IT och Hälsa

3 röster
12011 visningar
uppladdat: 2001-06-02
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Inledning

Att trivas med sitt arbete handlar inte bara om att tycka att det man jobbar med är roligt. Man måste också trivas i den miljö man arbetar. Att känna sig frisk och kry är också saker som påverkar hur man arbetar. Om man motionerar regelbundet så påverkar det ens humör och hur man ser på sitt arbete. En viktig del i välmåendet och hur effektiv man är, är vad man har för matvanor. Som du ser finns det en hel del saker som påverkar hur vi mår och hur vi arbetar samt hur vi känner för vårat arbete. Nedan kommer jag att ge tips om hur och vad ett företag, som vill satsa på sina anställda vad det gäller arbetsmiljö, träning och ergonomi, kan göra för att få en nöjdare personal och en effektivare arbetsplats.

Innehållsförteckning
INLEDNING 1
INNEHÅLLSFÖRTECKNING 1
ARBETSMILJÖN 2
STRESS 2
ERGONOMI 2
HUR SKA MAN SITTA VID DATORN: 2
ERGONOMISKA TIPS 3
BELYSNING: 3
BILDSKÄRMEN: 3
STOLEN: 3
BORDET: 3
TANGENTBORDET: 3
MUSEN: 3
TRÄNING 3
SPÄNNINGSHUVUDVÄRK: 4
LYFTTEKNIK: 4
MUSARM: 4
SAMMANFATTNING 5
KÄLLFÖRTECKNING 5

Arbetsmiljön
En god arbetsmiljö påverkar effektivitet, hälsa, engagemang, kvalitet och trivsel på en arbetsplats. Arbetsmiljöarbetet bör ingå som en naturlig del i verksamheten. Med arbetsmiljö avses alla de fysiska, psykiska, sociala och organisatoriska faktorer som påverkar oss i det dagliga arbetet. Vad är då en god arbetsmiljö? På en skola kan det vara en näringsrik och god lunch i trivsam matsal, rök- och snusfri skola, god ventilation, bra ljus, god ljudisolering och en stimulerande utomhusmiljö. Faktorerna ändrar sig inte så mycket från en skola till en ”riktig” arbetsplats. Det viktiga är att alla får vara med och påverka och försöka förbättra situationen på arbetsplatsen. Som arbetsgivare måste man engagera sig och visa att man bryr sig om ens personals arbetsmiljö genom att se till att personalen trivs och inte får skador i sitt arbete. Tips som man kan göra för att öka trivseln är t.ex. att tänka på inredningen och låta personalens synpunkter komma fram vad det gäller denna fråga. Man borde också ha en regelbunden internkontroll där man undersöker hur personalen har det och vad de tycker behövs ändras på arbetsplatsen.

Den fysiska arbetsmiljön är otroligt viktig vad det gäller hur man presterar och trivs på sin arbetsplats. PÅ många arbetsplatser i dagens näringsliv jobbar man i grupper, då är ett fungerande teamwork otroligt viktigt. När man ska samarbeta så skapas det lätt konflikter, ”det finns inget som skapar så mycket som just samarbete, eller snarare bristen på samarbete”. För att ett samarbete skall fungera så är det viktigt att man har bra relationer på arbetet, om arbetet i grupp fungerar så blir det roligare att jobba och man mår mycket bättre. Tips man kan använda sig av för att förbättra/skapa bra relationer på en arbetsplats/i en projektgrupp: man kan ha personalresor, kick-off startskväll eller gemensamma idrottsevenemang. Detta kan göra att folk lär känna varandra bättre samtidigt som det kan vara kul att träffas privat och koppla av från jobbet. Detta är också ett sätt att förebygga mobbing på arbetsplatsen.

Stress
Ett av de kanske största problemen som kan störa trivseln och arbetsron är stress. Stress ligger också många gånger bakom de konflikter som kan uppstå i en arbetsgrupp. Det finns två typer av stress, negativ och positiv stress. Positiv stress är inte skadligt utan gör snarare att prestationsförmågan ökar. Negativ stress däremot, som uppstår när påfrestningarna ökar så snabbt att man inte hinner anpassa sig, är skadligt för kroppen. Det kan skada hjärtat och minskar ens immunförsvar.
Vad blir vi då stressade, vilka riskfaktorer finns det i arbetslivet som kan leda till ökad stress? Det är saker både utanför och på jobbet som påverkar och gör att folk blir stressade. Det som enligt Arbetarskyddsstyrelsens stresstabell är det som gör oss mest stressade är förändringar i privatlivet. Något annat som kan göra oss stressade är arbetsmängden. Att ha många deadlines och liten chans för återhämtning emellan dessa leder till en negativ stress. Svåra arbetsuppgifter kan vara stimulerande men kan leda till stress då man känner att det blir för svårt. Blir kraven på en från omgivningen för stora så kan det leda till att man blir stressad. Stora förändringar kan bidra till stress, framförallt i dagens näringsliv där man ofta går från företag till företag, vilken kan vara stimulerande men det kan också lätt bidra till stressade situationer.

Vilka blir då effekterna av stress? Effekterna av stress likväl som vad man blir stressad av är helt individuellt. Olika effekter som man kan få är huvudvärk, ont i nacke, muskelspänningar samt humörsvängningar. Andra effekter kan vara minskad kreativitet, sämre omdöme och att man får fysiska symptom och mår dåligt och vill sjukskriva sig. Stress kan alltså få stora konsekvenser för företaget och det är upp till arbetsgivaren att försöka förebygga stressen i arbetslivet. Men det är också upp till var och en att tänka på hur man har det på jobbet, och vara lyhörd för kroppens reaktioner.

Ergonomi

Hur ska man sitta vid datorn:
Många av de belastningsskador som anmäls idag är relaterade till mus- och tangentbordsarbete. Det är därför viktigt att veta hur man ska sitta för att inte få skador då man jobbar vid en dator.

Man ska inte böja huvudet och nacke, utan hålla det i en neutral position då man arbetar framför en bildskärm. Man ska ha skärmen placerad rakt framför sig så att man inte behöver vrida på huvudet när man sitter vid sin arbetsplats för att kunna se den. Man ska tänka på att arbeta med avspända axlar och hålla armarna intill kroppen. Överarmarna skall vara vertikala, vinkeln i armbågen skall vara 90° vilket innebär att underarmarna hålls horisontella. När du jobbar med musen och tangentbordet ska du hålla händerna ska du hålla de i så neutral position som möjligt. Du ska inte behöva vinkla dem uppåt, nedåt eller åt sidan. Du ska se till att du har tillräckligt med plats på skrivbordet när du arbetar så att t.ex. inte musen fastnar i när du använder den vilket kan leda till onödiga rörelser och påfrestningar.

Ergonomiska tips

Belysning:
Vilken belysning du har påverkar din arbetsställning och ditt arbetssätt. Det är alltid trevligt att låta dagsljuset skina in i rummet, men det bör då komma från sidan. Det är alltid trevligt med ljus, har man ljust i rummet undviker man trötthet. Kroppen blir pigg av mycket ljus. Belysningen i rummet får inte ge upphov till bländning eller reflexer. Indirekt belysning och avbländning ger bra syn ergonomi. Syn ergonomin är allt viktigare ju mer du jobbar vid en bildskärm. Man bör låta en ögonspecialist undersöka ens ögon regelbundet.

Bildskärmen:
Skärmen bör vara placerad så att blicken träffar skärmen vinkelrätt och ca 20° under ögonhöjd. Den bör stå på 70 cm avstånd, och man ska inte använda för små tecken. Anpassa skärmens placering efter ljuskällorna, eller anpassa belysningen för att undvika reflexer i skärmen.

Stolen:
En stol måste vara lätt att justera så att man lätt kan ändra sittställning. Armstöden ska vara justerbara i höjdled samt gå att ta bort. De ska också vara korta och breda så att det ger ett bra stöd för underarmarna men inte är i vägen när man drar in stolen mot bordet. Man bör försäkra sig om att stolens höjd måste medge rätt arm och handställning. Stolen måste ge stöd åt korsryggen och fötterna bör vila plant mot golvet eller mot ett fotstöd.

Bordet:
Bordet ska vara tillräckligt djupt så att det ger bra stöd för armarna och ett bra syn avstånd till bildskärmen. Man måste kunna variera sin sittställning och helst även höjden till både sittande och stående arbete.

Tangentbordet:
Det skall vara så lågt som möjligt. Ett handlovsstöd skall användas för att avlasta underarmar, nacke och axlar under mikropauser. Händerna skall hållas så att handleden har en lätt vinkel nedåt när man skriver. Underarmarna skall ha stöd mot bordet eller mot armstöden på stolen. Man bör använda så lite kraft som möjligt när man trycker på tangenterna, de behöver bara nuddas vid lite lätt.

Musen:
Den skall vara placerad nära tangentbordet för att undvika rörelser med utsträckt arm. Använd en musmatta med handlovsstöd för att undvika värk och skador. Handleden skall inte vara vinklad uppåt och inte vriden varken inåt eller utåt.

Träning
I ett stressigt arbete kan det kännas svårt att hitta tid till att träna. Träning som inte tar så lång tid men som kan förändra ens vardagliga inställning och välmående kan t.ex. vara att cykla eller promenera till jobbet istället för att ta bilen. Eller att gå raskt då du ska gå ett ärende eller gå och handla. Att röra på sig är extra viktigt om du har ett arbete där du sitter ner mesta tiden av din arbetsdag.

Att träna är även förebyggande för skador, och stärker skelettet så att man inte får benskörhet och ont då man blir äldre.
Har man ont om tid för träning så kan man styrketräna på egen hand, det viktiga är att man tränar rätt annars kan man få skador av träningen istället. Det är viktigt med uppvärmning så att man inte skadar sig under träningen samt att dricka massor av vatten under träningspasset. Efter träningen är det viktigt att stretcha, detta både för att slippa träningsvärk, men också för en rörligare och gladare kropp samt ökad smidighet.
Det är viktigt att man rör på sig mycket i våran stillasittande vardag. Man bör se till att få fart på cirkulationen i kroppen så att man inte blir stel. Det finns många enkla knep som man kan ta till för att slippa sitta ner hela sin arbetsdag. Stå upp då du pratar i telefon, gör små övningar inne på kontoret, som t.ex. gå på stället och upp på tå-övningar. Att bara få sträcka på ryggen, men under en lite längre tid gör en stor skillnad. Vilket för oss in på hur viktigt det är att sitta rätt när man arbetar. Att inte luta sig mer åt ena hållet, för då får man en sned rygg, man bör inte heller sitta ihopsjunken för det kan ge en ryggproblem. Det finns många skador som kan uppkomma på en arbetsplats, även på ett kontor som man kanske inte ser som en ”farlig” och riskfylld arbetsplats. Skador som musarm, spänningshuvudvärk, ryggont och problem med axlar och nacke är skador som man kanske inte tror ska ge en men för livet, de är ju inte lika tydliga som en bruten arm eller ett fall från en byggnadsställning.


Tips och behandlingar för att förebygga eller rehabilitera skador och åkommor.
Spänningshuvudvärk:
Tips:
- Håller du för hårt i telefonluren, eller håller i fen med hjälp av axeln så att du spänner nackmusklerna i en påfrestande ställning?
- Har du en arbetsställning som är påfrestande för nackmuskulaturen?
- Gnisslar du tänder på natten?
- Kniper du för hårt runt pennan när du skriver?
Behandling:
- Akupunktur brukar ge goda resultat.
- Kombination av avslappningsövningar och ergonomisk vägledning.
- En bettskena att ha i munnen som förhindrar tandgnissel på natten.
- Huvudvärkstabletter fungerar bra mot spänningshuvudvärk, men man borde försöka ta reda på vad det är som orsakar värken också och inte bara ta tabletter.
Lyftteknik:
Tips:
- Stå nära föremålet du skall lyfta.
- Stå rakt mot föremålet, för att undvika rotationer i kroppen vid belastning.
- Håll bördan tätt mot kroppen med ett bra tag om föremålet.
- Dela upp lyftet, det är bättre att gå två gånger än att lyfta för tungt en gång.
Behandling:
- Motverka belastningsskador med muskulär styrketräning.
- Variera arbetsmomenten
- Mikropauser det slappnar av spända muskler och förbättrar genomblödningen.
- Pausgympa, alternativt en kortare promenad motverkar besvär och effektiviserar muskelarbetet då det förbättrar genomblödningen i musklerna.
Musarm:
Tips:
- variera mellan vänster och höger hand till musen
- Tryck inte hårdare än nödvändigt på musen
- Använd datorn inlagda snabbkommandon genom att använda tangentbordet istället för musen.
- Det är viktigt med längre pauser, ta en kort promenad eller genomför ett träningsprogram.
- Mikropauser på 1-2 sekunder då hela överkroppen och armen slappnar av. De ska tas ofta, flera gånger i halvtimmen.
Behandling:
- Kombination av avslappningsövningar och ergonomisk vägledning
- Mjukdelsbehandling för att mjuka upp spänd muskulatur.
- Töjnings och hållningskorrigerande övningar som kan göras på egen hand.

Sammanfattning
Alla de tre avsnitten Arbetsmiljö, Ergonomi och Träning går ihop i varandra. För att man ska ha en bra arbetsmiljö och inte skada sig så måste man ha rätt utrustnin...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt denna sida måste du vara medlem och inloggad.

Är du inte redan medlem?

Bli medlem nu och få tillgång till allt innehåll på hela Mimers Brunn.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: IT och Hälsa

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Linda Almgren [2001-06-02]   IT och Hälsa
Mimers Brunn [Online]. http://mimersbrunn.se/article?id=777 [2017-07-25]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×

Logga in