Veckomatsedel

1 röster
14453 visningar
uppladdat: 2005-04-05
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Veckomatsedel.
Jag räknar med en tjej ca 165 cm lång och som väger ca 60kg. Hon ska ta in ca 9623 kj eller 2300 kcal om dagen och ungefär 55 - 65 g proteiner. Vilket kan vara ganska högt. ( 1 kcal = 4.2 kj. )

Måndag:
Frukost: Havregrynsgröt med mjölk, mörkt bröd med Parmaskinka och gurka el. paprika. Ett glas juice.
( havregrynsgröt och mjölk ger 231 kcal och 12 g protein. Brödet m skinka och tillbehör: 154 kcal och 15 g protein. )

Mellanmål: En apelsin. ( 50 kcal och 1 g protein. )

Lunch: Pasta och köttfärsås med morötter och vatten, gärna en skiva knäckebröd.
( Pasta, 294 kcal och 11 g protein. Köttfärs: 132 kcal och 11 g protein. Morötter, 25 kcal och knäcke: 35 kcal )

Mellanmål 2: En yoghurt med müsli.
( Müsli, 168 kcal och 3 g protein. Yoghurt, 145 kcal och 5 g protein. )

Middag: Kyckling, potatiskroketter och wokade grönsaker och bearnaisesås.
( Kyckling, 265 kcal och 27 g protein. Kroketter: 280 kcal och 4 g protein. Wok: 30 kcal och 2 g protein. Sås: 178 kcal och 2 g protein. )

Kvällsmål: Ett äpple. ( 65 kcal )

Samanlagt: 2052 kcal och 93 g proteiner.

Tisdag:
Frukost: Småfranska med ost och paprika och te.
( Bröd, 202 kcal och 6 g protein. Ost: 125 kcal och 7 g proteiner paprika: 125 kcal och 1 g protein. )

Mellanmål: En morot. ( 25 kcal )

Lunch: Köttfärspaj och Fanta. ( Paj: 852 kcal och 25 g proteiner. Fanta: 50 kcal )

Mellanmål: 1 liten pommes frites på Mc Donalds. ( 199 kcal och 2 g protein. )

Middag: Räksoppa och vatten. ( 157 kcal och 7 g proteiner. )

Kvällsmål: Stekt ägg och Mineralvatten. ( Ägg: 90 kcal och 7 g protein. )

Sammanlagt: 1822 kcal och 55 g protein.


Onsdag:
Frukost: Havregrynsgröt med mjölk och lingonsylt. + delikatessknäcke.
( Gröt och mjölk: 231 kcal och 12 g protein. Sylt 1 dl: 260 kcal. Knäcke: 25 kcal. )

Mellanmål: Fruktsallad ( 85 kcal och 1 g protein. )

Lunch: Bakad potatis med lätta ( Potatis: 136 kcal och 3 g protein. Lätta: 18 kcal )

Mellanmål: En clementin kaffe och chokladboll.
( Frukt: 22 kcal, Chokladboll: 171 kcal och 2 g protein, Kaffe: 3 kcal. )

Middag: 2 portioner fiskgratäng, potatismos och dillsås och broccoli.
(2 portioner ger 416 kcal och 20 g proteiner. Broccoli: 26 kcal och 3 g protein. )

Kvällsmål: Risifrutti med äpple och kanel. ( 262 kcal och 5 g protein. )

Sammanlagt: 1655 kcal och 46 g protein.

Torsdag:
Frukost: Fullkornsvälling för vuxna. 1 Baguette med lätta och leverpastej och gurka.
( Välling: 172 kcal och 10 g protein. Bröd: 111 kcal och 4 g protein. Smör: 18 kcal. Pastej: 74 kcal och 4 g protein. Gurka: 6 kcal )

Mellanmål: Grapefrukt. ( 44 kcal )

Lunch: 1 portion lasagne med måltidsdryck, citron. ( Lasagne : 406 kcal och 17 g protein. Dryck: 90 kcal )

Mellanmål: Vindruvor ( 92 kcal och 1 g protein. )

Middag: Fläskpannkaka med lingon och vatten.
( Pannkaka: 600 kcal och 22 g protein. Lingon: 260 kcal. )

Kvällsmat: 1 glas milkshake. ( 166 kcal och 4 g protein. )

Sammanlagt : 2039 kcal och 62 g protein.




Fredag:
Frukost: kokt ägg, Färskpressad apelsinjuice och 1 ciabatta bröd.
( Ägg: 73 kcal och 6 g proteiner. Juice: 94 kcal och 2 g protein. Bröd: 249 kcal och 10 g proteiner. )

Mellanmål: 2 bananer ( 202 kcal och 2 g protein. )

Lunch: Grekisk sallad och vatten. ( 244 kcal och 11 g protein. )

Mellanmål: 1 kiwi ( 31 kcal )

Middag: Pizza Capricciosa och 10dl cola.
( Pizza: 924 kcal och 38 proteiner. Cola: 430 kcal. )

Kvällsmål: 1 St. kexchoklad. ( 281 kcal och 4 g protein. )

Sammanlagt: 2528 kcal och 73 g proteiner.

Lördag:
Frukost: 1 tallrik fruktyoghurt. 1 skiva grahamsbröd. Nektar dryck.
( 235 kcal och 7 g proteiner. Bröd: 67 kcal och 2 g protein. Dryck: 76 kcal )

Mellanmål: Espresso och 1 wienerbröd. ( Wienerbröd: 190 kcal och 2 g protein. )

Lunch: Kalops med sås och citron vatten. ( 184 kcal och 21 g protein. )

Mellanmål: 1 päron ( 58 kcal )

Kvällsmat: Ostkaka med grädde och hallonsylt med lättmjölk.
( Ostkaka: 276 kcal och 15 g protein. Grädde: 93 kcal. Hallonsylt: 300 kcal. Mjölk: 78 kcal och 8 g protein. )

Sammanlagt: 1557 kcal och 55 g protein.

Söndag:
Frukost: Mannagrynsgröt, mjölk och graham knäcke.
( Gröt: 244 kcal och 11 g proteiner. Mjölk: 78 kcal och 8 g protein. Knäcke: 35 kcal och 1 g protein. )

Mellanmål: 1 persika ( 58 kcal och 1 g protein. )

Lunch: 2 Bondomelett med vatten. ( Omelett: 384 kcal och 15 g protein. )

Mellanmål: 2 plommon ( 28 kcal )

Middag: 2 portioner apelsinris. ( Apelsinris: 392 kcal och 6 g proteiner. )

Kvällsmat: Hummer och baguette. ( hummer: 220 kcal och 37 g protein. Bröd: 111 kcal och 4 g protein. )

Sammanlagt: 1550 kcal och 83 proteiner.

Sammanfattning:

Det är svårt att hålla kalorier och proteiner jämna för varje dag, det går ju såklart upp och ner vilket är helt vanligt. Vi får i oss mer kalorier en dag o mindre en annan. Det jämnar ut sig helt klart. Personligen så tyckte jag att kalorivärdet var väldigt högt för det är mycket feta saker vissa dagar för att man ska nå upp till sin rätta nivå. Vitaminer och mineraler får jag i mig tillräkligt genom att äta ungefär 2 frukter dagligen + sallad till maten. Askorbinsyra finns också väldigt mycket i frukt. Variation på ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Veckomatsedel

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-04-05]   Veckomatsedel
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=3838 [2020-10-01]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×