Vitaminer

2 röster
10021 visningar
uppladdat: 2003-12-07
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Vitaminer

Det finns otroligt många vitaminer, de är också i sin tur bra/dåliga till olika saker. Här är några av de vanligaste vitaminerna:


A-vitamin (retinol)
Varför behöver kroppen A vitamin?: Får du för lite ser du sämre i mörkret. Du behöver det också till huden, slemhinnorna, infektioner (immunförsvaret) och för gravida (fosterutveckling).
Finns i: lever (som man dock inte ska äta mer än en gång i vecka.), morot , chili, grönkål och i mjölkprodukter.
Bristsymtom: Som sagt, man ser sämre i mörkret, så kallad nattblindhet.
Kostråd: Män 0,9 mg/dag, Kvinnor och Gravida 0, 9mg/dag, Ammande 1,2 mg/dag.

D- vitamin (kalciferol)
Varför behöver kroppen D-vitamin? : Hjälper kroppen omsätta kalcium och fosfat.
Finns i : Främst i fet fisk men även lättmjölk, mellanmjölk och margarin (inte riktigt alla).
Huden har också själv en förmåga att bilda D-vitamin och det är då du är ute i solen, men den förmågan minskar när du blir äldre.
Bristsymtom: Barn kan få en sjukdom som heter rakitis. Vuxna kan drabbas av benuppmjukning. Tecken på dessa sjukdomar kan vara retlighet och dålig aptit.
Kostråd: Vuxna 5 ug/dag, Äldre (60+) Gravida och ammande 10 ug/dag.

E-vitamin (alfa tokoferol)
Varför behöver vi E vitamin? : Hjälper cellerna att skydda sig mot fria radikaler.
Finns i: Vegetabiliska oljor, margarin, vetegroddar, sötmandel men det finns också en lite i t.ex. Avokado och ägg.
Bristsymtom: E- vitamin kan man inte få för lite av men däremot för mycket! Kan ge symtomer som illamående och diarré.
Kostråd: Män och gravida 10 mg/dag, kvinnor 8 mg/dag och ammande 11 mg/dag.

K- vitamin (k-vitamin)
Varför behöver vi K-vitamin?: Behövs till blodet men också för att bygga upp skelettet.
Finns i: Många livsmedel, bl.a. i bladgrönsaker , njure och lever. K-vitamin kan också bildas direkt i kroppen , faktiskt av bakterier i tarmen!
Bristsymtom: Kan orsaka blödningar hos barn och för att motverka ska alla nyfödda barn få en k- vitamin spruta men 1 ug direkt efter födseln.
Kostråd: Män 80 ug/dag, Kvinnor 65 ug/dag

C-vitamin (askorbinsyra) *
Varför vi behöver C-vitamin?: Vi behöver vitaminen till många saker. Den deltar i bildningen av kollagen i bindväven som stärker blodkärl, hud, tänder och skelett. C-vitamin hjälper också kroppen att ta upp järn ur maten.
Finns i: Färska bär och färsk frukt, de flesta grönsakerna, svarta vinbär innehåller mycket, grönkål, blomkål, apelsin, jordgubbar, och paprika.
Bristsymtom: Trötthet och retlighet, blödande tandkött och försämrad sårläkning
Kostråd: Vuxna 60 mg/dag, Gravida 70mg/dag och ammande 90 mg/dag.

B1 (Tiamin) *
Varför behöver vi B1? : Bla. för omsättningen av kolhydrater, för muskler och nerver ska fungera normalt och för att kroppen energi produktion ska vara normal.
Finns i: Finns i många, till exempel i griskött , bruna bönor , soja bönor, lever och havregryn.
Bristsymtom: Sämre aptit, trötthet, svårare att koncentrera sig. I riskzonen finn alkolister som behöver ett ökat intag...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Vitaminer

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2003-12-07]   Vitaminer
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=2494 [2019-09-16]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×