Allmänt om kroppen

13 röster
17876 visningar
uppladdat: 2008-02-08
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Kroppens syreupptagning delas in tre olika nivåer, central, mellan och lokal syrestransport.
Den centrala syreupptagningen sköts av lungor och hjärta, som i sin tur överlämnar syreupptagningen till blodet som är den mellersta syretransporten. Blodet pumpar vidare syret till den lokala nivån som sker i muskulaturen.

När du konditionstränar förändras blodvolymen och hemoglobinet. Det som händer är att volymen av blod och hemoglobin ökar.
De små blodkärlen som omger musklerna är kapillärerna och när du tränar kondition bildas det fler och mer blod kan cirkulera i musklerna vilket gör att arbetsförmågan ökar.

I cellerna finns mitokondrier som fungerar som cellens kraftstation. Mängden mitokondrier varierar beroende på vad det är för cell. Mitokondrierna ökar i antal när du utför en fysisk aktivitet. I cellerna finns även enzymer och även dom ökar när du tränar. Enzymernas ökning gör energiomsättningen större.


Fyra delkapaciteter som styr människans prestationsförmåga är kondition, styrka, koordination/rörlighet och snabbhet. Dessa kan även ha olika betydelser för hälsan och i tävlingssammanhang:

•kondition styr uthålligheten som avgör t.ex hur långt man orkar springa, simma eller cykla, och musklerna klarar av att tillföra sig mer syre som kroppen tagit upp. Din kondition hjälper även till när kroppen behöver återhämta sig efter fysik aktivitet.

•Styrka finns i två olika former, psykisk och fysisk. Den psykiska styrkan behöver man för att mentalt orka utsätta kroppen för påfrestningar. Kroppens fysiska styrka sitter i musklerna och behövs för att utöva rörelse och annan fysisk aktivitet.

•Koordination och rörlighet krävs för att kroppens muskler ska kunna samarbeta och utföra en rörelse t.ex ett löpsteg, bollkast eller hopp.

•Snabbhet har även med musklernas explosivitet att göra och hur snabbt musklerna reagerar på signalerna hjärnan skickar ut då du skall röra dig.

När du idrottar och tränar är de tre viktigaste energikällorna protein, kolhydrater och fetter. Dessa källor finns i en allsidig kost. För att kroppen ska kunna använda energin måste den lagras i kroppen, protein lagras som druvsocker i cellerna, kolhydraterna lagras i levern och fetterna lagras under huden (underhuds fett) och i bukhålan. Energin kroppen tar upp förbränns olika snabbt och den energikälla som räcker längst är fettet.
Vid lågintensiv konditionsträning är fetter den bästa energikällan då energin måste räcka länge. Men när du tränar högintensivt behöver kroppen desto mer kolhydrater som tas upp direkt av blodet och skapar en explosiv rörelse.

Några utav de idrotter som kräver hög konditionsförmåga är orientering, cykling och långdistanslöpning. Dessa idrotter pågår under en längre tid och kräver därför en hög uthållighetskapacitet.


Varje människa har en vilopuls som är väldigt personlig, och pulsen kan variera mellan 40-80 slag i minuten, detta gäller även maxpulsen som även den varierar beroende på person. Maxpulsen ligger mellan 170 och 230 slag per minut.
För att kunna prestera i konditionsgrenar är maxpulsen inte avgörande, utan du kan även prestera bra genom att hålla en jämn puls under en längre tid.
När en människa åldras förändras även maxpulsen och minskar med ett slag per år. Så ett barn har högre maxpuls en än vuxen.

Syrets väg från luften till arbetande muskulaturen


Syreatom Lungor


Vi andas in syret med hjälp av våra lungor som i sin
tur syresätter blodet.

Blodkropp Hjärta Kapillärer


Det syresatta blodet...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt denna sida måste du vara medlem och inloggad.

Är du inte redan medlem?

Bli medlem nu och få tillgång till allt innehåll på hela Mimers Brunn.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Allmänt om kroppen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Mikael Pettersson [2008-02-08]   Allmänt om kroppen
Mimers Brunn [Online]. http://mimersbrunn.se/article?id=9214 [2018-01-20]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×

Logga in