Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera och jämföra hur kommuner arbetar med sitt varumärke. Metod: En kvalitativ undersökning har utförts med en cross-sectional design (tvärsnittsdesign). Personliga intervjuer med representanter för båda kommunerna har genomförts och kompletterats med sekundärdata. Analysen har därefter grundats på insamlad empiri och utvald teori. Teoretiska perspektiv: Uppsatsen bygger dels på klassisk varumärkesteori i form av Melins strategiska varumärkesplattform men också på teorier inom place marketing. Dessa teorier har i sin tur kompletterats med ytterligare aspekter från bland annat Aaker. Empiri: Studieobjekten är Osby och Örkelljunga kommun. Intervjuerna har utförts med representanter från respektive kommun samt från intresseföreningen BRA Osby. Resultat: Studien har visat att Osby och Örkelljunga kommun förmedlar sina värden och kvalitéer på ett konsekvent sätt. Enligt författarna till denna studie är kärnvärdet för båda kommunerna trygghet, då mycket av kommunernas budskap bygger kring detta begrepp. Samarbete och engagemang har framkommit vara viktiga beståndsdelar för en kommun i deras varumärkesbyggande. Studien har också visat att befintliga teorier är svåra att applicera på kommuner och att en viss teoriutveckling därför kan vara av relevans.

2694 visningar
uppladdat: 2008-06-05
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera och jämföra hur kommuner arbetar med sitt varumärke. Metod: En kvalitativ undersökning har utförts med en cross-sectional design (tvärsnittsdesign). Personliga intervjuer med representanter för båda kommunerna har genomförts och kompletterats med sekundärdata. Analysen har därefter grundats på insamlad empiri och utvald teori. Teoretiska perspektiv: Uppsatsen bygger dels på klassisk varumärkesteori i form av Melins strategiska varumärkesplattform men också på teorier inom place marketing. Dessa teorier har i sin tur kompletterats med ytterligare aspekter från bland annat Aaker. Empiri: Studieobjekten är Osby och Örkelljunga kommun. Intervjuerna har utförts med representanter från respektive kommun samt från intresseföreningen BRA Osby. Resultat: Studien har visat att Osby och Örkelljunga kommun förmedlar sina värden och kvalitéer på ett konsekvent sätt. Enligt författarna till denna studie är kärnvärdet för båda kommunerna trygghet, då mycket av kommunernas budskap bygger kring detta begrepp. Samarbete och engagemang har framkommit vara viktiga beståndsdelar för en kommun i deras varumärkesbyggande. Studien har ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera och jämföra hur kommuner arbetar med sitt varumärke. Metod: En kvalitativ undersökning har utförts med en cross-sectional design (tvärsnittsdesign). Personliga intervjuer med representanter för båda kommunerna har genomförts och kompletterats med sekundärdata. Analysen har därefter grundats på insamlad empiri och utvald teori. Teoretiska perspektiv: Uppsatsen bygger dels på klassisk varumärkesteori i form av Melins strategiska varumärkesplattform men också på teorier inom place marketing. Dessa teorier har i sin tur kompletterats med ytterligare aspekter från bland annat Aaker. Empiri: Studieobjekten är Osby och Örkelljunga kommun. Intervjuerna har utförts med representanter från respektive kommun samt från intresseföreningen BRA Osby. Resultat: Studien har visat att Osby och Örkelljunga kommun förmedlar sina värden och kvalitéer på ett konsekvent sätt. Enligt författarna till denna studie är kärnvärdet för båda kommunerna trygghet, då mycket av kommunernas budskap bygger kring detta begrepp. Samarbete och engagemang har framkommit vara viktiga beståndsdelar för en kommun i deras varumärkesbyggande. Studien har också visat att befintliga teorier är svåra att applicera på kommuner och att en viss teoriutveckling därför kan vara av relevans.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-06-05]   Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera och jämföra hur kommuner arbetar med sitt varumärke. Metod: En kvalitativ undersökning har utförts med en cross-sectional design (tvärsnittsdesign). Personliga intervjuer med representanter för båda kommunerna har genomförts och kompletterats med sekundärdata. Analysen har därefter grundats på insamlad empiri och utvald teori. Teoretiska perspektiv: Uppsatsen bygger dels på klassisk varumärkesteori i form av Melins strategiska varumärkesplattform men också på teorier inom place marketing. Dessa teorier har i sin tur kompletterats med ytterligare aspekter från bland annat Aaker. Empiri: Studieobjekten är Osby och Örkelljunga kommun. Intervjuerna har utförts med representanter från respektive kommun samt från intresseföreningen BRA Osby. Resultat: Studien har visat att Osby och Örkelljunga kommun förmedlar sina värden och kvalitéer på ett konsekvent sätt. Enligt författarna till denna studie är kärnvärdet för båda kommunerna trygghet, då mycket av kommunernas budskap bygger kring detta begrepp. Samarbete och engagemang har framkommit vara viktiga beståndsdelar för en kommun i deras varumärkesbyggande. Studien har också visat att befintliga teorier är svåra att applicera på kommuner och att en viss teoriutveckling därför kan vara av relevans.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=26072 [2020-07-14]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×