg som tar oss genom den otäcka akt två, som kan kännas som att stirra ned i en abyss utan en aning om vad som finns i det svarta. De verktyg vi kan plocka fram stärker våra berättelser och flera av dem ger varje scen mer spänning. En berättarteknik jag skulle vilja upplysa du som skriver litterära texter eller manus för film och TV om dramatisk ironi. Jag påstår att detta är den starkaste formen av berättande. 

 

Dramatisk ironi innebär att vi i publiken vet mer om en situation än karaktären i berättelsen. Det första exemplet som föresvävar mig är “Rödluvan”, när protagonisten ska hälsa på hos sin mormor. Vi i publiken vet om att mormor har blivit uppäten av vargen, som nu ligger på hennes säng i hennes kläder. Men Rödluvan vet då inte om att vargen låtsas vara mormor och att han planerar att smaska i sig henne också. 

 

Utan att författaren behöver anstränga sig något extra, spänner dramatiken på flera plan; det finns alltid en laddning i vad som kommer att hända när karaktären kommer ikapp publikens medvetande. Det vill säga: Hur kommer Rödluvan att agera när hon inser att det är vargen och inte mormor hon är med i en stuga ute i skogen? Hur ska den frågvise gästen i “Repet” reagera när han förstår att värdarna på festen håller en död person gömd i vardagsrummet? Engagerande berättande!

 

 

Om du ska streama film kan du passa på att leta efter den dramatiska ironin i den film eller serie du kollar på och reflektera över hur effektiv och engagerande du tycker att den är. Föreställ dig även hur scenen skulle vara ifall vi var på samma nivå som karaktären, skillnaden skulle bli enorm. Den dramatiska ironin har skimrat på film sedan mediumets gryning. Alfred “Master of Suspense” Hitchcock hade som guldregel att låta publiken ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Dramatisk ironi – Den starkaste berättartekniken

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Johan Henriksson [2018-05-22]   Dramatisk ironi – Den starkaste berättartekniken
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=60344 [2020-09-20]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×