Eget företag

2 röster
10716 visningar
uppladdat: 2005-11-08
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Statoil södra

Affärsidé: Jag (Robin Mikaelsson) och Thomas Karlsson startade vårt alldeles egna Statoil som är ett företag inom detaljhandel januari år 2004. I grund och botten har vårt företag tagit hjälp utav franchising (moderföretaget för Statoil-Sverige.) Vi lånade företagsnamnet för att vi tror att det lättare skulle dra till oss kunder och få bra publicitet genom Statoils goda rykte som varumärke och tillgänglighet. Kravet för att vi fick låna Statoil-Sveriges affärsidé var att dom skulle få 2 % av vår totala försäljning varje månad, vi funderade ingen längre stund utan gick med på det utan vidare förhandlingar då vi trodde att vårat företag skulle gå med sådan vinst att det inte var någon fara. Vi ville sedan naturligtvis att vår personal skulle vara kunniga om företaget och ha en viss kundvana. Så vi tog hjälp av Statoil-Sverige som erbjöd våran personal en utbildning. Två månader senare hade vi en kunnig och tillmötesgående personal som vi verkligen trodde på.
Det vi saknade var en bra grund. Så jag och Thomas startade ett aktiebolag med en insats på 50 000 kronor var. Aktiebolaget skapades och fick ett namn.
Namnet vi valde för aktiebolaget var ”Statoil Södra i Örnsköldsviks AB”
Det unika med vårt företag var att vi hade ett väldigt fint läge alldeles utanför centrum. Väl synligt, lättillgängligt och gott om plats för kunder som tänkt stanna till en stund. Vi har således ett brett sortiment på de flesta varor och produkter.
Vi köpte även in en bil med mening att köra hem matvaror som folk kan ringa och beställa från butiken till en extra kostnad.
Våra leverantörer är alltid de allra bästa och levererar alltid varorna i tid.
Så är det tänkt att mitt och Thomas företag ska se ut. För att det ska se ut så behövde vi ha en lokal. Vi tog kontakt med ett företag som hade en lokal som vi skulle få hyra. Lokalen var på 200 m2 och kostar oss 20 000 kronor per månad.
Vi öppnade med namnet Statoil Södra. För att ni som läser detta ska förstå lite mer hur vi har tänkt så ska jag nu beskriva lite mer ingående hur vi tänkt oss och varför.
Detta är min definition för hur ett bra företag ska skötas.



Vi inriktar oss inte till någon speciell målgrupp utan både barn och vuxna ska kunna handla från vår butik utan problem. Om vi ser till kundens behov så har vi ett brett sortiment på olika slags varor, och även andra tjänster att erbjuda. Hos oss kan du tanka bilen, handla både snabbmat och husmanskost. Spela på hästar, hockeymatcher, fotbollsmatcher, köpa lotter och andra spel. Du ska också kunna handla verktyg till ditt hem och mindre biltillbehör. Om kunden känner sig hungrig ska man lätt kunna komma in på Statoil och köpa sig något snabbt och gott och komma ut nöjd.
Vår företagsform blev efter lite funderande startandet av ett aktiebolag. Dels för att vi är två delägare och att aktiebolaget är en egen juridisk person så om det eventuellt skulle gå dåligt och vi går i konkurs så riskerar vi bara att förlora det satsade aktiekapitalet. Aktiebolaget startade vi ägare med ett sammanlagt belopp på 100 000 kronor med en insats på 50 000 kronor var.
Namnet ”Statoil södra” tyckte vi var väldigt lämpligt då ”Statoil norra” redan fanns två mil norr om vårt företag.
Med oss två delägare så blir sammanlagt personalen åtta personer. Varav vi ägare jobbar heltid och de sex andra jobbar deltid. Vi kom fram till att en personal på åtta personer var lämpligt då vi på det sättet alltid har en utvilad personal som då jobbar flitigare. Vi som ägare kände att vi har det större ansvaret så vi jobbar heltid och på det sättet känns det som att vi kommer kunderna närmare. Vi har som grund att vi ska köpa in mat, dryck, mindre biltillbehör, verktyg och spel för ungefär 150 000 kronor varje månad. Men det varierar på hur pass mycket eftertraktad vissa varor är och hur bra försäljningen går. Vi hyr en lokal på 200 m2 med grundinredning (hyllor, tre bord, två kassaapparater och en stor diskbänk) för 20 000 kronor per månad. Vi köpte även in två frysar och två kyldiskar som vi gjorde en avbetalning på 12 månader, totalsumman var på 30 000 kronor och med en avbetalning på 12 månader blev det en månadssumma på 2 500 kronor. För att vi skulle kunna köra hem matvaror behövde vi en bil med flak. Den leasar vi för en summa på 5 000 per månad. För att finansiera företaget tar vi först ett lån på 500 000 för att komma igång, sen får vi räkna med räntekostnader på 50 000 kronor per år. Sen när vi börjat komma igång finansieras verksamheten med företagets intäkter. Våra leverantörer ska alltid leverera i tid. Leverantörerna ska även erhålla vårat företag med bra och godkända produkter.
Lågt inköpspris och välkända leverantörer är vårat motto.

Vårt företag skiljer sig från andra ”vanliga” företag genom att vår idé är att köra ut matvaror till kunder. Vi har sedan en väldigt bra service och öppet dygnet runt.
Varje månad har vi en liten kampanj där vi betalar 5 000 kronor för annonsreklam i lokala tidningar för att vi ska kunna förmedla till våra kunder vilka varor vi har och till vilka priser. Budskapet vi vill få fram till kunderna är att vårt företag har många olika slags varor och att i vår butik har man alltid bra priser. Vi riktar oss till en lite äldre målgrupp (13+) som kan ha användning utav verktyg och vill se att;
– ”Här kan man handla olika sorts varor, spela och införskaffa fina verktyg till hem och bil”. Så jag ska härmed ge er ett exempel på hur vår annonsreklam kan se ut:



Varför har vi gjort så här?

Ingen gillar naturligtvis kunder som klagar. Därför ska jag och min kompanjon nu förklara lite om hur vi har tänkt oss och varför vi har byggt upp företaget på just detta vis.
Jag och Thomas är nu väl etablerade i hur ett företag ska skötas och vad som krävs för att kunderna ska bli nöjda. Med en mångårig erfarenhet från jobb vid andra mackar runt om i Sverige så ska vi förklara varför valet blev just Statoil som företag och varför vi inte startade ett alldeles eget företag med ett eget namn t.ex.
Vårt företag är franchisetagare (Franchising som innebär att ett moderföretag hyr ut ett färdigt affärskoncept till egen/egna företagare.) till Statoil-Sverige som är ett varumärke som de flesta i Sverige känner till och just därför tänkte vi att det är en säker investering att starta just ett sådant.
Vi ”lånar” Statoils varumärke men betalar en viss summa varje månad för att få använda det. Vi vill att Statoil ska fortsätta ha ett bra rykte så vi jobbar ständigt på nya idéer och lyssnar alltid på våra kunder och deras önskemål.
Vi hyr en lokal på 200 m2 därför att vi vill att våra produkter ska ha gott om plats och att våra kunder ska känna sig ”bekväma” i butiken.
Att vi sedan valde att köra hem matvaror med en leasad bil är för att våra kunder som ibland kan vara vid en mycket hög ålder och kanske inte har möjligheten att ta sig till våran butik och köpa matvaror som många andra yngre har. Sedan om våra kunder kanske bor en bit ifrån och har det svårt att ta sig till butiken så ska dessa kunna ringa och beställa hem mat till deras hem utan problem, och med snabb leverans. Vi har förstås en viss omkrets vi håller oss till när det gäller hemleverans. Den ligger på två mil, just därför att om vi utökar med ytterligare någon mil så förlorar vi mer än vad vi tjänar på att leverera maten. Men ibland gör vi vissa undantag om kunden är mycket angelägen (vi vill ju alltid att kunderna ska vara nöjda)
Läget på våran mack är mycket nära till centrum (0.5 km) utefter motorvägen E4 för att kunder lätt ska kunna svänga in och handla om våra kunder har bråttom eller något dylikt.
För att våra kunder inte ska känna sig obekväma eller känna sig illa behandlad har våran personal fått gå en utbildning i ”Servicetänkande - för kundernas bästa” med hjälp från våran franchisegivare. Sedan undrar kanske en del varför vi valde att just starta ett aktiebolag? Vi kan ju inte starta företagsformen ”Enskild näringsidkare” just för att vi är två delägare i företaget och som ”enskild näringsidkare” är ägaren personligt ansvarig om företaget skulle gå i konkurs etc. Ett alldeles för stort risktagande enligt min mening.
Handelsbolag då? Det är ju också en juridisk person precis som aktiebolag – Nej kommer inte på fråga, det är till viss del samma som enskild näringsidkare där ägarna personligen betalar med sina egna tillgångar om bolaget skulle gå i konkurs. Och om företaget går med stor vinst får man personligen skatta för de inkomster man får in (ex. försäljning) För stort risktagande även där.
Aktiebolag då?...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Eget företag

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2006-03-23

    Detta var grymt!! Lycka till i

  • Inactive member 2008-01-31

    WOW! visste inte att d behövde

Källhänvisning

Inactive member [2005-11-08]   Eget företag
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=4875 [2018-12-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×