Ergonomi

4 röster
23497 visningar
uppladdat: 2003-10-28
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Ergonomi

Fakta
Ergonomi innebär läran om att anpassa miljö och arbete till människans behov och förutsättningar. Det är 1 miljoner svenskar som har problem med musarm och det är vanlig hos åkomma svenska datoranvändare. Det vanligaste symtom är värk i nacken, axel samt överarm. Det kan förekomma ögonproblem, trötthet och spänningar också om man har felaktigt förhållande med belysningen i en arbetsplats. År 1998 hade då ca 16 000 arbetssjukdomar, ca 2100 av dem var samband till stress. Det är då viktig att värma upp kroppen genom innan ett träningspass och att stretcha som bör vara ca 5-10 minuter efter träningspasset. Det är kvinnor som drabbar mest som arbetar med långvarigt uppgifter under stor tidspress. Man kan då också använda värktabletter men det finns ett annat bättre sätt och det är att ha bra tillgång till arbetsplats som t ex stolen behöver mycket med stöd på armarna samt stöd till benen och rätt belysning.

Källa: http://www.mimersbrunn.se/arbeten/985.asp & http://www.htspeech.se/Musarm.htm

Hälsorisker/Förebyggande
Skärmen
1. Belysning kan skada ögonen från skärmen om man bara har belysningen från skärmen och inte runt omgivningen. Man kan också få reflexer på ögonen från fönster eller annat energikälla. Grafisk är viktig för arbete framför datorn också annars påverkar ilskan samt irriteration framför en dator för att man vänta på upplösning ska vara klart i skärmen eller hackning uppstår. Rätt stark belysning från både datorns skärm samt taklampa eller ställampa eller vad ni nu har för att undvika blindhet eller skada ögonen. Man måste också tänka på att lägga skärmen fri från alla håll av reflexer från exempel fönster eller belysning. Man ska alltid ha en bra kvalitet på bildskärmen annars kan irriteration uppstå eller man måste bege sig närmare skärmen för att se bättre. För att minska detta är genom att köpa en bra kvalitet av skärm samt ställa in inställningar så att man ser skarp hela tiden. Man kan också ändra skärmens storlek under knapparna på skärmen som brukar finnas där i vanligaste fall. Tänk på också hur långt tillstånd du behöver från skärmen till ögonen för rätt nivå med dina ögon.

Nacken/huvudet/armar/ben
2. Om man inte sitter rätt kan man riskera att få håll från benen eller få ont i ryggen som kanske kan leda till cancerrisk. Sitt rätt med 90° vinkel annars får man ont i ryggen eller annat led av benen. Ha gärna stöd för fötterna eller nånting att vila på. Ta paus 5 min från datorn som från det första tipset för att undvika att få ont i ryggen. Under pausen ska man då sträcka sig samt gå ut och ta frisk luft. Huvudet och nacken ska vara på neutral vinkel alltså man ska inte då böja eller sitta snett med huvudet eller skjuta fram huvudet på alla möjliga sätt. Om detta uppstår bör man undersöka din syn om man behöver glasögonen framför datorn eller inte. Sitt gärna närmare bordet för att armarna kan få stöd mot bordet också samt sitt 90° vinkel på armbågen genom att justera armstödet höjdled och sidled så att det känns positiv. Stolen ska då ställas in i höjd så att armar, nacke, händer, benen, tangentbord och skärm kommer i rätt nivå i förhållande till varandra.

Filter
3. Koldioxider från olika komponenter från moderkorten i datorn. Koldioxider är skadlig det är som att röka det är därför dagens läge med datortekniker dör snabbare av det samt att vi därför behöver fler support med datortekniker, programmerare m.m. (ihåligt filter från skärm eller på sidan av en bärbar dator kan det finnas en eller fler filter som koldioxider kommer ifrån). Undvik detta genom att inte köpa ihåliga filter från en skärm eller laptop/fulltower. Om man nu har en ihålig skärm eller från en bärbar samt en från laptop eller vad som helst, så kan man ta 5 min paus efter varje timme för att få luft i mellanrum eller ha ett fönster öppet är lika bra för att undvika dessa koldioxider.

Musarm
4. Vad är en musarm joo det är att man får smärta eller stelhet som uppstår mycket tid arbete framför datorn. Smärta är det normala fall man får av arbete framför datorn samt stelhet uppkommer sen under nätterna när armarna har stelnat under natten eller på nacken på morgonen, och en pulserade värk kan förekomma då blodcirkulationen ökar exempel förbindelse med motion. Det är det som kallar sig för molande värk. I längre arbetspass så kan händerna bli kalla, fingrarna blir pirriga alltså vibrerar eller att man tappar känseln i fingrarna. För att undvika dessa är att stretcha och massage men massera gärna händerna eller nacke för att detta ställe förekommer själv från kroppen för behov av att stretcha och mass...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Ergonomi

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2003-10-28]   Ergonomi
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=2408 [2020-02-17]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×