Trollhättefallen

7185 visningar
uppladdat: 2003-09-18
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Trollhättefallen
Allting började med vattnet, man behövde vattnet till transport och som energikälla.
Man använde tidigt Göta älv som transportsträcka mellan Vänern och Västerhavet. Men på tre ställen på vägen fanns det hinder i Lilla Edet, Trollhättan och i Vargön. Där var man nämligen tvungen att lasta om och köra varorna med häst och vagn för att sedan lasta på dem igen nedanför fallen. Redan på Gustav Vasas tid växte idéer om att bygga en slussled förbi fallen fram.
På 1500-talet lärde man sig att utnyttja älvens forsar, man byggde sågar och kvarnar längs stränderna. På 1600-talet byggdes slussarna i Lilla Edet.
Denna lilla sågarbyn (Trollhättan) växte snabbt när man på 1700- och 1800-talet byggde kanalen. Men för att kunna färdas på Göta älv var man tvungen att tämja de vilda Trollhättefallen. Den som var först ut att försöka var Christoffer Polhem. Vid mitten av 1700-talet började Polhem att bygga sina slussar och fördämningar för att hejda forsarna i fallet. Tre slussar byggdes, Polhems, Ekeblads och Elvius sluss. Men pengarna och ett ras i ett dammbygge gjorde att projektet lades ner, fast då hade man redan börjat spränga i bergen. Så resterna av dessa slussar går fortfarande att se i Trollhättan. Projektet misslyckades alltså men bygget hade ändå förändrat någonting, älvens flöde ändrades för all framtid.
Nästa man ut att försöka bygga slussar vid Trollhättefallen var konstruktör Daniel Thunberg. Men han var lite smartare än Polhem, istället för att tämja fallen byggde han slussarna på sidan om fallen. År 1800 var arbetet klart. Resultatet blev åtta insprängda slusskammare, med en lyfthöjd på över 30 meter var. Trollhättan slussar blev en av ingenjörskonstens stora triumfer och en av landets största turistattraktioner. Människor kom från långt håll för att beskåda detta underverk.
Trollhättans slussar stod alltså klara 200 år efter det att slussarna i Lilla Edet byggts.

Christopher Polhem:
Föddes på Gotland 1661. Hans far var från Pommern och hade invandrat till Gotland. Redan när Polhem var lite dog hans far och efter några år tog hans farbror hand om honom. Farbrodern bodde i Stockholm men Christopher fick börja arbeta som ”smådräng” på en gård i Uppland. Han blev tidigt i livet själv tvungen att ta ansvar för sin ekonomi.
Eftersom han var så duktig på att räkna blev han så småningom inspektor på en stor gård i Södermanland. Där jobbade han fram till 1685. Under den tiden jobbade han också med maskiner och teknik, som var hans stora intresse i livet. Han tillverkade och lagade verktyg, klockor och redskap.
Men han upptäckte snart att hans kunskaper var för små, för konstruktionsarbetet krävdes bl.a. mer mattekunskaper. Han kunde inte tala latin och därför fick han inte heller studera på universitetet. Men med hjälp av präster i området där han bodde fick han hjälp att lära sig latin. Då kunde han börja på universitet, för nu kunde han läsa i läroböckerna. Men han hade inte själv råd att betala studierna så han lagade klockor som gentjänst.
Han började sedan bygga slussar, dammar och skeppsdockor. Hans stora projekt blev trollhättans slussar. Men tyvärr blev dom aldrig klara innan hans död 1751. Christopher och Kung Karl XII hade också planer på att bygga Göta kanal. Men Göta kanal var inte färdigbyggd fören år 1832. Polhem konstruerade också en torrdocka till sjöförsvaret i Karlskrona, där kunde man reparera flottans fartyg.
Bygget av slussarna i Stockholm var det sista stora projektet som Christopher Polhem tog på sig, då var han gammal och fick bäras ner till slussarna för att se sitt verk. Hans son Gabriel tog då hand om bygget. Polhem dog 1751 i Stockholm.
Polhem adlades för sina insatser för Sveriges tekniska utveckling av Karl XII.

Kraftverken
Man har genom århundraden haft sågverk och kvarnar längs fallen. Runt år 1900 kom någon med en idé om att man skulle bygga kraftverk vid fallen. Men det fanns två stora problem, för det första: Vem ägde fallen? För det andra: Hade staten rätt att gå in som företagare? Det visade sig att staten ägde fallen och hade bara arrenderat ut dom tidigare. Staten köpte in Kanalbolagets egendom och ”Styrelsen för Trollhätte kanal- och vattenverk" bildades. Staten blev då alltså företagare i kraftverksbranschen. Denna händelse brukar man kalla för det moderna Sveriges födelse, det var nämligen då som staten gick in som ägare för första gången. Detta kraftverk blev så småningom ett av Sveriges tre stora affärsdrivande verk.
Kraftverket börjades bygga år 1907 och det stod klart redan 3 å...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Trollhättefallen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2003-09-18]   Trollhättefallen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=2268 [2019-11-13]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×