Abort

7 röster
9281 visningar
uppladdat: 2011-11-16
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

Mitt syfte med denna uppsats är att försöka utreda huruvida abort är rätt eller fel ur olika etiska synsätt. Anledningen till varför jag vill göra det är att jag vet att det är delade åsikter överallt runt om i världen och dessutom är illegal abort ett stort problem i många länder. FAKTA OCH ARGUMENTATION Jag tänkte börja med att berätta lite om frågorna rörande abort och lite om hur själva aborten går till. En av de första sakerna som slog mig är att det är väldigt lätt att få abort att låta som något plågsamt att gå igenom, som de gör på Ja till livets hemsida. För om man sedan läser på RFSU:s hemsida om hur aborten går till så verkar det inte vara alls lika hemskt och plågsamt. Frågan om abort och huruvida man har rätt att döda sitt eget barn som växer inom en själv är en väldigt kontroversiell fråga, och också, enligt mig en svår fråga. Vår abortlag här i Sverige, som antogs 1974, innebär att en kvinna själv har rätt att välja om hon vill göra abort fram till artonde graviditetsveckan, om man vill göra abort efter den artonde graviditetsveckan krävs det tillstånd från Socialstyrelsen. Efter vecka 22 beviljas i princip inte abort eftersom att barnet då med rätt vård kan överleva utanför livmodern. På bilden ser du ett ofött barn som är 15 veckor gammalt. Sedan det var tre veckor gammalt har dess hjärta slagit och det första primitiva hjärncellerna har utvecklats. Och naturligtvis är denna tanke hemsk, men man kan också tänka sig vilket dilemma en abort är för de flesta människor. Förr var abort betraktat som ett sådant hemskt brott att kvinnan faktiskt kunde få dödstraff för det, senare blev hon kommenderad till straffarbete. Och tanken som slår mig är: Var är papporna till barnen? För ända sedan 1700-talet har de sluppit undan. Borde inte de bli lika straffade som mödrarna? Tänker man efter är ju faktiskt abort en form av mord, och då bör man ju tillämpa pliktetiken; att döda någon är fel. Men samtidigt vet man ju att inte alla kan tänka på detta sätt, utan måste göra det de känner är bäst, vilket då blir sinneslagsetik, mer om detta senare. Enligt Bonniers läkarbok utförs det knappt 20 aborter per tusende kvinna i Sverige årligen, och då menar de provocerade aborter, även missfall kallas ju egentligen för abort, men då säger man spontan abort. Kvinnorna man hade tagit med i boken var mellan 15 och 44 år, vilket ju är den ålder då man är som mest fertil. Jag har under den tid jag arbetat med detta haft stora funderingar kring om abort är rätt eller fel, och jag har pratat med många i min omgivning om detta. Och till och med en vän som är emot abort anser att om man blir med barn efter en våldtäkt, då är det i princip rätt att göra abort. För vem vill gå och bära på ett barn som blev till under den kanske värsta stunden i sitt liv? Här får man tillämpa sinneslagsetik, och kanske kommer konsekvensetiken också in. Om man föder detta barn, eller blir tvingad till det, hur älskat kommer då det barnet att bli? Varje dag ser man ett minne av en våldtäkt. Med tanke på barnets behov av kärlek är det mest rätt att göra abort. Många jag har pratat med säger också att man ju faktiskt kan adoptera bort det, men enligt mig fungerar inte den tanken; för nästan alla svenska barn som föräldrarna inte vill ha då det föds, skickas faktiskt till fosterhem. De flesta adopterade barn är faktiskt inte från Sverige, utan hämtade från utlandet. Ett annat tillfälle då jag märkt att folk utan att tveka skulle kunna göra abort är om de skulle få reda på att deras barn lider av en allvarlig sjukdom redan i fosterstadiet. Med allvarligt sjuk menar jag då en sjukdom som inte ger barnet någon livskvalitet, när varje dag blir en kamp för livet. Är det då inte bättre att abortera bort barnet? Även här tycker jag att man kan tillämpa både sinneslagsetik och konsekvensetik. Ytterligare något som slagit mig är att många framgångsrika och kända personer är emot abort, men de är samtidigt emot preventivmedel. Istället förespråkar de avhållsamhet tills man är gift. Men tänk om man inte vill ha barn även fast man är gift? De flesta av dessa människor tänker inte på detta. Jag lider också med de unga flickor som blir med barn och inte vet vad de ska göra, många säger att de får skylla sig själva för de är borde veta hur lätt det är att bli med barn. Men har man druckit lite och gärna vill bli accepterad av andra så kan det vara svårt att säga nej, och några veckor senare upptäcker man att man är gravid. Men måste man verkligen avbryta hela sitt liv för att ta hand om ett barn som inte är skapat av kärlek? Måste man alltid lida för att man var full och dum? Visst, pliktetiken säger att man faktiskt borde skylla sig själv, och att detta inte är något bra skäl att döda ett levande ting, men samtidigt säger konsekvensetiken mig att för en tonåring kommer detta aldrig gå, och barnet kommer att lida på ett eller annat sätt. Så kanske är det då bättre att abortera bort det så att det ska slippa få en jobbig uppväxt. Min sista tanke här handlar om de kvinnor som är alkoholister eller narkomaner. Om de blir med barn, vilket kan vara mycket troligt med tanke på mångas levnadssätt ( inte alla, men många), är det då rätt av dem att behålla barnet om de inte kan sköta sig under graviditeten och under barnets liv. En kvinna som vet att hon inte kan hålla sig nykter och ren under dessa 40 veckor och de kommande 18 åren borde inte alls behålla detta barn. Och i detta fall handlar det faktiskt om pliktetik: Om man dricker eller drogar under graviditeten är chanserna stora för att barnet blir allvarligt skadat och om man gör detsamma under barnets uppväxt kan det likväl bli skadat för livet, psykiskt skadat. Naturligtvis finns där så oändligt många fler frågor man kan ta upp, men jag hade fyra för mig viktiga kärnfrågor, och dem har jag tagit upp. Till sist vill jag avsluta med ett citat av Moder Theresa som jag tycker stämmer på många sätt. Jag är inte överens med henne på alla punkter, men speciellt när det gäller sista stycket håller jag med henne. ”Det är mycket viktigt för oss att inse att kärleken, för att vara äkta, måste göra ont. Jag måste vara villig att ge vad som helst för att inte skada andra och istället göra gott mot dem. Detta kräver att jag är villig att ge tills det gör ont. Men jag känner att vad som främst förstör friden är abort, för detta innebär krig mot barnet, ett direkt dödande av det oskyldiga barnet. Om vi accepterar att en mor kan döda till och med sitt eget barn, hur kan vi kräva av andra att inte döda varandra? Den mor som funderar på abort bör få hjälp att älska, det vill säga att ge, fast det kullkastar hennes planer och inkräktar på hennes lediga tid. Hon bör få hjälp att respektera barnets liv. Fadern till barnet, vem han än är, måste också ge tills det känns. Genom abort lär sig modern inte att älska utan hon till och med dödar sitt eget barn för att lösa sina problem. Och genom abort får fadern budskapet att han inte behöver ta något som helst ansvar för barnet han är upphovet till. Det är troligt att den fadern försätter andra kvinnor i samma svåra situation. På så sätt leder en abort bara till fler aborter. Varje land som accepterar abort lär inte sitt folk att älska utan att använda vilket våld som helst för att få vad de vill ha. Det är därför som abort är den största förstöraren av kärlek och frid. Låt oss ha detta enda för ögonen – att inget barn skall vara oönskat, sakna omtanke, eller dödas och kastas bort. Och ge tills det känns – med ett leende.” AVSLUTNING Personligen är jag varken för eller emot abort, ibland är det rätt och ibland är det fel. Naturligtvis är det inte rätt att använda abort som ett preventivmedel, men i vissa fall sker det misstag och då måste man ju välja. I alla fall kan man tänka enligt pliktetiken och enligt sinneslagsetiken. När man utför man en abort, så förstör man ett liv, vilket borde vara fel, och då får man tänka enligt pliktetiken. Men samtidigt, varför föda ett barn som inte får ett bra liv? Och som du förstår är det här sinneslagsetiken kommer in. Jag har inte så mycket mer att säga om detta för jag tycker att j...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Tryckta källor: Bonniers läkarbok, 2003 Internetsidor: http://sv.wikipedia.org/wiki/Abort http://susning.nu/Abort http://feministen.org/abort.shtml www.rfsu.se/templates/template_178.asp_Q_number_E_628_A_category_E_129 http://web.telia.com/~u15525044/abort.htm http://faktabank.jtl.unity.se/viewText.do?textID=0010

Kommentera arbetet: Abort

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Michelle Waern 2014-09-25

    Nästa gång borde du försöka ha mer stycken det blir väldigt jobbigt att läsa annars, Bara en liten synpunkt

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2011-11-16]   Abort
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=59045 [2019-05-26]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×