En utredande uppsats om John Williams - Filmmusikkompositör

10 röster
11659 visningar
uppladdat: 2007-05-06
Martin Extor

Martin Extor 26 år

Från
Torup
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete



John Williams – filmkompositör
En utredande uppsats av Martin Extor MP06tv



Innehållsförtecknig

1. Inledning
1.1 Frågeställningar
1.2 Metod

2. Redovisnig
2.1 John Williams
2.2 Williams musik och kompositioner
2.3 Williams verk

3. Slutdiskussion
4. Sammanfattning

5. Källförteckning

Bilagor




1. Inledning
Jag kom i kontakt med John Williams musik för första gången, på riktigt, när jag var 5 år gammal och brukade gå upp tidigt på lördagarna och smygtitta på Steven Spielbergs Jurassic Park. Som en 5 år gammal liten kille hade jag bara 2 tankar i huvudet: Hur får man in skådespelarna in i Dinosaurierna? och Vad häftig musik?. Samma känsla, med undantag av ödlorna, kom när jag såg Star Wars, Indiana Jones, Harry Potter, A.I och Världarnas Krig. Det var dock inte förrän jag var 14 som jag, av en slump, fick veta att det var samma skapare till de oerhört maffiga och stämningsfyllt uttryckta musikstyckena som hade blivit ett kännetecken för några av mina favoritfilmer. Denne var John Williams. Nu när jag får chansen att titta närmare på honom kommer jag att försöka ta reda på vad det är som har gjort hans musik så populär och vad gjorde honom till den store ikonen inom dagens filmindustri. Samt kommer jag att berätta mer om honom och hans mest kända kompositioner. Där många av Steven Spielberg och George Lucas filmer är med. Visst verkar han häftig? Det borde han, han ligger trots allt precis efter Disney när det gäller flest Oscarsnomineringar någonsin.

1.1 Frågeställningar
I detta arbete vill jag försöka ta reda på vad det är i hans musik som gjort den så populär och vad som gjort honom till en så stor ikon inom filmen. – Är det hans skicklighet eller är det vilka filmer hans musik varit med i? Eller kan det rent av vara hans musik som gjort filmer så stora? Något är det ju!

1.2 Metod
I brist på böcker om Williams så blev jag tvungen att leta runt på nätet. Då främst på www.imdb.com och sv.wikipedia.org/wiki/John_Williams samt hans officiella hemsida och några andra sidor. Jag kommer att använda beskrivningarna i texten och mina egna upplevelser av hans musik för att försöka få svar på vad det är som har gjort hans musik så stor.

2. Redovisning
Här kommer en redovisning om John Williams liv, både lite privat men mestadels hans yrkesliv. Jag kommer också att berätta om vilka filmer han skapa musiken till och lite om vad som karaktäriserar hans musik.

2.1 John Williams
John Towner Williams föddes 8 februari 1932 i Long Island, New York i USA. Som sonen till en CBS Radio musiker upptäckte han, nästan direkt, musikens värld. Efter att han flyttat till Los Angeles år 1948 började han som tonåring att testa med att arrangera musik själv framför pianot. Som 15-åring var han fast bestämd att han skulle bli en konsertpianist. Fyra år senare, vid 19 års ålder, var hans första komposition klar. En sonat för piano. Han studerade sedan på både UCLA och Los Angeles City College. Där studerade han vidare inom musik och orkestergenren tills han gick med i U.S. Airforce. Och när han kom tillbaks, efter tre år borta, fick han hjälp av den tidens stora stjärnor att öva upp sin skicklighet. Då spelade han runt på olika jazzklubbar för att kunna leva, detta för att han samtidigt skulle kunna fortsätta sin komposition. När han nu kände sig redo var det dags att åka tillbaks till L.A. för att slå sig in i Hollywoods hårda värld.
Där lyckades han få arbete först som pianist på en mängd TV-serier. Vid en ålder av 24 år, började han arbeta för Columbia och 20th Century Fox där han bland annat arbetade med Alfred Newman och en mängd andra stora stjärnor under dåtidens ”filmguldålder”. Under denna tiden träffade han sin fru, som dog 1974, och fick sedan 3 barn med denna. Dottern är läkare och dem två sönerna trillade ner i familjespåren och är rockmusiker, båda två.
Alla orkesterjobb ledde till större kompositörsuppdrag för TV. Några av dem är bl.a. Gilligan’s Island (1964), Lost in Space (1965) och Jane Eyre (1970). Detta ledde till att hans musik blev mer eftertraktad och han fick sin första Oscar för sin bearbetning av En speleman på taket 1971.
Under 70-talet blev han känd som ”King of Disaster Scores” med, exempelvis, The Posedion Adventure (1972) och Earthquake (1974). Och när Williams gjorde The Reivers (1969) var det denna som fick Steven Spielberg att få upp öronen för hans musik. Spielberg använde sig av Williams för i en av sina första filmer och 1975 gjorde han om det och lät Williams göra ett av 70-talets filmhistorias värsta musikstycke. Musiken till filmen Hajen. Många som såg filmen 1975 är än idag rädda för vatten. Och vissa kan till och med höra Williams tema när dem dyker i. Detta horribla stycke gav honom hans första Oscar för egen komponerad musik. Och regissören Spielberg rekommenderade den unge filmaren George Lucas, som letade efter något som skulle passa in i hans senaste idé. Detta blev Williams musik och först såg Lucas det som en risk att använda den sortens av lite klassisk musik i en så, för honom sedd, annorlunda genre som Sci-Fi är. Men Star Wars-soundtracket blev John Williams stora succé. Detta är det mest sålda soundtracket med bara en kompositör, samt ett av filmhistoriens mest imiterade musikverk. De kommande 5 åren förändrade hela tankesättet på musik i Hollywood. Williams hade visat att den gamla sortens musik, där 1800-talets kompositörer var en stor inspirationskälla, lämpade sig väldigt bra för film trots allt.
Efter succén med Stjärnornas krig skapade han stora och stämningsfulla musikstycken till storfilmer som Superman (1978), Raiders of the lost ark (1981). Under denna tiden träffade John Williams en designer och gifte sig ännu en gång.
Med E.T. The Extra-Terrestrial (1982) fick han sin tredje Oscar. Och under 80-talet gick han även tillbaks till TV, där han bl.a. gjorde teman till NBCs olika serier.
Under tidigt 90-tal funderade han på att gå i pension men efter att ha gjort musiken till både Jurassic Park (1993) och Schindlers List, samma år, sköt han den tanken åt sidan för ett tag. Efter en svacka 1989 gjorde några komiska referenser i The Simpsons att folk började bli intresserade för hans musik igen.
Sedan 1989 har det bara rusat iväg med kassasuccé efter kassasuccé. Där 2 Ensam Hemma-filmer, JFK, Nixon, Sju år i Tibet, Rädda menige Ryan och Star Wars 1: Det mörka hotet, räknas som de största under dessa 10 år.
Nu, inne i det nya årtusendet, verkar han inte ens ha funderat på att lägga av. Hans samarbete med Spielberg och Lucas fortsätter. Under 2001 gör han A.I.. Mellan 2001 till 2005 gör han musiken till Star Wars 2: Klonerna Anfaller och 3: The revenge of the sith, samt musiken till Chris Columbus filmer om den brittiske unge trollkarlen Harry Potter. Under dessa åren gör han även musik till Spielbergs Minority Report och Catch me if you can, båda 2002. Och nu håller han på och komponerar bl.a. till den fjärde Indian Jones-filmen och lär samtidigt ut sin konst till dagens unga. Och lär säkert ut dem en del av sin uppenbara passion för yrket, också.
Williams musik är så spridd att du knappast kan undvika att höra den under högst 1 vecka. För antingen ser du en film, hör den spelas på annat håll eller kanske finner dig själv visslandes ledmotivet till Jurassic Park, Star Wars eller Harry Potter. Även kan det sägas att han har gjort musiken till samtliga av Steven Spielbergs filmer, med undantag för 2 stycken. Och så har han fått 45 Oscarsnomineringar hittills för sina kompositioner.
2.2 Williams musik och kompositioner
John Williams musik är världskänd. Och är några av dem mest sålda i hela världen. År 2005 valdes till och med Soundtracket till Stjärnornas Krig till den bästa filmmusiken från en amerikansk film genom tiderna. På denna lista fanns även 2 andra stycken av hans olika verk representerade. Och hittills har hans musik varit med i mängder med tv-serier och han har gjort teman och kompositioner för över 80 filmer, vilka har fått hundratals med olika nomineringar, varav 45 stycken Oscarsnominerade, och han har vunnit över 70 stycken priser.
Hans musik är väldigt mycket inspirerad av 1800-talets tonsättare, där ibland tyske Wagner. Dock är det känt att han använder sig av en mängd olika 1990-tals kompositionssätt. Och man vet även att han har lånat, eller tagit, mycket av sina föregångare i branschen.
Typiskt för Williams musik är oftast pompösa och heroiska teman till olika fantasy- och äventyrsfilmer. Även känd som en sorts neoromanticism. Vilket är ett musikaliskt uttryck för en form av musik ifrån andra hälften av 1800-talet, ursprungligen ifrån Tyskland. Dock har Williams lagt in storskalig orkestermusik till det.
John Williams har även gjort annan musik. Alltifrån Jazz, under sina unga år i Los Angels, till känslomässigt dramatiska stycken, som Shindlers List och Rädda menige Ryan. Men även en del, så kallad, experimentell musik.
Williams är minst sagt mångsidig i sitt skapande, men man kan ju inte bortse ifrån att han har lyckats med att få stora tillgångar till sitt förfogande. Tillsammans med bl.a. Londons Symfoni Orkester och andra har hans musik fått ta plats och detta har gjort att han har kunnat äga sig åt just musiken och få den att bli perfekt. Williams har också komponerat en rad stycken som inte har med film att göra. Däribland musik till Vinter OS ett antal gånger och till olika orkestrar.

2.3 Williams verk
Här följer en lista på ett antal filmer/tv-serier som John Williams har skrivit musiken till eller kommer/håller på att göra eller som hans musik varit med i. Du kan hitta den på www.imdb.com som är en internationell sida om film. Denna följer som bilaga. OBS! Är dock inte fullständig.




3. Slutdiskussion
Nu när jag har berättat om Williams och hans musik är det dags att ta fram min frågeställningar igen. Detta är fullt med mina egna åsikter, baserade på tidigare framlagda fakta om honom.
1. Vad har gjort John Williams musik så populär?
— John Williams använder ju sig oftast av pompösa och heroiska musikstilar. Enligt mig och min åsikt måste det vara det som har gjort honom så populär. Att hans stycken träffar rätt och resulterar i att flera generationer har minnen ifrån filmer med hans musik. Jag har hört folk som såg Hajen berätta att dem fortfarande hör temat när dem badar i havet eller till och med i bassänger, andra nynnar på delar ur Star Wars-temat när läraren går förbi likt Darth Vader i deras ögon och sedan har vi oss, vår generation, som känner hur magiskt det blir när man hör hans ”Hedvig’s theme”, som enligt oss ÄR Harry Potter. Detta, att Williams lyckats träffa rätt, gör att så många kan ta till sig och minnas hans musik. I alla fall enligt mig och mitt sätt att se på saken. Även den faktorn att han får lång tid att faktiskt lyckas träffa rätt och blir litad på av så stora filmskapar som Spielberg. Detta gör ju också att hans musik hela tiden måste utvecklas och enligt mig gör den det till det bättre. Jag tror också att ett annat skäl, förutom en himla stor portion tur, till att hans musik är så älskad är nog att han kom in i filmens värld under en av dem första guldåldrarna för film i Hollywood. Och han har blivit kvar där och hans känsla för vad som passar till vad måste också ha förändrats med åren. Tillsist, hade hans musik lagts till i fel film eller serie, någon han inte skapat de för, hade han nog inte varit världens näst mest nominerade, inom Oscarsgalan, filmkompositör. Tänk er om hans musik till Star Wars hade hamnat i barnprogrammet Doktor Snuggles. – Hans musik måste alltså, för att kunna slå stort, hitta rätt film. Men den främsta orsaken är nog att man, jag i alla fall, känner hans stora passion för musiken.
2. Vad har gjort John Williams till en så stor ikon inom filmvärlden?
— John Williams har ju gjort så mycket för filmvärlden. Detta är nog en orsak, skulle jag tro. Sedan kan man ju inte komma ifrån det faktum att han har vunnit en mängd priser, har flera hedersomnämningar och ett stort antal nomineringar och mängder med fans bakom sig. – Det är ju inte alltför vanligt att en 75 år gammal man får skriva autografer även om han inte är skådespelare. Jag tror också att hans långa erfarenhet inom filmen och vilka storfilmer han har bidragit till gör att hans musik är djupt beaktad i Hollywood. Hans passion sammanblandad med hans känsla för filmmusik har gjort att folket har stor vördnad för Williams. Hans verk är ju ändå riktigt bra, och då ska man väl ha någon sorts respekt för honom. Och det är nog så många av hans ”kollegor” känner för honom. Jag tror det, för det känns logiskt att man hedrar en man som gjort så många bra stycke utan att ett blir sämre. Eller hur?
3. Är det filmerna som gjort honom stor eller är det tvärtom?
— Jag vill påstå att det är ömsesidigt. Utan Williams musik skulle inte Spielbergs filmer vara desamma och utan att ha så bra historier och scener som Lucas och Spielberg eller Chris Columbus ( Ensam Hemma, Harry Potter 1 & 2) skulle inte John Williams ha något att gå på och därmed inte kunna veta vilken känsla han ska gestalta. Dock har han ju inte bara gjort film och tv utan också så gör han ju musik för orkestrar och dylikt. Man kan alltså säga att utan möjligheten att få göra filmmusik till filmer som Hajen, som blev hans stora genombrott, hade Williams kanske inte kunnat fått möjligheten att göra dem andra. Å andra sidan, så skulle ju dessa inte vara lika bra utan hans komposition. – Tänk er Indiana Jones utan dess tema eller Hook och Stålmannen-filmerna.

4. Sammanfattning
Jag har forskat om den världskänd och prisbelönta filmkompositören John Williams. Som trots sin höga ålder, han är född 1932, fortfarande är aktiv inom sitt yrke. Williams har arbetat länge inom film- och tv-branschen och har arbetat med en mängd stora filmpersonligheter. Där några är Steven Spielberg och George Lucas, men också med Chris Columbus och andra Hollywoodregissörer. Han har även arbetat med mängder av symfoniorkestrar och världsmusiker. Vissa mer kända än andra. Innan han sökte lyckan i filmens värld var han som ung medlem i ett jazzband och skrev sin första pianosonat redan som 19-åring.
John Williams musik är oerhört populär än idag och jag har lyckats komma fram till at det är p.g.a. en mängd olika anledningar. Däribland hans passion för musiken, en gnutta tur och faktiskt det faktum att hans musik är väldigt bra och gripande. – För både äldre och unga generationer. Williams är också en enormt stor ikon inom filmvärlden och detta är bland annat för att hans musik är så populär och så väldigt bra. Folk inom filmen ser honom som en av de mest erfarna och man ser hans ålder som en resurs och där även hans, nästan medfödda, känsla för detaljer och placeringar av rätt känslor i rätt stycke. John Williams musik är, nu för tiden, gjord för att spelas in med stora orkestrar och dessa skapar en känsla som inte alla musiker kan skapa. Det förtroende som folk har för honom gör att han har fått chansen att göra stora och heroiska teman till bland annat Star Wars och Harry Potter. – Det är ett unikt resultat av erfarenhet och känsla med rätt materialistiska tillgångar som lett till att hans musikstycken kunnat bli så stort och gjort honom så stor.

5. Källförteckning
Internet
www.imdb.com : Biografi om John Williams av Jeffrey Wheeler och listor på filmer han medverkat i/till.
sv.wikipedia.org/wiki/John_Williams : Fakta om John Williams och en lita på hans filmer i urval.
www.johnwilliams.org : Fakta om Williams och listor angående hans olika nomineringar och priser.
http://www.johnwilliamscomposer.com/ : John Williams officiella hemsida. Smått med fakta om honom. Inte tillräckligt nog dock. – Lite negative kritik.
www.answers.com/topic/john-williams-composer : Fakta om John Williams, som biografier och samling till andra artiklar på andra webbsidor.

Samt egna åsikter och egen kunskap.

Bilaga
List med ett antal serier och filmer hans verk medverkat i.
• The Astronaut Farmer (2007) ("The Imperial March")
• The Holiday (2006) (writer: "Theme from Jaws", "Raider''''s March")
• "The Simpsons" (1 episode, 2006)
- Please Homer Don''''t Hammer ''''em (2006) TV Episode ("Duel of the Fates")
• "Sos mi vida" (1 episode, 2006)
... aka You Are the One (International: English title)
- Capítulo 147 (2006) TV Episode (writer: "Superman Main Title")
• Failure to Launch (2006) ("Yoda and The Force")
• "Battlestar Galactica" (1 episode, 2006)
- Scar (2006) TV Episode (performer: "Cavatina")
• Cheaper by the Dozen 2 (2005) (writer: "Theme from Jaws")
• Harry Potter and the Goblet of Fire (2005) (writer: "Hedwig''''s Theme")
... aka Harry Potter and the Goblet of Fire: The IMAX Experience (USA: IMAX version)
• Chicken Little (2005) (writer: "Raiders of the Lost Ark Theme") (performer: "Raiders of the Lost Ark Theme")
... aka Daks (Philippines: English title)
• In Her Shoes (2005) (writer: "Theme from Jaws")
• "Science of Star Wars" (2005) (mini) TV Series (writer: "Star Wars Music")
• Sometimes in April (2005) (TV) (performer: "NBC Nightly News Theme Music") ("NBC Nightly News Theme Music")
• Shark Tale (2004) (writer: "Theme from Jaws")
• Without a Paddle (2004) ("Raiders March")
• Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (2004) (music: "A Winter''''s Spell")
... aka Harry Potter and the Prisoner of Azkaban: The IMAX Experience (USA: IMAX version)
• Miracle (2004) (performer: "Bugler''''s Dream")
• Riding Giants (2004) (writer: "Jaws Main Theme") (performer: "Jaws Main Theme")
... aka Riding Giants (France)
• "Chocolate com Pimenta" (2003) TV Series (unknown episodes)
• A Capitol Fourth (2003) (TV) ("Harry Potter Theme", "Star Wars Theme")
• "Smallville" (3 episodes, 2003)
... aka Smallville Beginnings (USA: rerun title)
... aka Smallville: Superman the Early Years (UK: promotional title)
- Exodus (2003) TV Episode (writer: "Main Title March")
- Calling (2003) TV Episode (writer: Music from the motion picture tt0078346)
- Rosetta (2003) TV Episode (writer: "Main Title March")
• Kangaroo Jack (2003) (writer: "Superman (Theme)") (performer: "Superman (Theme)")
• In America (2002) ("Flying Theme E.T." (1982))
• The Master of Disguise (2002) (writer: "Theme From Jaws")
• Big Fat Liar (2002) (writer: "Opening Titles" from tt0107290, "Main Title and First Victim" from tt0073195)
... aka Lügen haben kurze Beine (Germany)
• "Alejo y Valentina" (2002) TV Series ("Star Wars Theme")
• Don''''t Say a Word (2001) (Music from the movie tt0099785)
• Artificial Intelligence: AI (2001) (music: "For Always")
... aka A.I. Artificial Intelligence (USA: poster title)
• "Langt fra Las Vegas" (1 episode, 2001)
- Sexfreak (2001) TV Episode ("Star Wars theme")
• Nutty Professor II: The Klumps (2000) ("Star Wars")
... aka The Klumps (Australia)
• Columbo: Murder with Too Many Notes (2000) (TV) ("Jaws (Theme)")
• Man on the Moon (1999) ("Parade Of Charioteers" from film tt0052618)
... aka Mondmann, Der (Germany)
• Drop Dead Gorgeous (1999) ("This Land Is Your Land")
... aka Gnadenlos schön (Germany)
• Return of the Ewok (1999) (V) (music: "Working out") (performer: "Star Wars" (theme)) (arranger: "Working out")
• The Other Sister (1999) ("76 Trombones" from "The Music Man")
• The Rugrats Movie (1998) (writer: "Raiders March")
• Without Limits (1998) ("Summon the Heroes")
• Lethal Weapon 4 (1998) ("Jaws Theme")
... aka Lethal 4 (USA: promotional abbreviation)
• Lost in Space (1998) (writer: "Lost In Space (Theme)")
... aka LS (USA: promotional abbreviation)
• Fast Food (1998/I) (writer: "Close Encounters of the Third Kind")
• Rosewood (1997) (writer: "The Town Burns") (producer: "The Town Burns")
• Celestina, La (1996) (performer: "Fantasía para un gentilhombre")
• The Long Kiss Goodnight (1996) (writer: "Long Goodbye Theme") (performer: "Long Goodbye Theme")
• "Friends" (1 episode, 1996)
- The One with the Princess Leia Fantasy (1996) TV Episode (writer: "Star Wars Main Title")
• Special Effects: Anything Can Happen (1996) ("Star Wars")
... aka Special Effects
• Sabrina (1995) (music: "Moonlight", "How Can I Remember?") (producer: "Moonlight", "How Can I Remember?")
... aka Sabrina (Germany)
• "Bert" (1 episode, 1994)
- Det viktiga är inte att kämpa väl utan att vinna (1994) TV Episode ("SALUT D''''AMOUR")
• "Perla negra" (1994) TV Series ("Theme From Schindler''''s List")
... aka Black Pearl (International: English title)
• "Celeste, siempre Celeste" (1993) TV Series ("Presumed Innocent")
• Trail Mix-Up (1993) (writer: "Theme from tt0073195")
• Home Alone 2: Lost in New York (1992) (writer: "Christmas Star", "Merry Christmas, Merry Christmas") ("Christmas Star", "Home Alone Christmas Medley", "Merry Christmas, Merry Christmas")
... aka Home Alone II (USA: short title)
• JFK (1991) ("Eternal Father, Strong To Save")
... aka JFK (France)
... aka JFK - Affaire non classée (France: poster title)
• Hook (1991) (music: "We Don''''t Wanna Grow Up", "When You''''re Alone", "Pick''''em Up")
• The Hard Way (1991) ("Theme from The Today Show")
• Home Alone (1990) (music: "Somewhere In My Memory", "Star Of Bethlehem") (producer: "Have Yourself A Merry Little Christmas")
• K-9 (1989) (Main Title (Theme from "JAWS"))
• Empire of the Sun (1987) ("Chopin Mazurka Opus 17 No. 4", "The British Grenadiers")
• The Secret of My Succe$s (1987) ("THEME FROM ''''JAWS''''")
• One Crazy Summer (1986) (writer: "THEME FROM JAWS")
• Ferris Bueller''''s Day Off (1986) (writer: "Star Wars (Main Title)")
• "Moonlighting" (1 episode, 1986)
- Funeral for a Door Nail (1986) TV Episode (writer: "Star Wars (Main Title)")
• From ''''Star Wars'''' to ''''Jedi'''': The Making of a Saga (1985) (V) (music: "Working out", "Lapti Nek") (arranger: "Working out", "Lapti Nek")
• Best Defense (1984) ("RAIDERS MARCH")
... aka Best Defence (UK: poster title)
• Top Secret! (1984) ("THEME FROM JAWS")
• Superman III (1983) (writer: "On the Streets of Metropolis (Intro to Superman III)")
• Star Wars: Episode VI - Re... Ladda upp arbete

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt denna sida måste du vara medlem och inloggad.

Är du inte redan medlem?

Bli medlem nu och få tillgång till allt innehåll på hela Mimers Brunn.

Kommentera arbetet: En utredande uppsats om John Williams - Filmmusikkompositör

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(


Källor för arbetet

Saknas


Källhänvisning

Martin Extor [2007-05-06]   En utredande uppsats om John Williams - Filmmusikkompositör
Mimers Brunn [Online]. http://mimersbrunn.se/article?id=8076 [2017-03-24]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×

Liknande arbeten

Kunde inte hitta några liknande arbeten

Ladda upp ditt arbete

Dela med dig, ladda upp ditt arbete och hjälp andra! Mimers Brunn söker ständigt nya arbeten på alla nivåer. Inget arbete är stort eller för litet för att ligga uppe på Mimers Brunn.

Ladda upp arbete

Mimers Brunn tipsar om

Högskoleprovet

Allt du någonsin lärt dig sätts på prov, kommer du ihåg vad ordet reprimand betyder? Mimers Brunn hjälper dig med tips och tricks inför högskoleprovet. Högskoleprovet