Reklamanalys av Volvo C30 (think outside the box)

5079 visningar
uppladdat: 2007-05-17
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Volvo har nyligen lanserat sin nya bil Volvo C30, och de har satsat stort på sin nya reklamkampanj. Över hela världen finns stora skyltar fyllda med ”think outside the box” och på TV går reklamen kontinuerligt. Det finns två olika TV reklamer av samma produkt varav jag bestämt mig för att analysera endast en av dem. Reklamen börjar med att en C30 startar motorerna och befinner sig då inne i en blomma, kronbladen öppnas och bilen kör ut. När blomman öppnas börjar en glad musiksnutt spelas och bilen möts av en värld med gigantiska blommor. Volvobilen kör flygande ut bland alla dessa blommor och sedan in i en annan blomma med öppna kronblad. Denna blomma funkar som en tunnel. När bilen träder in i tunneln ändras kameravinkeln. Innan filmades det från en åskådarvinkel utanför bilen men nu är det bilen själv som filmar i körriktningen. Vid tunnelns slut möts man av en skylt med texten ”think outside the box” och där slutar reklamen.

Detta är en reklam utan ett enda uttalat ord. Det är bilderna i sig som kommunicerar och självklart uttrycket, ”think outside the box”, i slutet. Reklamen är väldigt olik andra bilreklamer, inget nämns om bilens egenskaper utan det är känslan som man är ute efter. Om bilen är snabb, tillförlitlig, krocksäker eller billig nämns det inget om. Utan i C30 reklamen handlar det mer om köparens egenskaper. Eller rättare sagt – vad bilen kan säga om sin ägare. Tesen är dock densamma som i alla bilreklamer, man vill sälja bilen eller i alla fall skapa ett intresse.

Volvo försöker att locka till sig kvinnliga köpare, reklamen är uppbyggd på ett sätt som tilltalar kvinnan, med blommor och en färgglad omgivning. Kvinnor kan även tilltalas av bilens storlek, det är den minsta Volvobilen någonsin och passar utmärkt som shoppingbil. Även dess utseende, utan den traditionella kantigheten, kan väcka kvinnans köplust.

Jag hittar mycket symboler i reklamen. Sekvensen då bilen kör ut ur blomman kan mycket väl symbolisera ”think outside the box”. Blomman symboliserar ”the box” och bilen bryter de mönster som följts under årens lopp och söker sina egna vägar när den kör ut ur blomman. Hela den nytänkande reklamen i sig kan även den symbolisera ”think outside the box”, med tanke på det okonventionella valet av bilreklam i en blomvärld. Valet av de gigantiska blommorna, den glada musiken och den lilla bilen tror jag man gjort för att lyfta fram att C30 är en liten och smidig bil och som samtidigt ger stor körglädje. Valet av blommiljön beror på två saker som jag kan komma på, dels för att locka till sig en kvinnlig publik och dels för att poängtera att bilen är miljövänlig.

Uttrycket ”think outside the box” rymmer flera tolkningsmöjligheter. Det mest självklara är att Volvo med sin nya produkt vill tänka annorlunda, bryta mönstret och gå sin egen väg. Ordspråket kan även syfta på de tidigare ”boxiga” Volvomodellerna och man gör reklamen med glimten i ögat. Jag kan även tolka det som att man vill fokusera mer på utsidan av bilen (”outside the box”) eftersom det är den som visas för andra. Alla dessa tolkningssätt syftar dock på samma sak, det är bara olika nyanser av varandra.

Med sin reklam vill Volvo först och främst skapa en känsla för sin produkt. Man är främst ute efter att skapa ett intresse för bilen och mer information kan sedan hittas på Volvos hemsida. Reklamen ger tittaren flera värdeargument genom bilderna, för att hitta sakargument måste man först tolka reklamen. Det är främst känslan (patos) och produkten (ethos) som lyfts fram. De logiska (logos) är mer dolt och man måste gå in djupare för att t.ex. inse att det är en miljöbil. Inga statistiska siffror läggs dock fram i reklamen.

Volvo försöker inte locka kunder med uttjatade argument som köp den billigaste, snabbaste mest miljövänliga bilen. Utan man försöker hitta köpare ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Reklamanalys av Volvo C30 (think outside the box)

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-05-17]   Reklamanalys av Volvo C30 (think outside the box)
Mimers Brunn [Online]. http://mimersbrunn.se/article?id=8193 [2018-10-20]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×

Logga in med Facebook