August Strindberg - En människas liv och tankegångar

7 röster
21295 visningar
uppladdat: 2004-05-24
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Förord (1)

Vad vi vet om honom (1.1)
August Strindberg… Vad vet jag och mina jämnåriga egentligen om honom. Jag kan på förhand säga att han var född i Stockholm, runt 1840, att han hade sju syskon och att han var en författare utan dess like. Att han har skrivit ett flertal dramer och böcker, lästa över hela Sverige, och Världen för den delen. Att han dog år 1912 det vet jag, och att han hade en av de största vandringar till graven en icke kunglighet haft i Sverige.

När vi fick i uppgift att prata igenom vad vi egentligen ville göra om Strindberg på en av dina lektioner så skar det dock till i mitt något småkulturella hjärta. En elev vid ej nämnt namn utbrast helt oväntat:

- Vad var det han hette nu igen sa du? Vad det Roger?

Roger? ROGER? Ibland blir jag bara så pass upprörd över att människor inte tar del av vår fantastiska kultur, utan bara sitter hemma och slappar. Jag menar, man borde väl i alla fall ha ett litet hum om våra storheter Astrid, Selma, Pär och August?

Det skall i vart fall bli mycket intressant att studera honom litet närmre, både ur synpunkt på att min klass antagligen skall få lära sig något mer om honom, dels för att jag är intresserad av journalistik, författarskap och skriveri i allmänhet.


Snabbinformation om uppsatsen (2)

Vi har fått i uppdrag att skriva en uppsats om August Strindberg. Den skall täcka ett fåtal av hans verk, samt hans levnadsår i kort. Jag har använt mig av olika tekniker när jag skrivit uppsatsen, bland annat har jag friskt hoppat mellan olika tidsformer helt ovarnad för att variera skrivandet samtidigt som jag hoppas att det skall ge mer liv till läsandet, och att få läsaren att tänka efter. Jag har funnit fakta på diverse hemsidor och uppslagsverk, vilket jag berättar mer om i avdelningen Källor i slutet av uppsatsen. Den är skriven på en dator och korrigerad enligt de rättstavningsprogram som finns att tillgå. Jag har låtit ett par vänner läsa igenom den för att på ett ärligt vis få den bedömd, samt att få synpunkter och idéer. Mina två föräldrar skall få läsa igenom den när den är helt klar, enligt mig för att komma med ytterligare kritik och omdömen. Jag hoppas att du skall gilla det du läser, och jag hoppas att du är nöjd med min prestation.

Albin Damberg 9B


Strindbergs liv (3)

”När man ingår ny förbindelse brukar man växla ut breven, eller bränna dem.”
- August Strindberg

Ett nytt barn kommer till världen (3.1)
Det är den tjugoandre januari 1849. Kylan biter och river på de människor som passerar gator och torg. Allt är som vanligt, förutom en sak. Ett litet barn som senare får namnet August föds i Stockholm detta datum. På pappret tillhör han en känd borgarfamilj, med flera kulturella intressen. Hans fader har tilldelats det nya yrket ångbåtskommissionär. Faderns namn är Carl Oscar Strindberg, och han har ansvar för godstrafiken på Göta Kanal och Mälaren. Modern till August, Ulrika Eleonora Norling, var Oscars förre hembiträde. Hon är en religiös, troende, men enkel värdshusflicka. Moders karaktär kom att prägla Augusts liv väldigt mycket i fortsättningen.

Augusts uppväxt präglas av konflikter, illvilja, hat och trotsande. Det finns flera berättelser om både det ena och det andra, där det slutar med att August straffas för något han egentligen inte gjort.


Strindbergs läroår (3.2)
Det är 1860-talets början, och Strindberg är runt elva år. Han är informatör hos en mycket förmögen läkarfamilj. Denne unge Strindberg, blott elva år gammal kommer här i kontakt med Stockholms konstnärliga- och intellektuella elit. Mycket av hans personlighet kom att i dessa år att forma hans fortsatta liv. Några år senare testar han på läkarstudier, men fastnar inte. Han känner att det är något annat han vill. Han vill förmedla känslor, sprida tankar, få människor att tänka efter. Han börjar då på Kungliga Dramatiska Teatern.

Året är 1867 och August inleder studier på Uppsala Universitet. Han får sitt första drama uppsatt på Kungliga Dramatiska Teatern, och året därpå belönas August med ett stipendium för visat engagemang och hängivenhet av Universitetet.

Fem år senare brister det. Han kommer i en olöslig konflikt med sin estetikprofessor, och han flyttar tillbaka till Stockholm. Året är 1872. Denna gång återvänder han dock inte hem till sin välbärgade borgarfamilj, utan han placerar sig själv i de fattiga kvarteren i utkanten på staden. Där försöker han försörja sig som fri journalist (dagens frilansare). Han umgås med andra, fattiga, unga konstnärer.

Han börjar samtidigt skriva och måla på Mäster Olof. Mäster Olof är hans första riktigt betydande drama. Senare förkastas pjäsen av Kungliga Dramatiska Teatern. Dessa år skildrar han i boken Röda Rummet. Romanen var hans genombrott som journalist och författare.

Två år senare anställs Strindberg hos Kungliga Biblioteket i Stockholm. August Strindbergs lärdomsår är över.


Strindbergs senare år, genombrott och giftermål (3.3)
Det är mitten på 1870-talet. August träffar den fagra kvinnan Siri von Essen, en finlandssvenska. Siri och dock gift när de träffas första gången, med en officer. Siri väljer August framför sin officer, och skiljer sig med honom. Något år senare, närmre bestämt år 1877 gör Siri debut på Dramatiska Teatern, till en följd att hon träffat August. Samma år viger sig August och Siri, och de får barnen Karin (1880), Greta (1881) och Hans (1884).

August lämnar senare år 1881 sin anställning på Kungliga Biblioteket för att ta sin tid åt att kulturhistoriskt författarskap. Pjäsen Mäster Olof spelas under samma tidpunkt med stor framgång.

Under sin tid på Kungliga Biblioteket så ägnade sig August mycket åt att läsa sinologi. Han fick Ryska Geografiska Sällskapets silvermedalj år 1880 för sin upptäckt av en av de äldsta kartorna över den asiatiska delen av Ryssland. Kartorna i fråga var gjorda av en svenska krigsfånge i Sibirien, runt 1700-talet.

August Strindberg var en mycket begåvad man. Han var en mycket skicklig och inspirerad vetenskapsman, som framstod främst som en modern kulturhistoriker i tiden. De två verken Gamla Stockholm och Svenska Folket var de till stor del som fick människor att beundra honom. Augusts vetenskapliga försök tåls väl att diskuteras, då de var väldigt fundersamma och mer eller mindre fantastiska. De var kännetecknades av att naturen skulle vara ett stort slumpmässigt konstverk, fast ändå logiskt. Han gav sig även på att försöka få fram guld av oädla ämnen, vilket kritiserades starkt av samhället och andra vetenskapsmän.

Strindberg flyttar från Sverige (3.4)
August valde att gå i landsflykt år 1883 tillsammans med sin hustru Siri von Essen och deras tre barn. De flyttade ner till hela fyra länder. De flyttade runt till; Frankrike Schweiz, Tyskland och Danmark; där de bosatte sig på pensionat. Samma år så förbinder sig August till den Skandinaviska Konstnärskolonin tillsammans med Siri. Tre år senare kommer August ut med den samhällskritiska självbiografin Tjänsteqvinnans son. Mer om det verket talar jag om en bit ner här i uppsatsen.

Strindberg var något av en kvinnohatare, faktiskt. Slitningarna i hans äktenskap gjorde inte det hela bättre heller. Han kamp gentemot kvinnan får allt mer en central plats i hans kommande verk. Han går djupare in på ämnet och uttrycker sig friare. Ett par skådespel senare runt om i Europa var han känd som den dominerande kvinnohataren.

Stockholms skärgård (3.5)
Runt 1872 besöker August sommarön Kymmendö i Stockholms skärgård för första gången. Han återkommer sommar på sommar, och förälskar sig mer eller mindre i landskapet. Han skriver flera berättelser om sina vistelser på skärgården. Hemsöborna blir den mest kända. Strindberg målade väldigt mycket när han var ute i skärgården, så det ter sig naturligt att de flesta av hans konstverk just är föreställande skärgården, och dess landskap. Ett tjugotal år senare, runt 1889 så återvänder August till Sverige och bosätter sig i Stockholms skärgård. Han ger ut romanen I Havsbadet året där på, och år 1891 bryter August och Siri upp.

Strindberg, en kris och landsflykt igen (3.6)
August for så illa åt äktenskapsavbrottet från Siri, att han lämnade Sverige i förmån för Berlin, Tyskland. Där blev han god vän med ett flertal artister, som Edvard Munch, Norge och Stanislaw Przbyszewski från Polen. Strindberg får här en mycket allvarlig och uppmärksammad skönlitterär skaparkris. Han kommer inte på vad han skall göra. Han har precis brutit med Siri och livet är ett levande helvete för honom. De nästkommande fem åren ägnar han därför åt att naturforska, måla och fotografera. Året innan krisen startar träffar han den österrikiske journalisten Frida Uhl, som han senare kom att gifta sig med. De flyttade till Fridas morföräldrar i Österrike. Ett år senare kom dottern Kerstin till världen, och litet senare skiljdes de båda makarna i samband med att Strindberg skulle till Paris. Året var 1893 och nu hade infernokrisen dragit igång på riktigt.

Framgångar och festbanketter (3.7)
Mellan åren 1894 och 1896 var Strindberg ett mycket känt och namn. Det var Strindberg alla hade på sina läppar, efter hans ständigt återkommande artiklar i olika dagstidningar och kulturella tidsskrifter. Han introducerade här sina konstnärliga vänner Edvard Munch och Paul Gauguin för omvärlden. (Albin anm; vart tog Stanislaw Przbyszewski vägen?) Pjäsen Fadren har succépremiär i december år 1894. Folket ville anordna en stor festbankett åt Strindbergs ära, efter hans succé med pjäsen.

Trots alla framgångar med pjäser etcetera, så levde Strindberg i en ständigt ekonomisk misär. Han fick året därpå en allvarlig hudsjukdom och var tvungen att läggas in på sjukhus i januari. Troligen var det en påföljd av hans alkemistiska experiment. Tre år senare börjar August att skriva på Ockulta dagboken. Han skriver på den de nästkommande tio åren.

Strindbergs studier av den svenske 1700-talsmytikern Emanuel Swedenborg fick honom att se livet som en enda lång helvetesvandring. Han genomled fortfarande sin kris, och mådde inte bra. Efter sin psykiska- och religiösa kris fick hans författarskap en knivskarp vändning. Hans starkaste tankar resulterade så småningom i romanen Inferno, år 1897, som utgavs och skrevs på franska som originalspråk. Strindberg var mycket duktigt på franska. Omvändelsedramat Till Damaskus, år 1898, blev mönsterbildande för expressionistiska teatern.

Innan den mycket allvarliga infernokrisen Strindberg genomled åren 1869-1892 var han påverkad av Nietzsche, Rousseau samt Schopenhauer och anarkismen som huserade runt. Efter krisen (1869 - 92) stod Goethe, Shakespeare, Beethoven och Swedenborg som frontfigurer i hans sätt att leva och skriva.

”Den mest glänsande uppfinningen träffade jag i Hamburg. Där träckade man i något som liknade en soppskål och när man tittade sig om så var där ingenting att se”
- August Strindberg

August flyttar hem igen (3.8)
Efter att August hade tillbringat ett par korta år i Lund beslutade han sig för att flytta hem till Stockholm igen. August började bli till åren kommen, och ville därför hem till sina hemtrakter för alltid. Han flyttade upp till Stockholm år 1899, och ett par år innan dess hade han hittat en tredje fru. Han hade gift sig med den unge tragediennen Harriet Bosse, som han fick dottern Anna-Marie med år 1902. De bosatte sig i det nyligen byggda Röda Huset på Östermalm samma år som August flyttade upp till Stockholm. Under sina år i Röda Huset skrev August ett flertal Shakespeareinspirerade pjäser; Erik XIV (1899), Karl XII (1901) samt det tämligen märkliga dramat Ett Drömspel (1901). Två år efter att Anna-Marie fötts skiljer sig de båda makarna från varandra. 1907 skriver Strindberg hela fyra kammarspel, bland annat Spöksonaten. I november samma år startar han Intima Teatern som drivs i tre år.

Slutet (3.9)
Efter det att hans sista fru Harriet Bosse gift om sig på vårkanten, 1908, så flyttar August till en hyreslägenhet på Drottninggatan 85. Han kom senare att kalla sitt hem för Blå Tornet. Nu börjat han återigen inrikta sina krafter på att vara en samhällskritisk författare i olika former. Han skrev ett antal tidningsartiklar som blev mycket uppmärksammande, och som ledde till ”Strindbergfejden” år 1910-1911.

Ett år senare avlider August Strindberg i sitt hem Blå Tornet i vad som befarades vara magcancer. Han begravs på Nya Kyrkogården, som numera heter Norra Kyrkogården, den 14 maj år 1912. Hans begravningståg är ett av de största en icke kunglighet i Sverige haft. Hela 60 000 människor följde hans sista vandring på vår Jord.

Strindberg som författare (4)

Genom sina dramer har August Strindberg blivit Sveriges i särklass mest kände författare i ett internationellt perspektiv. Dramer i dess olika former som Fröken Julie, Fadren och Fordringsägare är vida kända över hela världen och spelas säkert någonstans närmsta dagarna.

Strindberg skrev både dramer och böcker. Totalt under hans levnad gjorde han runt 120 verk, vilket var hälften, hälften ungefär. Han skrev alltså runt 60 böcker, och satt upp runt 60 dramer. Han räknades och räknas som en av de främsta inom språklig framgång, det vill säga att han har tagit språket till klimax. Genom flera böcker där han mycket ingående målar upp landskap och konflikter på ett verklighetstroget sett har han vunnit fleras respekt och förtroende genom åren.

Man brukar säga att i hans levnadstid ägnade han författarskapet cirka 40 år, vilket också delas in i två perioder. Den som skiljer de båda tidsepokerna åt är, naturligtvis, infernokrisen som tog sin början 1894 och sträckte sig två år framåt. Åren innan infernokrisen hade August starkt varit påverkad av anarkismen som härjade, och personer som Rousseau, Schopenhauer och Nietzsche. Efter krisen som gjorde om hans liv radikalt (perioden 1897-1911) stod hans tankar lika med människor som Goethe, Shakespeare, Beethoven och Swedenborg.

Hans författarskap tog ordentlig fart i och med romanen Röda Rummet som utgavs 1879. Den har kallats för Sveriges första samtidsroman och framtidsroman. Det är fortfarande förbluffande hur August lyckades skildra sitt hemlandskap i bokform efter att ha levt i exil så pass länge ute i Europa.

Men August hade också andra intressen. Han målade även, fotograferade och var i mångt och mycket en mångsysslare under ett flertal år. Hans målarliv är uppdelat i tre perioder, där vi brukar säga att ungdomsåren på 1870-talet var den första perioden, följt av det tidiga 1890-talet. Sista målarperioden han hade var 1900-talets början, runt tolv år innan han gick bort. Han målade runt 120 verk under sina tre perioder.

Hans många olika dramer (4.1)
Även hans dramatiska författarskap spänner sig över 40 år, vilket naturligtvis blandas in i hans litterära år. Hans första drama som sattes upp var fritänkaren år 1869. Han skrev faktiskt fritänkaren under pseudonymen Härved Ulf. Hans sista drama, Stora Landsvägen sattes upp år 1909. Däremellan hann han producera och sätta upp runt 60 dramer, vilket är smått otroligt.

Det är ofta svårt att placera in ett flertal av hans dramer rent kategoriskt sett, då han skrev dramer under hela 40 år, som vi redan nämnt. Men man kan dock kort säga att han skrev bland annat historiska- och naturalistiska dramer.


Kort om ett par av Strindbergs verk (5)

Röda Rummet (5.1)
År 1879 gavs Röda Rummet ut i Sverige. Den uppmärksammades främst för sin lite fräna tongång och samhällskritiska innehåll, men den inledde också en helt ny epok inom svensk litteratur. Röda Rummet var Strindbergs första riktigt litterära framgång på hemmaplan.

Just boken Röda Rummet har fått sin titel ifrån Berns Café i Stockholm. På Berns Café fanns det ett rum där det brukade samlas konstnärer, journalister och smått intellektuella för att samtala om lite djupare saker än vanligt vardagsprat. Just från det rum där de samlades, därifrån kommer titeln. Flera av huvudrollerna och birollerna i Röda Rummet är direkt hämtade ifrån hans närmsta umgängeskrets.

Huvudpersonen i boken heter Arvid Falk. Arvid är en hjälpsam idealist som i början av boken sagt upp sig från sin tillfälliga tjänst som tjänsteman på Kollegiet för utbetalande av statstjänstemännens löner. Han försöker därefter att försörja sig som litteratör och journalist.

Röda Rummet har kritiserats många gånger för sitt lösa innehåll. August viker ett flertal gånger av från den bana han beskriver helt utan anledning, men hans språkliga brilliants och kraftiga miljöbeskrivningar räddar honom gång på gång.

”Om du, kära dotter, en gång kommer att gifta dig (vill vill du väl inte) så tag inte diktaren; tag förläggaren, så kommer du att bli lycklig.”

- August Strindberg

Hemsöborna (5.2)
Vi har sett dramatiseringen av Hemsöborna i skolan, men då jag inte läst boken väljer jag att inte sväva ut och bedöma filmen.

Hemsöborna i dess litterära form är allmänt betraktad som en mer enhetlig bok än Röda Rummet. August svävar här inte ut lika fritt utan håller sig mer till ämnet, om än ett fåtal gånger han gör ett par avstickare.

Hemsöborna utspelar sig på ön Hemsö i Stockholm skärgård, som är modellerat efter verklighetens Kymmendö. Kymmendö är en ö som August kände mycket bra till, efter att ha tillbringat ett flertal somrar där. Huvudpersonerna i Hemsöborna är Madame Flod, Karlsson och Madame Flods son Gusten.

I kort så är det enligt följande: Karlsson kommer till ön som en ny dräng. Han visar från början att han inte bara kan ta order, utan också utdela dem. Gusten stör sig makabert på Karlssons uppförande, och önskar nog inte annat än att han skall lämna ön. Det uppstår konflikter ett flertal gånger där Karlsson oftast går vinnande ur striden.

En vacker dag kommer det fina stadsfolket på besök, och Karlsson förälskar sig snabbt i en ung fager kvinna. Kvinnan som är där utan sin man gör väl något av en snabb sommarflirt med Karlsson, som blir mycket upprörd över att han bara lämnar honom sådär, pang bom en dag för att åka tillbaka till staden.

Karlsson gifter sig senare med Madame Flod, vilket Gusten blir upprörd över. Åren går och det händer inte speciellt mycket, tills Madame Flod en dag dör, och där tar det också slut. Karlsson lämnar ön och far tillbaka till sina hemtrakter.


Havsbadet (5.3)
I romanen Havsbadet som kom ut 1890 tappade Strindberg mycket av det som präglat hans tidigare verk, nämligen kärleken till skärgården. Precis som i Hemsöborna handlar Havsbadet mycket om konflikter och oenigheter mellan lokalbefolkningen och utomstående folk. Huvudpersonen i boken är fiskeriintendenten Borg, en mycket intellektuell vetenskapsman som ännu inte vunnit sitt erkännande hos akademiska etablissemanget.

Eftersom Borg är en extrem begåvning, med sällan sedd intelligens skickas han ut för att ta reda på varför strömmingsfisket har minskat så drastiskt i skärgården. Då han representerar myndigheterna blir han mottagen med olika miner från de människor som välkomnar honom. Han visar dock prov på skicklighet när han undersöker jordmånen och vattnet för människorna.

Borg börjar avskilja sig mer och mer från den övriga befolkningen ungefär i samtid med vattenundersökningarna, då han börjar uppföra sig allt mer nobelt. Han träffas senare en ung kvinna, Maria, som han dock bryter sin förlovning med efter att han kommit på henne otrogen. Efter avbräcket av Maria så ägnar han sig på heltid åt att forska och göra vetenskapliga experiment.

Tjänsteqvinnans Son (5.4)
Tjänsteqvinnans Son är en självbiografisk bok om August. Den utspelar sig emellan åren 1849-1868. Den beskriver en ung pojkes uppväxt, hur det är att leva hos en borgarfamilj tills man är 18 år, för där slutar boken. Språket i boken förvandlas desto äldre Johan, som August kallar sig i boken blir. Hans tankegångar reflekteras som upplevelser snarare än logiska mönster, men till det tillkommer hans vuxna tankar som han hade när den skrevs, vilket kan göra den mycket dramatisk stundtals. Och som sagt, desto äldre han blir i boken, desto logiskare tankemönster får vi se istället för upplevelser.

Boken genomsyras av ett och samma tema rakt igenom, vilket är Gudstron eller snarare viljan att finna den. Johan är mycket delat i de olika religiösa frågor som kommer upp i boken, vilket han skyller på sin mor som är mer av en tjänare, och fadern som mer är en dominant. Vilket i sin tur gör att de, hans föräldrar, har en delad tro som sprids ut till Johan.

Det August ville få fram i och med Tjänsteqvinnans Son var i mångt och mycket, varför en människa ser sin plats på jorden som självklar. Detta blandar han upp med något tafatt samhällsbeskrivning, som han gärna hade fått öka på.

I Tjänsteqvinnans Son målas hatet till fadern upp väldigt tydligt. Johan blir vid ett flertal tillfällen pryglad av sin fader för dumheter han egentligen inte gjort. Ett exempel på det var när en vinbutelj stod tom en dag, och fadern trodde att August druckit upp den. Han tvingar honom till att erkänna något han inte hade gjort, nämligen att han hade druckit upp den. Eftersom han inte erkänner så får han ett par ordentliga piskrapp, som modern tyvärr bara blundar för. Ibland får man känslan av att moderns roll i huset just är att tillfredställa mannen, och det är något som i många fall stämmer i det forna Sverige. Ett tydligt bevis på det här är att fadern snabbt söker upp en ny hustru efter August mammas död, och inte sörjer henne.

Ibland kan språket i boken vara väldigt svårförstått, men jag tror att det har med att en ny, modern bearbetning inte har ägt rum riktigt ännu, så det människor reagerar på är ordvalet som inte är lika aktuellt som idag.

Varför August än idag är en viktig person för Sverige (6)

Samhället vet inte vem han är (6.1)
I dessa tider blir unga allt mindre och mindre intresserade av vår fantastiska kultur och dess spetsar. I dessa tider är det viktigare med senaste reklambladet från ”Affär 7000” än att känna till våra ledande kulturmänniskor. En människa som August Strindberg känner nog inte mer än trettio procent till av alla människor i min ålder, i Sverige skulle jag tro. Helt enkelt så är det som jag skrev, att de kulturella intressena försvinner med tidens gång. Idag har TV, video och film ersatt böcker till stor del vilket kan vara synd tycker vissa. Och om de väl ser en film tror jag att de väljer ”Pang! Pang!-rulle 12345” framför Hemsöborna.

Men han är också viktig (6.2)
Men jag tror att han är mycket viktigt för de äldre människor som finns i vårt avlånga land. De har någon att vara stolt över, de har någon som de vet skrev bra och läsvärda böcker, för det är böckerna han är mest känd för skulle jag tro, de har någon som de kan säga:

- Yes, en duktig svensk författare. Det har vi inte haf...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: August Strindberg - En människas liv och tankegångar

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2004-11-02

    Jag tycker arbetet var bra, li

Källhänvisning

Inactive member [2004-05-24]   August Strindberg - En människas liv och tankegångar
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=3070 [2020-10-30]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×