Sömnproblem

1 röster
7410 visningar
uppladdat: 2007-02-21
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sömnproblem..

Varför behöver man sömn?
för att kroppen och hjärnan ska få vila och att få återhämta sig.
sömn har också stor betydelse under barn och ungdomsåren för tillväxten.
under sömnen så bildas det uppbygande, anabola, hormoner och andra tillväxt hormoner i kroppen.
vissa funktioner i kroppen som skelettes hållfasthet och immunförsvaret har stor betydelse från sömnen.

Sömnens olika stadier.
När vi sover så har vi 5 olika sömn stadier
första stadiet, insomningsstadiet som brukar ta Ca 5 till 20 minuter.
Andra stadiet, Lätt sömn, bassömn som utgör ungefär hälften av all sömn.
tredje och fjärde stadiet, Djup sömn, kommer oftast redan i början av natten om man är värkligen trött.
femte stadiet, REM-sömn eller med andar ord dröm sömn. REM står för Rapid eye movement, vilket betyder snabba ögonrörelser. drömmar kan dyka upp då och då under olika sömnstadierna, man drömmer ungefär en femtedel av nattsömnen.

vad händer i kroppen under stadierna.?

under insomningsstadiet andas man långsamare, puls och hjärta slår långsamare.hjärnans aktivitet sjunker.
under andra stadiet, så är hjärnans aktivitet mycket lägre.
under tredje stadjet, då har vi knappt några stresshormoner men däremot tillväxthormonerna tillverkas i storskala.under femte stadiet, Andningen blir ojämnare, hjärtat slår mer fortare och blodtrycket stiger och blodfödet till underlivet ökar,hjärnan arbetar nästan på samma sätt som när man är vaken.

största orsaker till sömnproblem.
Alkohol- att dricka sprit för att kunna somna är ingen bra metod,Sömnen är ytligare under alkoholpåverkan
Stress-man blir uppvarvad och hela nervsystemet ställer in sig på vakenhet.
Psykisk ohälsa-om man lider av depression eller ångest.
ju äldre desto lättväckt- sömnen blir allt kortare med åldern, även om man är helt frisk

När man borde söka hjälp?
När du haft sömnbesvär i minst 3 veckor, varannan dag.
Oftast har man svårt att somna det brukar ta upp till 45 minuter.
man vakanr flera gånger per natt minst 3 till 5 gånger och har svårt att somna om.
vaknar för tidigt om morgnarna.
är extrem trött under dagen.
om du har dessa problem borde man vända sig till en läkare, gör man det brukar man oftast få medicin mot besvären,
och avd för slags medicin man får är olika från person till person och vilken störning man har.



metoder för sömnproblem.
de flesta metoder brukar oftast vara att man ändrar sin livsstil och tider på när man ska sova, det kallas för stimuluskontroll.det som oftast stör en när man sover, är mycket beroende på hur mycket man sover och hru sovrummet är utformat.

tips för att bryta mönstret:

1.Föröska att följa det naturliga sömnbehovet.
motionera regelbundet
inte ta för långa tupplurar
inte stanna i sängen längre än vad som behövs.

2.behålla en fungerande dygnsrytm
förösk att gå upp ungefär samma tid varje dag.
sträva efter att vistas i dagsljusminst en halvtimma om dagen
undvika stark ljus på natten, när man besöker badrummet, ljuset har en väckande eftekt.

3.föröska varva ner när kvällen kommer.
Ett varmt bad, en kopp varm mjölk med honung.
En lätt måltid kan göra det lättare att somna eftersom en tom mage inte är bra för sömnen.
Men man ska undvika tunga måltider
undvika koffein- eller alkoholhaltiga drycker
underlätta insomnandet om sovrummet och sängen bara används till sömn, mys och sex
arbete och läsning borde göras i annat rum.
Om sovrummet är mörkt, lugnt och svalt är det lättare att somna.
Störs man av ljud eller ljus kan ögonmask och öronproppar hjälpa.

Om man vaknar under natten.
1.då ska man inte ligga kvar och lida av att man inte kan sova.
Det är bättre att stiga upp och göra någonting annat, hellst i ett annat rum,
tills man blir sömnig.

2.för att försöka slappna av och bli sömnig igen,
så kan man lyssna på stilla och lugnande musik,
eller göra avslappningsövningar.

3. man ska föröska att inte oroa sig själv att man kommer få för lite sömn,
oftast så löses det problemet automatiskt av sig själv.
alla människor behöver inte sova lika mycket.



Sömnproblem..

Varför behöver man sömn?
för att kroppen och hjärnan ska få vila och att få återhämta sig.
sömn har också stor betydelse under barn och ungdomsåren för tillväxten.
under sömnen så bildas det uppbygande, anabola, hormoner och andra tillväxt hormoner i kroppen.
vissa funktioner i kroppen som skelettes hållfasthet och immunförsvaret har stor betydelse från sömnen.

Sömnens olika stadier.
När vi sover så har vi 5 olika sömn stadier
första stadiet, insomningsstadiet som brukar ta Ca 5 till 20 minuter.
Andra stadiet, Lätt sömn, bassömn som utgör ungefär hälften av all sömn.
tredje och fjärde stadiet, Djup sömn, kommer oftast redan i början av natten om man är värkligen trött.
femte stadiet, REM-sömn eller med andar ord dröm sömn. REM står för Rapid eye movement, vilket betyder snabba ögonrörelser. drömmar kan dyka upp då och då under olika sömnstadierna, man drömmer ungefär en femtedel av nattsömnen.

vad händer i kroppen under stadierna.?

under insomningsstadiet andas man långsamare, puls och hjärta slår långsamare.hjärnans aktivitet sjunker.
under andra stadiet, så är hjärnans aktivitet mycket lägre.
under tredje stadjet, då har vi knappt några stresshormoner men däremot tillväxthormonerna tillverkas i storskala.under femte stadiet, Andningen blir ojämnare, hjärtat slår mer fortare och blodtrycket stiger och blodfödet till underlivet ökar,hjärnan arbetar nästan på samma sätt som när man är vaken.

största orsaker till sömnproblem.
Alkohol- att dricka sprit för att kunna somna är ingen bra metod,Sömnen är ytligare under alkoholpåverkan
Stress-man blir uppvarvad och hela nervsystemet ställer in sig på vakenhet.
Psykisk ohälsa-om man lider av depression eller ångest.
ju äldre desto lättväckt- sömnen blir allt kortare med åldern, även om man är helt frisk

När man borde söka hjälp?
När du haft sömnbesvär i minst 3 veckor, varannan dag.
Oftast har man svårt att somna det brukar ta upp till 45 minuter.
man vakanr flera gånger per natt minst 3 till 5 gånger och har svårt att somna om.
vaknar för tidigt om morgnarna.
är extrem trött under dagen.
om du har dessa problem borde man vända sig till en läkare, gör man det brukar man oftast få medicin mot besvären,
och avd för slags medicin man får är olika från person till person och vilken störning man har.



metoder för sömnproblem.
de flesta metoder brukar oftast vara att man ändrar sin livsstil och tider på när man ska sova, det kallas för stimuluskontroll.det som oftast stör en när man sover, är mycket beroende på hur mycket man sover och hru sovrummet är utformat.

tips för att bryta mönstret:

1.Föröska att följa det naturliga sömnbehovet.
motionera regelbundet
inte ta för långa tupplurar
inte stanna i sängen längre än vad som behövs.

2.behålla en fungerande dygnsrytm
förösk att gå upp ungefär samma tid varje dag.
sträva efter att vistas i dagsljusminst en halvtimma om dagen
undvika stark ljus på natten, när man besöker badrummet, ljuset har en väckande eftekt.

3.föröska varva ner när kvällen kommer.
Ett varmt bad, en kopp varm mjölk med honung.
En lätt måltid kan göra det lättare att somna eftersom en tom mage inte är bra för sömnen.
Men man ska undvika tunga måltider
undvika koffein- eller alkoholhaltiga drycker
underlätta insomnandet om sovrummet och sängen bara används till sömn, mys och sex
arbete och läsning borde göra...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Sömnproblem

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-02-21]   Sömnproblem
Mimers Brunn [Online]. http://mimersbrunn.se/article?id=7619 [2018-07-16]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×

Logga in med Facebook