Ergonomi- Idrott och Hälsa

1 röster
6051 visningar
uppladdat: 2012-05-19
Samira Syed

Samira Syed 21 år

Från
Backa, Västra Götalands Län, Sweden
Utbildning
High School : Skälltorpsskolan, College : Polhemsgymnasiet, Göteborg,
Facebook
https://www.facebook.com/samirassyed
Om
Vad finns det att ta reda på om man inte redan vet vem jag är.
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

Ergonomi

Inledning:

Min praktik har varit en väldigt lärorik period. Jag har lärt mig mycket om datateknik och en massa annat smått och gått.

ERGONOMI: Ergonomi kommer från grekiskans ”Elgon” som betyder arbete och ”Nomia” som betyder kunskap. Ergonomi kan man säga är läran om att anpassa människa och arbete till varandra på bästa möjliga vis. Man strävar efter att kunna använda biologiska, tekniska och psykologiska kunskaper för att göra arbetsmiljön så behaglig som möjligt. 

Beskrivning av Praktikplatsen:

Under min tid som praktikant V.47 & V.48 har jag varit på NCC Construction (byggfirma). Den ligger 800meter ifrån Centralstation, det tar ungefär 10 minuter att gå, den närmaste busshållplatsen låg 50 meter I från NCC och man kan se NCCs huvudkvarter ifrån Älvsborgsbron. Deras jobb är att konstruera, inreda byggnader och mycket mer,

För exempel så har NCC byggt Astra Zeneca och Mimers Hus idrottssal m.m.

Jag började klockan 08.15 och slutade klockan 14.30, jag jobbade som administratör, jag fick ansvaret att ta hand om posten, ta hand om växeln och jag jobbade en hel del på datorn. På måndagar och onsdagar fick jag skicka ungefär 10kg frukt till alla stationen(som t.ex. expedition, anläggning ect. Det finns 5 våningar och det finns 8 stationer)

Varje dag när det var 10minuter kvar innan jag skulle sluta fick jag ta en runda och hämta posten som sedan under dagen skulle skickas ut till folk och företag.

Vissa dagar fick jag sitta vid receptionen och se hur de jobbade, det var roligt för efter att jag lärt mig hur allt funkade fick jag ta hand om växeln, för det tog ett tag innan jag förstod var alla knappar ledde till. Sedan när det inte var någonting alls att göra fick jag sitta framför datorn och göra vad jag ville, men jag hade bara en timmas lunch rast mellan 12.00-13.00 och under den tiden fick jag ta min lunch och ta det lugnt. Jag hade också en liten ”kaffe” paus mellan 09.30-10.00under den tiden fick man ta en liten macka och choklad eller kaffe, men jag valde så klart choklad för kaffet var för mörk rostad och jag tyckte att det inte var så gott.

En dag under vecka 47 hade de ÖPPET HUS så jag fick bära bord, stolar, duka många bord och fixa fram lunch till dem som skulle komma. Så jag fick springa fram och tillbaka en hel del och jag fick äta min lunch lite sent den dagen. Det vara jätte roligt för de hade tipspromenad och jag fick prata med alla som var med och alla vara så trevliga.

Under vecka 48 fick jag inte göra lika mycket för det var en ny praktikant som hette Anton, han fick göra allt det jobba som att bära tunga saker som bord och lådor som jag också gjort.

Så jag fick sitta vid receptionen nästan hela veckan utan på fredag när Anton inte var där, då fick jag göra tio kopior av en pärm. Men det var roligt för jag fick lyssna på musik.

Och alla som jobbar där är så sköna, de är som en stor familj. De skrattar, skojar med varandra och man kände sig som en del av den stora familjen direkt ifrån första dagen.

Exempelvis som mig och min ”chef”, Marko, han var jätte trevlig, han introducerade mig till alla som jag skulle få arbeta med undra veckorna och de vara så himla snälla mot mig.

Efter att vi haft ÖPPET HUS så blev det mat över så de hade lagt undan mat för mig så att jag inte behövde ha med mig mat till jobbet.

Psykosociala faktorer:

Jobbet var inte så stressande det var ganska så lugnt. För att mina uppgifter vara inte något som hade en specifik tidsgräns utan att jag fick ta all den tid som jag behövde för att få jobbet gjort.

Jag hade en ganska så bra arbetsrelation med min chef när han såg typ att jag var trött sa han åt mig att kanske skulle gå och ta ett glass vatten eller att gå och vila lite. Han var jätte snäll sedan pratade vi också om andra saker än NCC, han kanske nämnde om att sin son spelade handboll med att han hade haft samma tränare som jag också och att vi båda bytt ifrån handboll till kamp sport haft m.m.

Mina kollegor vara så söta. En av mina kollegor hette Vanja och hon visade mig hur växeln fungerade med telefonsamtalen, om hur och vilka knappar som gjorde vad. Hon var också den som sparde mat till mig efter att vi haft ÖPPET HUS. Så jag hade det jätte bra där för alla var så trevliga mot mig och så klart så var jag trevlig och snäll tillbaka.

Först var mina arbetstider mellan 07.45-16.30 men då frågade jag om jag kunde förkorta tiden lite för det skulle bli sent och att jag åkte buss, 59:an och bussarna åkte varannan halv timme och att det skulle bli mörkt. Han förstod min situation som ändrade mina arbetstider från 08.15-14.30. Men jag fick sluta tidigare de dagar som jag hade träning för min chef tyckte att man skulle äta och vila minst några timmar innan träningen. Så då och då fick jag sluta klockan två.

Jobbet vara lite varierande, men posten fick jag hämta varje dag.

Jag fick också jobba då och då på receptionen och expeditionen. Jag fick inte bara jobba framför datorn, jag fick också bära många lådor som någon skulle få för jag fick också dela ut posten några dagar men inte alla dagar. Jag brukade ta ett rullbord där jag kunde lägga lådorna och posten så att jag inte behövde lyfta så mycket och skada min rygg och om det inte var något som var för tungt som jag kunde exempelvis hålla i mina händer så brukade jag ta trapporna .

De hade också catering, för när de hade konferensmöten eller ett vanligt möte med en klient. Då fick jag köra upp in vagn med kaffe, te, mackor, frallor eller bullar till rummet där mötet skulle hållas. Om mötena hölls på tredje eller fjärde våningen brukade jag då ta hissen, för annars så kan jag inte komma upp med vagnen.

Men när jag inte hade något alls var det bara att sitta vid receptionen och titta eller sitta på datorn.

Det var ett ganska så stort ansvar när det gällde posten, för inget fick slarvas bort för då skulle det bli problem. Jag hade också ett stort ansvar när jag satt I växeln för jag fick ju inte koppla den som ringde till fel person. Men ändå så var det inte så mycket press för när jag jobbade med datorn skulle jag bara ta det lugnt och posten så fick jag ta min tid så jag hann hämta allt.

Så det vara sådär när det gällde ansvar, men jag skulle kunna säga att jag hade mer ansvar än vad Anton hade. För att jag fick ta mer hand om pappers arbete, växeln osv. Medan Han fick lyfta och bära på saker.

En gång såg jag honom och min chef Marko bära upp ett bord upp för trapporna. Det tyckte jag var ganska så dåligt, för de hade ju en hiss och bordet skulle kunnat få plats där helt utmärkt. Istället för att de skulle bära den, för den var ganska så tung och stackars Marko som höll den nedersta delen var ju tvungen att böja sig när han höll den.

Miljöfaktorer – Arbetshygien:

Arbetsplatsen var ganska så rent, för de hade folk som städade nästan var femte timme. Jag tyckte att det var rent överallt till och med I väntrummet det vara dekorerat, det fanns vatten att dricka, det fanns blommor och växter så det kändes lite hem vänlig att vara där och när man kommer in så ser man en jätte stor kruka med en stor växt som stod bredvid trappan. Till och med toaletterna vara rena, det låg inget smutsigt på golvet och de hade också luftfräschare och det tyckte jag var bra så att toaletterna kunde lukta bra när man skulle gick in eller gick ut.

Köket var jätte fint och praktisk. Allt var låg och hade sina platser, besticken, muggarna tallrikarna allt hade sina egna platser.

Och om man ville röka som arbetare fick man gå till rök hörnet som låg på baksidan.

De första dagarna var det kallt för det hade inte än satt på värmen, men sedan när de satte på värmen var det skönt att komma in där på morgonen när det var kyligt ute.

Fysiska faktorer:

Jag fick första veckan spring runt en hel del, men jag gjorde aldrig samma sak. Jag fick göra olika saker varje dag.

Jag fick bära tunga och lätta saker under jobbet, jag fick bära kartonger av pärmar, korgar med frukt, köra vagnar med fika (catering) och tomma lådor till källaren, så det vara lite varierande. Men till allt det så fick jag ju ett rullbord/vagn för att det inte skulle bli för jobbigt för mig att transportera allt, så det blev lättare för mig att hantera det.

Men det var viktigt att man hade kläder som var anpassad till arbete, så inte för tajta, eller för lösa kläder.

Man ska ju kunna röra sig utan att t.ex. byxorna skaver till när man ska böja på sig eller att det sticks till i knävecken plocka upp någonting från marken.

När jag satt framför datorn hade jag en bordslampa som lyste upp hela arbetsbänken, så att jag kunde gör mitt arbete utan att anstränga mina ögon så mycket när jag läste papper eller något. Hissen var ganska så ljus, den hade speglar överallt så jag kunde se typ tio Samiror på varje sida ?.

Alla våningar hade mycket ljus för att alla jobbade med datorn och med papper, så det var viktigt att ha mycket ljus för annars kan det förstöra deras syn när de jobbar.

Även lunch rummet hade mycket ljus, för att alla läser typ alltid tidningar när de ska äta. Så det är väl ganska så bra att det finns bra med ljus där med. Att de har ljus vid varje arbetsplats det tyckte jag vara jätte bra.

De var inte så högljutt, för det skulle vara en tyst arbetsmiljö för att kunna arbeta och ta emot klienter. För jag tror inte att man kan hålla ett bra möte om det är mycket ljud som pågår runt omkring.

Men när jag exempelvis gjorde kopior av pärmar och annat pappers arbete så fick jag lyssna på musik så att jag inte skulle bli trött. Så musiken var som ett hjälpmedel till mig, det motverkade mig från att bli trött.

Det var kallt de första dagarna men sedan blev det varmt och skönt. Så när jag kom in på en kall regnig morgon så kändes det varmt och bra. Jag tror inte heller att man har lust att jobba på en arbetsplats där det är kallt, för då kan man bli förkyld och dina fötter kan somna som gör så att du kan få kramper.

Det förekom typ inga skador där när jag jobbade där men det fanns typ tre FIRST AID KITS på varje våning så om det förekom en olycka som om man fått något i ögat så fanns det ögon skölj och om man skärt sig på fingret som jag gjorde så fanns det plåster. Jag skar mig på papper, det var ganska så dumt, men det gjorde jag.

Jag skulle själv ha velat prova svara på telefonen vid receptionen, men jag vet att det är ett stort ansvar för då måste jag såklart söka fram arbetaren som personen i telefonen vill prata med och se om han eller hon kan prata eller om de är upptagna.

Men det skulle man fått se om jag fick göra det, men det fick jag inte så det vara synd.

Sammanfattning:

Vad som kunde ha förbättras va att man kunde ha haft handskar när man skulle lägga frukterna i korgarna. För att när man skulle ta ut bananerna ur kartongen och lägga de i korgarna så fi...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt denna sida måste du vara medlem och inloggad.

Är du inte redan medlem?

Bli medlem nu och få tillgång till allt innehåll på hela Mimers Brunn.

Källor för arbetet

Skol häfte wikipedia-ergonomi

Kommentera arbetet: Ergonomi- Idrott och Hälsa

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Samira Syed [2012-05-19]   Ergonomi- Idrott och Hälsa
Mimers Brunn [Online]. http://mimersbrunn.se/article?id=59099 [2017-08-22]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×

Logga in