Hur nyetablerade företag kan arbeta för att förbättra sin position i en dynamisk marknad

2887 visningar
uppladdat: 2016-10-13
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

 

Företagsmarknadsföring har aldrig varit viktigare (Bild: Arkivbild)

I takt med den teknologiska utvecklingen har konkurrensen blivit hårdare, även inom den digitala sfären. Företag tenderar att spendera allt mer pengar på digital marknadsföring, och att nå maximal exponering har blivit svårare.

En tydlig bransch där konkurrensen är som hårdast är marknadsföringsbranschen. Företag och varumärken som var först ut med att etablera sig i digitala medier har legat i framkant väldigt länge. Konkurrenterna, särskilt de nyetablerade aktörerna på marknaden, har fått mindre utrymme och exponering, även om de följt samma marknadsföringsmodeller och strategier.

Men det finns även en del utstickande företag som lägger ner tid på andra kommunikativa kampanjer i sin marknadsföring. Dessa kampanjer har på senare tid blivit vanligare och mer givande, särskilt utifrån ett kundperspektiv. Det kan handla om allt från sociala kanaler (interaktion och tävlingar på exempelvis Facebook, Instagram eller Twitter) till oslagbara kampanjer på nätet. De sistnämnda fungerar självklart som bäst när konkurrenten inte kan eller vill vara med i spelet.

De tre företag som utmärkt sig under den senaste månaden är Lottoland, ett nytt lottobolag med många andra spelartyper som skiljer sig markant från företagets konkurrenter. I sin marknadsföring är man inte för aggressiv med att tvinga besökarna att spela för riktiga pengar. Istället vill man milt värva nya spelare genom att publicera guider på hur man som spelare kan spela lotto utan pengar eller med rabatter.

Det andra företaget är webbyrån och medieföretaget AdNordic som vågar använda sin historia i sin marknadsföring. Företaget grundades av två högskolestudenter vid Högskolan i Kalmar. Framgångssagan porträtteras med jämna mellanrum i både sociala medier och reklamfilmer – något som andra liknande företag verkar utesluta från sina Pr-kampanjer. Transparens och historia ger företaget en starkare image ur ett mottagarperspektiv.

Det tredje företaget som utmärkt sig är Wayne’s Coffee som befinner sig i en av de tuffaste men snabbast växande branscherna. Precis som företaget konkurrenter står även Wayne’s i samma produktsegment och erbjuder diverse produkter för kaffeälskare i Sverige, men i sitt senaste tillskott har företaget satsat mer på hälsosammare och framför allt grönare alternativ. För bara någon månad

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hur nyetablerade företag kan arbeta för att förbättra sin position i en dynamisk marknad

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Mandy Liljedahl [2016-10-13]   Hur nyetablerade företag kan arbeta för att förbättra sin position i en dynamisk marknad
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=59899 [2020-02-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×