Latin Amerika

5647 visningar
uppladdat: 2001-06-03
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
De spanska erövrarna förde i slutet av 1400-talet med sig sitt hemlands musikkultur, soldaterna de traditionella melodierna, adeln renässansens konstmusik och missionärerna den gregorianska sången.
Den latinamerikanska urbefolkningen tillgodogjorde sig snabbt den europeiska musiken.
Den musikaliska utvecklingen under erövringstiden varierade mellan Latinamerikas olika delar allt efter ekonomiska resurser, tillgången på musiker, socialt klimat mm.
Under kolonialtiden vidareutvecklades den latinamerikanska musiken samtidigt som stadsbyggandet och industrialiseringen började.


Viktiga musikcentra

Staden Mexico hade en livskraftig musikodling. Bland tonsättare märktes särskilt Hernando Franco på 1500-talet, Francisco López y Capillas på 1600- talet och 1700-talet.

I Guatemala gjorde Hernando Franco sin första säsong som kapellmästare och denna musikort fick snart stor betydelse. Där framfördes verk av Gaspar Fernández och under 1700-talet var Manuel José de Quiroz och Rafael Antonio Castellanos verksamma i staden.

Lima, huvudstad i Peru, utvecklade en stor musikalisk aktivitet i katedralen och regeringspalatset, där kyrkomusiken tävlade med hov- och militärmusiken. Berömda tonsättare drogs till staden, där man dessutom kunde höra verk av tidens mest berömda europeiska mästare, t.ex. Juan de Araujo, Tomás de Torrejón y Velasco, Rogue Ceruti mm.
I Cuzco, den gamla inkahuvudstaden, utvecklades rätt så tidigt en vokal- och instrument/musik skola.


Brasilien

Sedan Brasilien upptäckts år 1500 av portugiserna, koloniserades landet. Musiken ”delades” upp i tre delar, portugisen, negern (slav införd från Afrika) och den infödde latinamerikanen. Där har de båda förstnämnda varit viktigast. Av dessa tre punkter har bl. a följande kommit : ett spanskt, från kolonialtiden, ett italienskt och tyskt från andra hälften av 1800-talet samt jazzen.
En brasiliansk musik med nationalkaraktär har inte utbildats förrän för ca. 200 år sedan.
Tonsättarna och musikerna var oftast mulatter.

År 1888 avskaffades slaveriet. Ett år efter det skrev Alexandre Levy pianostycken med mycket inspiration från den brasilianska musiken. Men det är Alberto Nepomuceno som betraktas som den riktiga grundaren av en brasiliansk musiknationalism. Han skrev i stort sätt alla former, från pianom...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Latin Amerika

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2001-06-03]   Latin Amerika
Mimers Brunn [Online]. http://mimersbrunn.se/article?id=779 [2018-05-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×

Logga in med Facebook