Analys av styrketräning

2 röster
11726 visningar
uppladdat: 2005-04-14
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Jag valde att fördjupa mig i styrketräning. Styrketräning är ett bra sätt att både få kondition och styrka om man tränar rätt. Det är både bra och har nackdelar. Det bra är att du håller kroppen i trim och konditionen uppe, du orkar mer och mår bättre. Det dåliga är om det går till överdrift och du skadar dig själv eller blir ”besatt” av att få mer resultat hela tiden, du blir aldrig nöjd.

Om du inte håller kroppen i trim så leder detta lätt till sämre hälsa så som övervikt som i sin tur leder till bristande psyke och fysisk ohälsa. Detta är ett redan erkänt folkhälsoproblem. Sjukskrivningarna ökar och folk i allmänhet mår sämre. Föräldrar vet inte hur de ska ta hand om sina barn så att de slipper det de själva lider av, så barnen i sin tur är väldigt överviktiga, vilket leder till mobbning och psykisk ohälsa iskolan och samhället.

En av de större anledningarna till att det idag är ett folkhälsoproblem är enligt min åsikt att samhället uppmanar inte tillräckligt till ett sunt liv, vi har McDonald’s och Frosties och annat som TV uppmanar vuxna och barn att äta, det är inte lika fett och ohälsosamt som de flesta tror, men det är heller inte det kroppen själv skulle välja att stoppa i sig. Man kan såklart ibland unna sig lite av det goda, egentligen kan man unna sig det mesta om manbara utför det arbete som kroppen kräver för att kunna förbränna detta. Varför människan kan bli fet överhuvudtaget är för att genom hela historien så har människor och djur ätit upp sig ”tjocka” under hösten och sommaren för att under vintern det inte funnits mycket att äta. Då säger kanske många att t.ex. i Afrika är det ju inte ”vinter”, men där är det då torka på sommaren istället så att djuren dör. Vad jag vill ha sagt med detta är att man måste vara medveten om sig själv och sin kropp och vadden behöver och hur den fungerar. Idag har vi aldrig brist på mat, så då äter vi varje dag, och det leder såklart till att vi lagrar detta om vi inte tränar.

Vi ska inte dra ner på maten(vanligt folk), utan hålla kroppen nöjd och frisk genom att kanske bara några gånger i veckan gå och träna. Det behöver inte alls vara så ansträngande, det viktiga är att vi rör på oss. Man behöver inte använda tunga vikter, utan kan ta det lättaste och repetera många gånger istället. Jag tycker att alla arbetsplatser bör ha ett gym eller lokal där man kan hoppa hopprep, simma eller kanske bara ett löpband och uppmana sina anställda att gå dit på sin rast eller ge dem en extra lunch för att gå dit, detta gynnar företagen också för att de i sin tur får personal som orkar mer och mår bättre, mindre sjukskrivningar och nog mycke uppskattning!

Under min träningsperiod nu så har jag förbättrat mig mycket och mår mycket bättre, med det bidrar nog en hel del att jag också är aktiv på min fritid och inte bara i skolan, men alla kan inte göra allt. Att ”bara” vara aktiv i skolan är bättre än att inte vara aktiv alls. Den första dagen jag styrketränade så fick jag smaka på det sura äpplet. Jag tänkte att jag skulle göra riktigt bra ifrån mig från början av perioden, men jag ville nog lite för mycket. Jag tränade i ungefär en timme. Jag provade på alla maskiner och körde så mycket ja kunde. Ja kände mig jättebra efteråt, men dagen efter var ingen dans på rosor. Ja hade ont överallt och blev jättesjuk. Jag hade nog tagit i alldeles för mycket på passet, så där lärde ja mig en viktig läxa i alla fall. Lagom är bäst! Det är nog de tre vettigaste orden i världen.

Det allra viktigaste är att i ett tidigt stadium visa barnen vad som är lagom och nyttigt, naturligtvis inte i överdrift så vi ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Analys av styrketräning

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-04-14]   Analys av styrketräning
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=3995 [2020-10-31]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×