Luftskepp

3 röster
12559 visningar
uppladdat: 2004-02-26
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Luftskeppets historia:
Till en början är luftskeppet en vidareutveckling av luftballongen, som först på 1700-talet började byggas av människan. År 1877 skickade bröderna Montgolfier det första luftskeppet i världshistorien. Det var en stor behållare tillverkat i ett lufttätt material, med en volym på 20000 kubikfot. De byggde sin teori på hur en ballong skulle flyga med hjälp av röken från eld. Eftersom röken inte påverkades av jordens dragningskraft, borde inte ballongen det heller. De tände en stor eld av hö under ballongen, så att röken skulle komma in i ballongen. Det lyckades, och den obemannade ballongen åkte ca 2000 meter upp i luften. Tio minuter senare landade den 2,5 km bort.

Samma år skickades den första bemannade luftballongen upp i Frankrike, vid det kungliga slottet. Luftballongen var bemannad av en tupp, ett får och en anka. Fortfarande trodde man att ballongen flög på grund av röken från elden. Redan några år innan den första ballongen, närmare bestämt år 1766, upptäckte Henry Cavendis vätgasen, som är 14 gånger lättare än luft. Men det var först 1783som man tänkte på att använda gasen i ballonger. Samma år gjorde man ett försök att fylla en ballong med vätgas. Allt gick bra, till dess att ballongen skulle landa. Ballongen landade på ett fält som tillhörde en bonde, som var helt ovetande om ballongflygningen en bit bort. Han trodde att ballongen som landat på hans åker var någon slags rymdfarkost. Så han anföll ballongen med sin högaffel, tills det bara var trasor kvar.
1852 lyfte den första styrbara luftballongen. Den var avsmalnad på mitten och fylld med kolgas. Den hade en motor, och den gick i 8 km/h. Den landade 27 km från uppstigningsplatsen utan några problem. Den farkosten var början till luftskeppens tid.
De olika luftskeppstyperna
Det finns tre olika luftskeppstyper:

Mjuka luftskepp
Halvstela luftskepp
Stela luftskepp

Mjuka luftskepp är nästan alltid små. Man kan säga att de är motorförsedda ballonger. De har inget inre ”skelett”, så när man tar ut gasen, så sjunker de bara ihop.

Halvstela luftskepp är lite större än de mjuka, men de har inte heller något inre skelett. De har istället en lång järnbalk på undersidan. Med hjälp av den kan man fördela lasten bättre.

Stela luftskepp har ett inre skelett som gör att även om man tar ut gasen ur ballongen så sjunker den inte bara ihop. De stela luftskeppen brukar man kalla zeppelinare.
Hur fungerar ett luftskepp ?
Ett luftskepp fungerar på det sättet att det är fyllt med en gas som är lättare än luft. Förut var gasen vätgas, men vätgas är explosivt om det kommer i kontakt med luft. Därför har vätet bytts ut mot helium. Heliumet är inte lika lätt som vätgasen, men mycket säkrare. Gasen förvaras i stora gasfickor inuti ballongen. Ett luftskepp har nästan alltid vridbara motorer som ska underlätta vid start och landning. Självklart används de också till at få luftskeppet att åka framåt.
Vid start är ungefär 10% av vikten i ett luftskepp, bränsle till motorerna. För att luftskeppet inte ska åka för högt upp i luften på grund av att bränslet används, återvinner man vattenångorna vid förbränningen i motorerna. Man har också vatten som barlast. Tyngden gör att det går lättare att styra luftskeppet. Detta är också viktigt vid landning.

Problem med luftskepp
Det finns två problem med luftskepp. Det ena är vid landningen och det andra vid tankningen.

Landning
Det är mycket jobb när ett 200 meter långt luftskepp ska landa. Det krävs många människor på marken. Man landar nästan alltid på en stor asfaltmatta, med nosen mot vinden. Och men landar nästan alltid vis soluppgången eller vid solnedgången. Då är det mest vindstilla. Temperaturen är också viktig vid landningen, för den påverkar hur mycket luftskeppet väger.

Så här går landningen till:
Man närmar sig landningsbanan precis som ett flygplan, bara mycket långsammare. Det blir mycket krångligare för piloten, när skeppet blir svårare att styra. När man ska landa står det ungefär 60 personer på marken. De står i en form som liknar ett ”V”. det är farligast för de fyra personer som ska ta tag i de två släplinor, som släpps ner från luftskeppet. De ska sen springa med linorna till männen i V:et. De måste verkligen springa snabbt eftersom de har två stora, snurrande propellrar bakom sig. De andra männen som tar emot linorna, ska sedan dra in luftskeppet. Nät det verkar som männen på marken har fått luftskeppet på plats, så stängs motorerna av. Sedan kommer en traktor och lägger en mast, som väger ca 20 ton och är 30 heter hög, och sätter den framför luftskeppet. Sedan dras en kabel från nosen till mastens spetts, för att låsa nosen.

Tankning
Ett luftskepp drar mycket bränsle, eftersom det är uppe i 30-40 timmar i streck. Man tankar luftskeppen från ett stort fartyg, som ligger långt ute till havs. Problemet är att man måste hålla sig borta från fartygets master och den tunga slangen, som ska pumpa upp bränsle, har en förmåga arr dra luftskeppet in mot masterna.

Hindenburg
Det stela luftskeppet Hindenburg var den största luftfarkosten som människan konstruerat. Hindenburg hade en diameter på 41 meter och var 245 meter långt. Det är nästan lika långt som Titanic var. Hindenburg hade en volym på 211 890 kubikmeter och hon var fylld med vätgas, trots att det var högexplosivt om det kom i kontakt med luft. Anledningen till att de använde vätgas istället för helium var för att USA vägrade sälja helium till Nazityskland. Hindenburg blev klart 1936. Hon gjorde 10 resor mellan Tyskland och USA. Det blev en stor succé och nästan ingen brydde sig om det 50 meter stora nazikorsen som fanns stjärtfena.
Den 6 maj 1937, när Hindenburg skulle bindas fast på landningsstället, exploderade hon. 34 sekunder efter att bakre delen hade exploderat, så stod hela luftskeppet i lågor.
35 av de 97 människorna som var ombord dog. Man vet inte varför hon exploderade, men man utesluter inte sabotage.

Efter denna olycka blev världen så avskräckt från luftskepp, att ingen vågade åka med de längre. Men det fanns fortfarande kvar Några transportluftskepp, men inte i lika stor skala. Detta blev slutet för luftskeppens tid.

Användningsområden
Först hade luftskeppen använts för att roa de rika. Efter ett tag användes de stela luftskeppen till att transportera människor, för övervakning och till flygfotografering. Under första världskriget användes luftskeppen till att bomba militära mål. Zeppelin- bomberna dödade sammanlagt 557 människor. Under andra världskriget använde England och USA över 4...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Luftskepp

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2004-02-26]   Luftskepp
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=2807 [2019-05-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×