Ishockey

1125 visningar
uppladdat: 2014-03-13
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

Ishockey

Vilken social funktion fyller idrotten ishockey idag? Ishockey är en lagsport där det finns både herrlag och damlag. Fyller en socialfunktion, där båda har tillgång till samma sport och kan komma till elitlagen, med tanke på att OS både spelas för herrlag och damlag. I ett ishockeylag beräknas det finnas ca 25-30 spelare on/off per säsong. Alltså ca 30 spelare som måste lära känna varandra, bilda en gemenskap, förstå varandra – eftersom att majoriteten kämpar för samma mål – att vinna och att lyckas. B.la. en social funktion som får oss att ofta bli mer toleranta gentemot varandra. Med tanke på att exempelvis elitlagen har en väldigt stor gemenskap och efter ett tag övergår till att vara ”bröder”. År 2012 var det 69 921 registrerade hockeyspelare i Sverige. Vi toppar alltså plats nummer 4 över mest hockeyutövare per land världen över. Detta visar att det finns ett stort intresse inom landet. Med tanke på det stora hockeyintresset, finns det årliga cuper, där även andra elitlag och elitlandslag kommer till Sverige för att tävla. Det finns inte bara storcuper för de äldre, utan TV-pucken är utformad för yngre spelare, så att även de kan bli sedda av sportmanagers och andra klubbar. Med det stora intresset och reklamer som ständigt annonseras ut i samhället – växer ett ännu större intresse för sport och motion bland andra.

Hur kan det komma sig att vi i Sverige, är en av de största utövarna av ishockey? Resorna kring faktorer som påverkar. Sverige är ett väldigt utvecklat land med stabil ekonomi. Att ett sådant land lätt kan investera pengar i exempelvis Riksidrottsförbundet, nya klubbar, äldre klubbar osv. är en självklarhet. Har vi tillgång till pengar, kan vi bygga nya arenor(kolla t.ex. bara under de 3 senaste åren: Friends Arena och Tele2 Arena) en upprustning av Hovet är även planerad. Vi kan som sagt även investera i bättre material och investera i fler klubbar eller förbättra de klubbar som redan finns. 2009 kom det ut en utformad högskolekurs kallad ”Sportsmanagement” – eftersom det efter en utredning visade sig att många av dagens tränare inte är helt kompetenta i ämnet utlärning. Denna kurs är byggd för att kunna utveckla dagens sport i Sverige i syfte till att utveckla allt fler kompetenta coacher som ska ta oss till förbättring och till guldet. Varför Sverige även är en av de största utövarna av ishockey är ju även b.la. för att vi blivit välsignade med fantastiska spelare med en enorm kämparglöd(men det är en annan femma!). Varför Sverige alltså är en av de största utövarna, är just för att vi har möjligheten.

Vilken typ av livsstil (ex. kost, träningsform, levnadssätt) kan ge en hockeyspelare rätt förutsättningar för god prestation? Bra kondition, rörlighet, snabbhet och styrka – är vad som utgör en bra hockeyspelare. Med hjälp av rätt träningsdos, rätt kost och tillräckligt med vila är det möjligt. Ishockey är rent generellt en allroundträning, där alla muskelgrupper kombineras med bra fysik och rätt strategi. Där hjärta, hjärna och muskler samarbetar varje sekund, både på och av isen. En av de viktigaste faktorerna inom utvecklingen för en spelare är att lära sig kombinera de tre nycklarna för att nå framgång. Vanliga problem är när träningsdosen är alldeles för hög och trots rätt kost så tränar kroppen på ett underskott av vila, som inte kan leda till utveckling inom sporten eftersom kroppen går igenom en muskelnedbrytning. Mycket riktigt därför de större skadorna uppstår i slutet på säsongen eller i tredje perioden. Skaderisken för den individuella ishockeyspelaren är 78,4/1000 matchtimmar. Jag tror denna statistik skulle kunna sänkas en del med hjälp av bättre fysik och rörlighet – då hjärnan ofta slutar vara lika mottaglig i slutet av matcher och spelarna lättare åker in i skadefällor.

 Inom ishockey använder man sin maximala styrka nästan hela tiden(mest under matcher såklart). Vilket leder till en väldigt hög förbränningskapacitet. En hockeyspelare behöver alltså kolhydrater, då detta kommer vara det energigivande bränslet för denne. När kroppen är ”slut” på kolhydrater använder kroppen muskelprotein som bränsle. Innan match ska en hockeyspelare äta en mycket kolhydratrik maträtt, exempelvis, potatis, ris och pasta med fisk eller kyckling och självklart grönsaker.

Då man svettas mycket som ishockeyspelare(under en minuts intensivt spelande bränner man mellan 30-40 kcal) så kan kroppen lätt bli uttorkad om man inte får i sig tillräckligt med vätska, därför sägs det att man ska dricka 5 dl vatten en halvtimme/timme innan träningen för att rusta upp ”vätskereserverna”. Spelar eller tränar man uttorkad kan man inte prestera maximalt d&a...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

http://webappo.web.sh.se/sportmanagement http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:517430/FULLTEXT01.pdf https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/63019/Filip%20Johansson.pdf?sequence=1

Kommentera arbetet: Ishockey

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2014-03-13]   Ishockey
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=59362 [2018-12-15]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×