Hälsouppgift

3 röster
13920 visningar
uppladdat: 2005-12-12
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Hälsouppgift

- Vilka fysiska, psykiska och sociala effekter ger regelbunden motion? Hur mycket behöver vi motionera? Vad säger litteraturen och källorna på Internet?


– För att kroppen ska fungera bra måste vissa villkor vara uppfyllda. Fysisk hälsa innebär att man har en välfungerade kropp. Fysisk hälsa påverkas om man röker, tränar på fel sätt, motionerar för lite eller inte alls. Det kan leda till att kroppen tar skada. Man kan ändra på sin dåliga fysiska hälsa genom att träna och röra sig ofta, äta regelbundet och att man ska kunna slappna av och inte stressa gör så att kroppen mår bra. Rör man mycket på sig och äter rätt så förebygger man skador i kroppen. Att vara icke-rökare har en stor betydelse i hälsan också. Psykisk hälsa kan påverkas om man blir till exempel mobbad i skolan eller på sin arbetsplats som inte är så ovanligt, man kanske inte har många vänner. Om man är arbetslös också så kan man må psykiskt dåligt, och det påverkar den psykiska hälsan på ett negativt sätt. Man måste kunna slappna av emellanåt för att förebygga stress som också påverkar hälsan på ett negativt sätt. Men hur förebygger man då den psykiska hälsan? Jo att ha vänner som stöttar en få en att må bra. Det är också mycket viktigt att ha en sysselsättning som man trivs med, som kanske ett bra jobb eller något intresse inom idrotten kanske, som basket, fotboll osv. Om man är arbetslös så mår man psyksikt dåligt i längden för att arbetslösheten gör att man inte ha något att göra, och då mår man dåligt. Det är därför jag tycker att man ska skaffa sig ett jobb så fort som möjligt efter sin utbildning så man inte bara sitter hemma och tråkar, i längden blir det väldigt tråkigt.
– Regelbunden motion förbättrar hälsan och välbefinnandet, det minskar även risken att man blir sjuk. Man lever 10 år mer än dom som inte är fysiskt aktiva, det gäller även att man inte röker. Regelbunden motion gör så att man mår bättre fysikiskt och psykiskt, man blir mer stresstålig. Man får även mer ork och energi att utföra sina vardagliga saker och arbeten utan att blir hängig och trött som en som inte är fysiskt aktiv. Det räcker med att promenera 30 minuter 5-6 gånger i veckan för att bli ”fysiskt aktiv”. Gemenskapen har en stor del att göra med vår sociala hälsa, att umgås, ha någon att prata med, vänner, familj. Det är viktigt för hälsan det med. Vi människor är sociala varelser som behöver gemenskap. Den sociala hälsan innebär att vi kan ha välfungerade relationer till medmänniskor som är delaktiga i våran så kallade gemenskap. När vår tillvaro blir problemfylld söker vi tröst och råd hos våra nära och kära. Man formar sin så kallade identitet, självförtroende och bild av sig själv genom sin omgivning. Vad är ohälsa då? Ett exempel på ohälsa är rökning. Rökning gör så att kroppen inte orkar göra det den skulle orka gör om man inte rökte. I längden kan rökning vara mycket farligt för kroppen. Rökare löper mycket större risk att drabbas av hjärta och krälsjukdomar och cancer en vad icke- rökare gör. Det finns också andra exempel på ohälsa som t.ex.

– Att äta fel sorts mat
– Alkohol och droger
– Brist på motion
– Brist på vätska
(Vätska behöver man hela tiden på grund av att man förlorar mycket vätska genom bland annat urin, avföring, svett och utandningsluft.)


- Utgå från dig själv, din livsstil och dina intressen; Hur värderar jag min egen hälsa? Vad är bra och vad är mindre bra? Får jag tillräckligt med motion? Behöver jag motionera mer/mindre? Vilka motionsformer kan jag tänka mig och vilka kan jag absolut inte tänka mig att utöva? Motivera och diskutera!


Vad är hälsa för mig? Hälsa för mig är att må bra, psykiskt, fysiskt, socialt och andligt. Med fysisk hälsa menas att kroppens alla funktioner fungerar som de ska och med psykisk hälsa att man mår mentalt bra, man känner ett inre välbefinnande. Min egen hälsa är väl inte sådär super bra. Jag rökte mycket innan men har varit rökfri i nästan ett år nu. Så min hälsa har väl förbättrats med tiden antar jag, jag brukar inte träna efter skolan eller så men jag har tänkt på saken, jag försökte vara aktiv ett tag men det funkade inte så bra, jag är ganska upptagen på helgerna med att jobba och grejer. Men någon gång i månaden blir det gymmet när jag har tid. Annars är det inte så mycket mer än att jag går till skolan och från skolan varje dag. Jag tycker att det absolut inte är tillräckligt med motion och vet att det kommer bli jobbigt senare i livet. Jag ska försöka motionera mer snart i framtiden. Jag kan tänka mig att promenera 30 minuter varje dag, skulle vilja prova yoga också. Jag skulle absolut inte vilja spela fotboll eller så, jag har prövat några gånger och får alltid bollen i ansiktet eller på någon annan känslig kroppsdel, och det gör ont och är helt klart inte min smak av motion. Jag måste berätta en rolig grej till, jag gjorde ofta situps innan jag gick och la mig, så jag fick lite magmuskler, haha! Men det var innan alltså, det skulle inte var fel att göra det varje dag. Lite magmuskler är alltid snyggt!

- Gör en planering för hur mycket och i vilken form du tänker dig att motionera i framtiden för att du ska må bra. Är den realistisk? Resonera!

Jag tänker promenera minst 30 min varje dag inom en snar framtid. Ska även pröva Yoga. I framtiden när jag har jobb så kanske det blir stressigt så det skulle vara skönt att kunna utöva yoga på fritiden som gör så att j...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hälsouppgift

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2008-11-21

    Söt<3

  • Inactive member 2014-02-03

    Fick du A i betyg

  • Inactive member 2014-02-03

    Fick du A i betyg

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-12-12]   Hälsouppgift
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=5121 [2018-12-16]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×