Telefonen

12 röster
12614 visningar
uppladdat: 2006-03-28
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
När telefonen uppfanns
Den som stod för patentet på telefonen (tele= fjärran, fone= ljud) den 14 februari år 1876 var ingen mindre än Alexander Graham Bell. Han jobbade med att lära döva att tala teckenspråk och ville få döva att höra ljud elektrisk väg. Alexander Bell föddes i skottland men levde sedan år 1870 i Kanada. Bell och hans assistent Thomas Watson jobbade länge med att försöka kunna kommunicera mellan två olika platser med hjälp av mikrofoner och högtalare men lyckades inte få det bra. En dag lyckades han och de första som sades i denna nya uppfinning var ”Mr Watson, come here, I want you” där Bell satt uppe på vinden och hade sin medhjälpare nere på bottenvåningen. Enligt en annan uppgift tog han uppfinningen från en italiensk invandrare ved namnet Antonio Meucci. Detta fastslog man i USA för så sent som år 2002.
Vem det än va som uppfann telefonen så utgick de troligtvist utifrån Johann Phillip Reis uppfinning som bara kunde överföra musik elektrisk väg. Denna uppfinning var inte så populär trots denna lågt teknologiska tid. Han hade också problem med att komma fram till den uppfinningen. Först byggde han upp två modeller av ett öra där alla delar fanns med som finns i ett öra men istället för nerver satte han dit elektriska ledningar. Han kopplade ihop ledningarna med ett batteri och när man pratade i det ena örat hörde man svagt vad som sades i det andra örat. Han förstod tidigt att sändare och mottagare måste ha olika form och började experimentera i det på nytt. Efter ett tag lyckades Reis, genom att han byggde ett membran av en tunnlapp och ett korvskinn. Han klistrade ett litet platinablad på skinnet som kopplades till en strömförande metallfjäder. När skinnet vibrerade påverkades strömmen. Mottagaren i den andra änden hade formen av en spole. Han kunde inte då överföra mänskligt tal men fick fram toner och musik. Han kallade den för telefon.
Bells telefon var inte patenterad i Sverige och andra länder så vem som helst kunde ta den nya uppfinningen och arbeta med den här. I detta såg Lars Magnus Eriksson och tänkte att det kunde vara en stor marknad att vidareutveckla och sälja denna produkt. Innan man började producera de nya telefonerna gjordes en massa förbättringar av Bells telefon. Efter ett tag tillverkade han också mikrotelefoner där mikrofon och högtalare satt i en enhet. Den första telefonen som han gjorde kom ut i november år 1878.

Telefonledningar och telefonväxlar
När telefonen kom och blev populär måste man ha långa telefonledningar och telefonväxlar. På hösten 1880 kom den första kommersiella telefonoperatör i Sverige i Stockholm. Den hade då ca 100 abonnenter. Tre år senare startade Stockholms allmänna telefon AB. Många privata telefonföreningar i andra städer började också bedriva sådan verksamhet. Telefonen spreds mycket snabbt och år 1885 blev Stockholm den staden i världen som hade flest telefoner. 1887 byggdes en ny telefonstation vid Malmskillnadsgatan i Stockholm. Den var gjord i järn och den omgavs av då 4000 olika telefonledningar till de olika hemmen. I tobakskiosker kunde man betala för att få ringa till någon om de nu hade en telefon i butiken. År 1886 ersatte man kontanter med telefonkort och i början av 1900-talet satte man ut telefonkiosker på gatorna.
På 1890-talet började telegrafverket att köpa in de privata telefonföreningarna för att kunna bygga ledningar mellan dem. Fler människor kunde nu prata med varandra. I och med detta gjordes det försök om att automatisera telefonväxlar för nu behövdes det ju växeltelefonister som krävde utbildningar. I Sverige började man försöka med det redan år 1883 men den som lyckades med det blev amerikanen A. B. Strowger år 1889. År 1924 fick vi den automatiserade telefonväxlaren hit till Sverige. Den hette Norra Vasa och låg i Stockholm. Två ingenjörer utvecklade koordinatväljarväxeln som var ett automatsystem och blev ett grundläggande system i det svenska telefonnätet. Den sista manuella telefonväxeln automatiserades år 1972 som var stationen i Arjeplog.
År 1823 lades en ledning ut mellan Stockholm och Göteborg vilket då blev den längsta ledningen i Europa. En lång tid senare år 1956 lade man ut en telefonledning i Atlanten. Det gick självklart inte så bra med den första kabeln. Det fanns inga telefoner så den användes som kommunikationskabel. När man hade lagt ut den och det skulle pratas för första gången i den tog det drygt en timme för orden att komma från England till USA som bestod av 90 ord. Cyrus W Field lyckades han lägga ut en ny och bättre fungerande kabel på 3432 km. Den lades ut år 1866. När telefonen hade kommit lade man ut år 1956 en kabel över Atlanten Och man kunde nu ringa från Skottland i Storbritannien till New Foundland i USA.
Den optiska kabeln lades först ut år 1988 som kunde överföra 40 000 samtal samtidigt.
Man började använda optiska kablar som gör att ljudöverföringen blir digital. Den digitala överföringen av mänskligt tal gör att man slipper bruset och störningar, som det blev av de vanliga ledningarna vid långa avstånd mellan dem som samtalade med varandra. Vårat sätt att kommunicera har utvecklats och överföringen av ljuden har skett allt snabbare. I dagens samhälle behövs det ofta snabbare lösningar för att klara av svåra problem, vilket kräver ett välutvecklat kommunikationssystem.
Idag finns det en telefonväxel som kallas för AXE. Den teknikens som AXE har grundar på dess föregångare AKE-växeln. AKE började konstrueras i början på 1960-talet. Den första AKE installerades år 1968 i Tumba, och den första AXE sattes i bruk år 1978, alltså inte förrän 10 år senare. Denna AXE-växel har också sina nackdelar. Det finns en del kortslutningar i programmet och när det uppkommer en del extrafunktioner på telefoner kan man ta ett sådant exempel. När man pratar med någon i telefon och en annan person ringer, så går det en signal så att man får veta d. Då ska man lägga på för den personen man talade med och prata med den andra personen som ringer. När man sen har pratat färdigt så kan man inte börja prata med den som man först pratade med. AXE-växeln tror fortfarande att man pratar i telefonen och den som kopplade bort dig kan inte ringa tillbaka till dig igen innan du har lagt på luren. De extrafunktioner som Telia har lagt till är ju bland annat att man kan som tidigare nämndes att få reda på om någon ringer när men redan pratar i telefon, ”samtal väntar”, att flytta ett telefonnummer från en telefon till en annan, återuppringning, trepart och något så enkelt som att det kommer en ton så fort som man lyfter luren.
För övrigt håller dagens AXE-växlar till en beräknad tid av hela 30 år. Den exporteras till världens alla hörn.

Reflektioner
Jag tyckte att det var intressant att jobba med telefonen. Man kan lugnt säga att jag lärt mig en hel del om AXE-växlar men också om telefonens historia och dess utveckling. Innan man kom på telefonen var det svårt för människan att kommunicera på avstånd. Självklart kunde man skicka brev med bud, men man kunde ju aldrig skriva några stora hemligheter, för tänk om budbäraren får för sig att läsa ditt brev. När telefonen kom började man oftare utbyta idéer och information med varandra. Hela tiden under alla dessa år har det kommit nya modeller av telefonen men har fortfarande haft samma funktion: att kunna kommunicera på avstånd elektronisk väg. Självklart har tekniken kraftigt förbättrats sedan Bells första telefon. För vad skulle vi göra utan telefonen? Tänk dig att inte kunna ringa någon. Jag skulle inte kunna tänka mig ett samhälle idag utan telefonen. Även har mobiltelefonen stor betydelse för många svenskar och människor världen över. Man använder telefonen ofta på arbetsplatser för att slippa gå till personen som man vill prata med hela tiden och får då mer tid till att arbeta. Många butiker idag kan men ju ringa till och bara fråga om vilka öppettider den har. För man vill ju kanske inte gå till en butik och så visar det sig att den är stängd, det är 20 minusgrader ute och du känner att det var en helt meningslös promenad i denna bitande kyla.
Telefonen är också nödvändig för stora och världsliga företag där fabriker, styrelsen och de andra viktiga personerna på företaget behöver ett sätt att kommunicera med varandra. Visst finns det Internet och da...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Telefonen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2007-01-29

    Tack så jätte mycket för hjälp

  • Inactive member 2007-05-28

    Jag tycker att det är en bra t

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-03-28]   Telefonen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=5944 [2020-09-21]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×