Förebygga Idrottsskador

831 visningar
uppladdat: 2014-09-28
Jonas Eriksson

Jonas Eriksson 26 år

Från
Stockholm, Sweden
Utbildning
High School : Årstaskolan
Facebook
https://www.facebook.com/app_scoped_user_id/100004682929150/
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

En hel del av de vanligaste idrottsskadorna som personer får varje år kan undvikas med rätt typ av träning. Varje år kommer över 100 000 personer att bli skadade när de tränar och idrottar. En av de vanligaste skadorna är knäskador exempelvis löparknä

Nya studier i en omfattande vetenskaplig undersökning visar att genom enkel styrketräning kan många skador undvikas. Över 4500 flicklagsspelare i åldern 12-17 år har deltagit i studien.

Det studien visar är att med hjälp av ett mycket enkelt träningsprogram som den som tränar genomför på 15-20 minuter samtidigt som personen värmer uppgör att man förebygger exempelvis främre korsbandsskador, som är den mest allvarliga knäskadan, med över 60%. Det vill säga skaderisken minskar dramatiskt.

Genomför man den minst en gång i veckan så kan man förebygga upp till fyra av fem knäskador. Detta om något är en tydlig indikation på att alla fotbollslag bör komma igång med den här träningen för att på ett enkelt och effektivt sätt kunna förebygga allvarligare knäskador.

Främst är det tjejer som drabbas, http://svenskfotboll.se/arkiv/svensk-fotboll/2011/01/traningsprogram-minskar-risken-for-knaskador-hos-flickor/, av allvarligare knäskador. Tjejer löper upp till två till tre gånger ökad risk, jämfört med jämnåriga pojkar.

Det finns idag ingen som säkert kan säga vad detta beror på men en teori är att tjejer inte har lika välutvecklad muskulatur som pojkar och därför kan de inte stabilisera sitt knä på samma sätt som killar kan göra.

En av de övningar som enligt studien visat sig hjälpa är Enbens knäböj. Detta är en av grundövningarna i typ alla studier som är gjorda där man visat på en klart minskat risk för knäskador hos idrottare. Tanken eller motiveringen bakom övningen är just att en bra knäkontroll minskar risken för skador.

Det är viktigt att förstå att endast enbens knäböj inte fungerar utan den övningen ska alltid kombineras i ett paket med några andra övningar typ benlyft, enbens hopp, knäböj osv.

Enbens knäböj är också en grundövning i samband med knärehab med ungefär samma tänk som mot...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt denna sida måste du vara medlem och inloggad.

Är du inte redan medlem?

Bli medlem nu och få tillgång till allt innehåll på hela Mimers Brunn.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Förebygga Idrottsskador

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Jonas Eriksson [2014-09-28]   Förebygga Idrottsskador
Mimers Brunn [Online]. http://mimersbrunn.se/article?id=59434 [2017-06-26]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×

Logga in