Americas Cup

3352 visningar
uppladdat: 2005-12-19
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
America`s cup är ett internationellt vandringspris för kappsegling med
stora segelbåtar.
Det stiftades 1851, då det vanns av skonaren America. Frånsett 1983, då en australisk båt vann, har bara amerikanska båtar segrat.
A.C är en av de största sporthändelserna i världen. A.C har ett långt och
fascinerande förflutet, seglare som: Commodore Stevens, James Ashbury, Nat Herreshoff, sir Thomas Lipton, Edward V11, Tommy Sopwith, Harold Vanderbilt
och nu Dennis Conner, för att bara nämna några.
Det är fantastiskt att till 1983 hade bara ett land tagit priset nämligen
USA. Under åren som gått har amerikanarna mött allt hårdare motstånd men
de har behållit sin överlägsenhet. 1983 vann Australien i en spännande
segling. Ombord fanns 15 seglare, som var och en har sitt specialområde
t.ex. följande uppgifter: Rorsman och skeppare, taktiker, navigatör och
vinschman. Andra medhjälpare var bl.a. Ben Lexcen- Australia 11:s
konstruktör, Laurie Hayden- idrottspsykolog, sir James Hardy-
seglingsrådgivare.
John Bertrand (skepparen) har skrivit en bok om Australia 11:s seger som
heter Seger för Australia 11. För att vara med i America´s Cup krävs det
att man vinner två cuper innan, som heter Louis Vuitton Cup och Citizen
Cup.


AMERICA`S CUP - 95


Från januari ända fram till maj pågår kampen i San Diego. Men saker och
ting är inte riktigt som de var, A.C har kommit ner på jorden.
För att ha råd att vara med i A.C, slår sig flera företag ihop till
syndikat.
Nytt för -95 är att utmanarna och försvararna (USA) kommit överens om flera
viktiga frågor för att göra America´s Cup mindre kostsamt och mer
tillgängligt för allmänheten: Bara två båtar får byggas per syndikat, max
femton segel tillåts, kortare startlinje på max 200 meter, men varje race
är fortfarande 18,5 sjömil.
Tävlingen är fortfarande "larger than life", men sista nollan i
utgiftskontot hos de största syndikaten är borta. Man bygger färre båtar
och träningstiden är kortare. Tidigare var de flesta syndikaten på plats i
San Diego och seglade uppåt ett år före cupstarten. Nu kommer de flesta
först under hösten, några så sent som i november/december. Bara några
syndikat har byggt mer än en båt, ingen mer än två.
Så sent som i VM:et i november seglade alla tre amerikanska
försvarssyndikaten fortfarande sina gamla båtar. Kostnadsjakten gör att
utvecklingen sker i simuleringar i datorer och tanke tester, inte ute på
vattnet med en ny båt mot en annan ny båt, som ger en tredje ny båt, kanske
till och med en fjärde eller en femte.
Mycket av det extrema, penningslukande hemlighetsmakeriet är borta.
Gamla band och lojaliteter är upplösta. Dennis Conners och Amerika:s
vinnande design team är spridda för vinden och jobbar med helt nya
syndikat, Chris Dickson är tillbaka i Nya Zeeland efter utflykten till
japan, medan Peter Gilmour, John Cutler m.fl. har åkt åt andra hållet och
har slagit påsarna ihop med resursstarka Nippon-syndikatet i den
uppåtgående solens rike.
Amerikanen Paul Cayard, finalist för Italien 1992, gjorde i somras ett kort
gästspel i ett av de franska syndikaten, för att de snart ska återvända hem till San Diego där han skrev på för Dennis Conner, medan landsmannen Rod Davis lämnat sitt nya hemland Nya Zeeland och nu seglar för John Bertrands australiska syndikat.
Ingen av de tre färsvarssyndikaten- America, Team Dennis Conner, Pact -95-
eller de åtta utmanarsyndikaten- två från vardera Australien, Nya Zeeland
och Frankrike, ett från vardera Japan och Spanien- kommer ens i närheten av
de cirka 100 miljoner dollar som den bortgångne Raul Gardini kostade på
sitt italienska Il Moro de Venezia- syndikatet förra gången.
Senaste America´s Cup vinnaren Bill Koch, som i år satsar på en helt
kvinnlig besättning, hävdar att han halverat sin budget sen sist, då han
kom som god tvåa efter Gardini vad det gäller pengar.
Idag ligger budgetarna hos de bäst finansierade syndikaten- One Australia, Nippon och möjligen Team Marc Pajot- någonstans kring 30-35 miljoner dollar, medan det i de andra syndikaten handlar om satsningar på ca 20 miljoner dollar.
Att resurser betalar sig visades tydligt av Koch och Gardini, som byggde
fyra respektive fem nya International America´s Cup Class (IACC) båtar och dessutom var först på plats för att träna i San Diego inför -92 års
cupseglingar. Nu är det slut på miljonrullningen, och därmed blir
förutsättningarna avsevärt mycket jämnare för alla deltagare. En speciell
kapa-kostnader-komitté har tillsats efter tävlingarna -92, och numera får
varje syndikat bygga högst två nya båtar.

När förra A.C avslutades var 80-talskalaset över, pengar och sponsorer en
brist vara, och man såg framför sig en Cup på nedgång. Men det har man
gjort flera gånger tidigare - och så studsar den upp igen, aktivare än
någonsin. Resurserna är mindre den här gången, men det betyder bara mindre
teknologi, färre nybyggen - och mer segling. Och de seglare som kommer till
San Diego för att slåss om pokalen är inte precis några småhandlare. Faktum
är, att A.C årgång 1995 ser ut att bli den mest konkurrens kraftiga
tävlingen någonsin!
Den största utmaningen kommer från "down under", varifrån man satsar på...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Americas Cup

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-12-19]   Americas Cup
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=5409 [2020-04-01]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×