Arbetsmiljörapport

5342 visningar
uppladdat: 2006-05-20
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Inledning

Det finns ett yrke som jag tycker är ganska viktigt och som man oftast inte tänker på hur speciellt det egentligen är. Det är lastbilschaufför. Det är tack vare dessa som våra varor transporteras snabbt och på ett smidigt sätt genom vårt land. Detta är ett yrke som kan anses ganska smutsigt och att det är ett arbete för de ”starka karlarna”.
Därför tänkte jag nu, på en resa hem till Skåne, fråga Helena som är 38 år och den enda kvinnliga chauffören i det lilla åkeriet A. Petrisson Transport AB, hur det är att köra lastbil och vara den enda kvinnan.

Åkeriet som Helena kör för är A. Petrisson Transport AB och är en av Bernecos kunder som transporterar deras gods.



Arbetsmiljöundersökning

Psykiska arbetsmiljön
Denna arbetsmiljöundersökning kommer alltså att handla om det lilla åkeriet A. Petrisson Transport AB. I detta åkeri är det tre lastbilar och totalt fyra anställda, varav en kvinna. Detta visar att det är ganska ovanligt med kvinnor i detta yrke men även att de finns några få.
Åldern på de anställda varierar mellan 20 och 45 år, någon ny i branschen och sen de som kört i cirka 20 år. Åldern spelar i stort sett ingen roll mer än att de som har några år på kragen oftast har kört lastbil hela sitt liv och har större erfarenhet.
I detta åkeri förekommer inga sjukskrivna och detta är ju väldigt positivt. Visst förekommer lite förkylningar och att man är mindre sjuk men inget allvarligt. Det är ju ett väldigt litet företag så om någon skulle vara långtidssjukskriven så skulle företaget ha svårt för att gå samman.
Några faktorer som kan påverka en rätt mycket i denna bransch är stress och trötthet. Vid lastning på olika ställe är det oftast ganska stressigt då du ska hålla tiden och få plats där du ska lasta/lasta av. När du kör kan det hända att du blir väldigt trött också eftersom du sitter still på samma plats i långa pass. Men kroppen vänjer sig vid detta efter ett tag och du vänjer dig även vid att köra på natten istället för dagen.


Ergonomi- olycksfals- och hälsorisker
Det är väldigt ensidigt arbetsställning som du har i detta yrke eftersom du sitter still i stort sett hela tiden och turerna går mellan Helsingborg-Stockholm. Det gäller alltså att man är uppe och går lite när man väl har rast för att kroppen ska komma igång igen. Vid lastning och tillbackning av bil så är det nästan enda gången som det blir spring in och ut, dörrar ska öppnas och du ska se till att du backat rätt till.
Arbetet i sig är ganska ensidigt då man sitter och kör dessa långa turer. Lastningen sker på samma sätt varje gång; du lastar på varorna på bilen, transporterar dom dit dom ska och slutligen lastar av dom igen. Sedan åker du iväg och lastar på nya saker och såhär fortsätter det om och om igen. I de flesta fall kör du runt till olika ställen och lastar av varorna och detta kan göra att det blir stressigt om det är tider att passa.
I arbetet förekommer en den tunga lyft samtidigt som dörrarna på lastbilen och stöttor, som ska sättas upp för att hålla godset på plats, är ganska tunga.

För att sammanfatta allt så är det ett väldigt ensidigt arbete och du måste nästan hela tiden tänka på hur du sitter, hur du lyfter och hur du arbetar för att kroppen inte ska ta för mycket skada. Nästan alla lastbilschaufförer har någon form av ryggproblem eftersom de ofta glömmer bort hur viktigt det är med rätt hållning vid olika arbetsuppgifter.


Buller
I denna arbetsplats som jag ”åker i” nu förekommer inte något högre buller. Radion är igång på låg volym och man sitter och pratar lite skit. I äldre bilar kan ljud från motorn vara en störande faktor men det förekommer inte i sådan hög ljudnivå att risk för hörselskador kan vara en följd.


Belysning
När du kör så kan solen blända många gånger men detta är ju inget som går att påverka mer än att man har med sig ett par solglasögon.
Förövrigt så finns det små, röda lampor i taket och på golvet som man kan ha på under körning som lite extra mysigt ljus. Du kan även tända upp i hela hytten och vid sängarna finns det små läslampor att använda.
I de flesta trailers/släpar så finns det belysning vilket underlättar om man lastar på kvällar och det är mörkt ute. Belysningen underlättar också så att du slipper anstränga ögonen så mycket. Om det är mörkt anstränger du ögonen mycket eftersom det tar ett tag att vänja sig.
Det finns även gardiner att dra för när du ska sova eftersom de händer att du behöver sova på dagen då det är ljust ute. Andra gånger så sover du kanske på ett rastställe med mycket belysningen och då kan det vara skönt att slippa detta.


Kemiska hälsorisker
Luftomsätningen på denna arbetsplats väljer man ju ganska enkelt själv. Om man vill ha frisk luft är det bara att öppna fönstret. Är man inne i någon stad och kör är detta självfallet ett ganska dåligt alternativ. Men annars är det absolut bästa sättet och genom att få lite frisk luft hela tiden så blir du piggare.
Kemiska hälsorisker i detta yrke förekommer nog mestadels vid tankning då både ångor och avgas bidrar till ökad risk för cancer.
Måltiderna tillbringar man på restauranger längs vägarna. Samma sak här, man väljer själv vart man vill stanna. En del ställe är finare än andra men på många platser är det främst avsett för lastbilschaufförer. Eftersom det är rökfritt på alla restauranger numera så behöver ingen besväras av cigarett rök utan dom som röker får gott och väl ta på sig och gå ut. Detta tycker jag är jätte bra eftersom jag själv är känslig för rök.



Arbetsplats och arbetsuppgifter

Efter att ha suttit här i cirka åtta timmar för at komma ner till Skåne så har jag fortfarande inte speciellt ont i rumpan eller är trött. De nya lastbilarna är så bra anpassade just för längre turer att man sitter jätte bekvämt i stolen samtidigt som det är mycket rymligt i hytten så att man inte känner sig instängd.
Självklart, som på alla andra arbetsplatser, ska det vara god arbetsmiljö och det tycker jag att dom nya lastbilarna verkligen har. Som sagt, du sitter bekvämt och det är väldigt rymligt. Det finns även två sängar i hytten, den ena är 2050 x 800 mm och extra sängen ovanför är 2050 x 700 mm.
Utifrån sett så ser en lastbil ganska enkel ut men inuti är det som ens egna lilla hem, det finns det mesta och med alla tillval du kan göra så kan du få det i stort sett precis som du vill.

Nu har jag givetvis pratat om den lastbil som jag åkt, åkeriets nya lastbil, men dom har även två äldre bilar. I dessa är det inte lika bekväma säten eller lika rymligt men det är verkligen inte dålig standard i dessa heller. I den äldsta bilen finns dock ingen farthållare, vilket kan vara ganska jobbigt eftersom du måste sitta och gasa i 50-60 mil.
Annars sätt så är det inte mycket skiljer lastbilarna åt. En del saker som finns i hytterna är: radio/stereo, kylfack, kaffekokare, DVD-spelare m.m.



Arbetsplats och arbetsuppgifter

Uppgiften i detta yrke är att transportera gods mellan olika platser. Detta kan ske både i utlandet och här i Sverige. A. Petrisson Transport AB kör numera bara inom Sverige men har tidigare haft fler lastbilar inom företaget som kört i utlandet.
Godsen ska transporteras en längre sträcka, närmare bestämt 50-60 mil eller längre. Godset som lastas på Helsingborg, som oftast kommer från utlandet, transporteras genom Sverige till det ställe som det beställts till och lastas av. Oftast har man fasta kunder man kör åt men många gånger så får man åka runt till en olika ställen och lasta av.
Detta företagets vanligaste sträcka att transportera mellan är Helsingborg-Stockholm som är en sträcka på 50-60 mil. Det tar cirka sju timmar att köra denna sträcka men man får inte köra alla dessa timmar i sträck. Du får max köra 4,5 timme sedan måste du ha 45 minuters rast för att sedan åka ytterligare 4,5 timme. Efter dessa sammanlagda 9 timmar måste du ha en sovtid på minst 8 timmar. Dessa tider och raster går givetvis att ändra på beroende på vart du ska och hur långt det är dit, men detta är s.k. grundregeln.
På detta företag arbetar man med att transportera gods som är frysta, kylda, varma eller normaltempererade.

I arbetet sitter du mycket för dig själv men samtidigt kommer du ut på många platser runtom i Sverige och får träffa människor. Inom Berneco, som jag tidigare nämnt, finns utrikesbilar. Här får du samtidigt som du arbetar lära dig andras språk, kultur och hur de arbetar i andra länder. Vart du än åker så får du en insikt i andras arbete och du lär dig även en del. Detta tror jag gör att arbetet blir mer intressant och roligare.
Eftersom det finns positiva saker så finns det en del negativa också.
En av de är att du sitter still väldigt längre vilket kan resultera i kroppsskador, exempelvis ryggproblem. Det förekommer också många tunga lyft, lastbilsdörrar som är tunga och stöttor som ska sättas upp. Om du inte tänker på hur du ska använda kroppen på rätt sätt så är risken ganska stor att du får skador.
På de flesta du kommer till för att lasta/lasta av så gör du oftast arbetet med truck. Men med dåligt underhåll på truckarna och dåliga miljöer så försämras din arbetsförmåga.
Många rastställen längs våra vägar är jättefina men eftersom man ibland kör på natten så är många restauranger/mackar inte öppna. Eftersom det nästan alltid är samma väg man åker så vet man vart det är öppet, men då blir de att man stannar på ett och samma ställe hela tiden och det blir lite enformigt i längden.

Gällande personalens friskvård, så har detta företag inte haft någon form av det än så länge. Intresset är inte heller jätte stort men det hade inte skadat om det fanns någon form utav det.


De positiva respektive negativa aspekterna påverkar hälsan i ett längre perspektiv, det är jag helt säker på. Saker som stress och trötthet gör ofta en oengagerad och man börjar kanske missköta saker och ting och helt enkelt tröttna på sitt arbete. Därför får man på något sätt se till att de positiva sakerna överväger de negativa så att personalen mår bättre.
För att förbättra arbetssituationen tycker jag att man ska få tillgång till träning i någon form. Kanske ett årskort på något gym/bad eller kanske massage någon gång då och då.



Egna tankar

Många tycker att detta yrke verkar vara ett väldigt tråkigt arbete. Men om man som jag nu har åkt med några rundor så kanske man ändrar sin uppfattning.
Själv tycker jag det är ganska roligt men jag är väl inte direkt ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt denna sida måste du vara medlem och inloggad.

Är du inte redan medlem?

Bli medlem nu och få tillgång till allt innehåll på hela Mimers Brunn.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Arbetsmiljörapport

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Henrik Magnusson 2013-01-14

    Bra jobbat!

Källhänvisning

Petra Brattlund-Nilsson [2006-05-20]   Arbetsmiljörapport
Mimers Brunn [Online]. http://mimersbrunn.se/article?id=6268 [2018-01-20]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×

Logga in