Hemkunskap - näringsämnen

18 röster
33157 visningar
uppladdat: 2002-01-23
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Kolhydrater

Kolhydraterna ger oss energi. Kolhydrater finns i: Socker, Stärkelse och Kostfiber. Det finns olika sorters sockerarter. Man delar ofta in dom i enkla sockerarter ( Monosackarider) och sammansatta sockerarter (Disackarider). Om man snabbt vill få energi så ska man äta enkla sockerarter som tex. Druvsocker. Eftersom de snabbt tas upp av blodet. Fruktos och galaktos ger också snabbt energi
Om man får i sig för mycket energi så lagras den i musklerna och levern. När de lagren är fyllda så omvandlas den istället till fett.
Kostfibrer ger oss ingen energi men gör att vi känner oss mätta när vi ätit.
Kolhydrater finns i t ex: Potatis, Mjölk, Bär, Bröd, Pasta och grovt mjöl.
Därför sägs det att det är bra att äta pasta före fotbollsmatchen.

Fetter

Fett är en viktig energireserv som gör att vi tar till oss fettlösliga vitaminer tex. A,D,E & K. Fettet skyddar också vår benstomme och våra nerver och är kroppens skydd mot köld. Det finns mättat fett som man hittar i t ex grädde och smör, enkelomättat fett som finns i olivolja och fleromättat fett som finns i t ex solrosolja och fet fisk.
om fettet är fast i rumstemperatur har en hög halt mättade fettsyror som bidrar till åderförkalkning.Om fettet är mjukt så har de hög halt omättade fettsyror

Protein

Protein ger energi, bildar hormoner och enzymer och bygger upp och ersätter kroppens vävnader. Proteinet som man har i kroppen byggs upp av ca 20 aminosyror. Men det finns 8 aminosyror som kroppen inte kan bilda så dom är livsnödvändiga och måste därför finnas i maten. I fullvärdigt protein så får man i sig alla dom livsnödvändiga aminosyrorna. Fullvärdigt protein finns mest i animaliska livsmedel men det finns också i ärtor, bönor och linser. I icke fullvärdigt protein så fattas en eller flera av dom livsnödvändiga aminosyrorna.
Icke fullvärdigt protein finns i vegetabiliska livsmedel med undantag för ärtor, bönor och linser. Ett bra huvudmål om man vill ha i sig mycket protoiner men inte betatala för mycket är lins soppa.


Mineraler

Det finns väldigt många olika sorters mineraler. De hjälper till att bygga upp kroppen. Kalcium och Fosfor bygger te x upp skelettet och ser till så att tänder, ben och muskler är friska. Om man inte får i sig tillräkligt mycket kalcium och fosfor så kan man få sjukdommen Raitis.
Kalcium finns i bl.a. Mjölk, ost, gröna grönsaker och solrosfrön. Fosfor finns i de flesta livsmedel.
Järn är ett annat viktigt mineral. Det behövs t ex för att bilda hemoglobin som transporterar syre i blodet.om man har järn brist kan man känna sig tröt och få huvudverk det beror på att syrehalten blir för låg. Det finns mycket Järn i tex. Bröd, grönaker & blodkorv. C-vitaminer gör det lättare för kroppen att ta upp Järnet.
Olika mineraler:är Natrium, Kalium, Kalcium & Fosfor.
Selen, Järn, Jod, Fluor & Zink är det som kallas spår ämnen
dvs ämnen som behövs i små mängder

Vitaminer

Vitaminer delas in i två grupper: Fettlösliga och vattenlösliga.
Fettlösliga är: A, D, E och K.
A-vitamin: Är viktig för tillväxten, benbildningen och mörkerseendet. A-vitamin finns färdigbildad i bl.a. fisk, lever, ägg och smör och i förstadium i bl.a. gröna grönsaker, tomat, spenat, morötter och i aprikoser.
D-vitamin: Behövs för skelettet och tänderna eftersom den påverkar kroppens förmåga att ta upp kalcium och fosfor. D-vitamin finns bl.a. i mjölkprodukter, och fiskleverolja. Kroppen tillverkar även D-vitamin själv.
E-vitamin: Kan motverka blodproppar och påverkar också blodcirkulationen, lungorna och hjärtat. E-vitamin finns bl.a. i matoljor, bladgrönsaker och havregryn.

K-vitamin: Behövs för att blodet ska kunna stelna (koagulera) vid t ex sårskador. K-vitamin finns bl.a. i lever, baljväxter och gröna grönsaker.
B-vitamin: Är 13 st. olika vitaminer. Behövs för ämnesomsättningen, nervsystemet, huden, blodbildningen och aptiten. B-vitamin finns bl.a. i bröd, mejeriprodukter, kött, inälvsmat, fisk, ägg, jäst och ärtor.
C-vitamin: Behövs för att bilda kroppsvävnader och för blodkärlens hållfasthet. Ökar också immunförsvaret och förmågan att stå emot stress. C-vitamin finns bl.a. i citrusfrukter, jodgubbar, potatis, ärtor och broccoli.


Vatten

Vatten gör så att kroppen håller rätt temperatur. Vattnet för bort avfallsämnen och behövs för att lösa och transportera näringsämnen till kroppens olika delar. Vatten är det viktigaste ämnet för kroppen. Utan vatten skulle man bara överleva några dygn. Varje dag så gör man av med ca 2 liter vatten, man behöver därför dricka mycket. En människa består av ca 60% vatten.

Hur man bör äta

Man ska äta tre riktiga måltider per dag. Frukost, lunch och middag.
Det är bra att äta en ordentlig frukost för annars blir man rätt trött. En bra frukost är t ex havregrynsgröt med mjölk och till det två mackor med ost och gurka på den ena och skinka på den andra. Till det så ska man helst dricka juice eller äta en frukt. Till lunch och middag ska man följa tallriksmodellen. Man kan t ex äta Pasta och köttbullar med mycket grönsaker och till det en macka och ett glas mjölk. Ett annat sätt är att kolla på matcirkeln. Den är indelad i sju grupper. För att få i sig all näring man behöver så ska man gärna vid varje huvudmål äta livsmedel från alla grupperna. Men alla livsmedel i samma grupp är inte helt likvärdiga, så därf...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt denna sida måste du vara medlem och inloggad.

Är du inte redan medlem?

Bli medlem nu och få tillgång till allt innehåll på hela Mimers Brunn.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hemkunskap - näringsämnen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2002-01-23]   Hemkunskap - näringsämnen
Mimers Brunn [Online]. http://mimersbrunn.se/article?id=963 [2017-09-25]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×

Logga in