Teknikutveckling, Counter-Strike

2411 visningar
uppladdat: 2012-03-22
Simon Lerpard

Simon Lerpard 23 år

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

Simon Lerpard F10TeB 2011-03-09

1

Teknikutveckling
Counter-Strike
Kort information
Counter-Strike är ett av världens kändaste spel. Det är en modifikation av datorspelet Half-
Life. Grundarna och utvecklarna till dessa spel är Valve Corporation som bland annat
utvecklade spelklienten Steam som används för att skicka spel via internet till kunder.
Counter-Strike är ett first-person shooter spel vilket innebär att man ser spelaren som man
styr från hans eget perspektiv, hans händer och vapen osv.

Historia
Första beta versionen av Counter-Strike släpptes 18 juni 1999 (beta 1.0). Det är en
modifikation av Valves Half-Life som släpptes året tidigare och är baserat på en Glodsource
motor. Det är en modifikation av QuakeWorld motorn som i sin tur är en förbättring av
Quakemotorn. Goldsource var den motorn som Valve använde för att utveckla sina spel under
flera år. Valve släppte första fullständiga Counter-Strike 1.0 den åttonde november år 2000.
Då började man sälja spelet.
Det var egentligen inte Valve Corporation som började utvecklingen av Counter-Strike, utan
det var några hobbyprogrammerare som började utveckla en modifikation av spelet Half-Life
då Valve hade släppt det tillsammans med deras interna utvecklingsverktyg, vilket gjorde det
möjligt för allmänheten att utveckla spelet själva. Några av alla dessa de som grundade
Counter-Strike från börjar var alltså Minh "Gooseman" Le och Jess Cliffe som inom väldigt
kort blev anställda av Valve Corporation. Båda var ungefär i samma ålder och började
utvecklingen under eller efter skoltiden. Minh lyckades få det till ett projekt i skolan vilket
gjorde det väldigt enkelt för honom då det blev mer än ett fritidsprojekt.
Utvecklingen hade nu börjat ta fart på riktigt och
uppgraderingsversionerna kom inom kort efter varandra. Det
hela började som ett hobbyprojekt men blev ganska fort mer än
så. Till vänster ser du listan på alla versioner och när dem
släpptes.
Den längsta utvecklingen mellan versionerna var mellan version
1.5 och 1.6. Den absolut största versionen var 1.6.. Det har
funnits tävlingar i detta spel med prispengar sedan år 2000, då version 1.0 släpptes. År 2004
kom det en version till av Counter-Strike, denna gång kallades den Condition Zero. Detta var
ett lite halvt misslyckat projekt då det bytte utvecklare i olika steg och datumet då det skulle
komma ut sköts fram.

1.0 8/11 – 2000
1.1 10/3 – 2001
1.2 12/7 – 2001
1.3 19/9 – 2001
1.4 24/4 – 2002
1.5 12/6 – 2002
1.6 15/9 – 2003 Simon Lerpard F10TeB 2011-03-09

1

Teknikutveckling
Counter-Strike
Kort information
Counter-Strike är ett av världens kändaste spel. Det är en modifikation av datorspelet Half-
Life. Grundarna och utvecklarna till dessa spel är Valve Corporation som bland annat
utvecklade spelklienten Steam som används för att skicka spel via internet till kunder.
Counter-Strike är ett first-person shooter spel vilket innebär att man ser spelaren som man
styr från hans eget perspektiv, hans händer och vapen osv.

Historia
Första beta versionen av Counter-Strike släpptes 18 juni 1999 (beta 1.0). Det är en
modifikation av Valves Half-Life som släpptes året tidigare och är baserat på en Glodsource
motor. Det är en modifikation av QuakeWorld motorn som i sin tur är en förbättring av
Quakemotorn. Goldsource var den motorn som Valve använde för att utveckla sina spel under
flera år. Valve släppte första fullständiga Counter-Strike 1.0 den åttonde november år 2000.
Då började man sälja spelet.
Det var egentligen inte Valve Corporation som började utvecklingen av Counter-Strike, utan
det var några hobbyprogrammerare som började utveckla en modifikation av spelet Half-Life
då Valve hade släppt det tillsammans med deras interna utvecklingsverktyg, vilket gjorde det
möjligt för allmänheten att utveckla spelet själva. Några av alla dessa de som grundade
Counter-Strike från börjar var alltså Minh "Gooseman" Le och Jess Cliffe som inom väldigt
kort blev anställda av Valve Corporation. Båda var ungefär i samma ålder och började
utvecklingen under eller efter skoltiden. Minh lyckades få det till ett projekt i skolan vilket
gjorde det väldigt enkelt för honom då det blev mer än ett fritidsprojekt.
Utvecklingen hade nu börjat ta fart på riktigt och
uppgraderingsversionerna kom inom kort efter varandra. Det
hela började som ett hobbyprojekt men blev ganska fort mer än
så. Till vänster ser du listan på alla versioner och när dem
släpptes.
Den längsta utvecklingen mellan versionerna var mellan version
1.5 och 1.6. Den absolut största versionen var 1.6.. Det har
funnits tävlingar i detta spel med prispengar sedan år 2000, då version 1.0 släpptes. År 2004
kom det en version till av Counter-Strike, denna gång kallades den Condition Zero. Detta var
ett lite halvt misslyckat projekt då det bytte utvecklare i olika steg och datumet då det skulle
komma ut sköts fram.

1.0 8/11 – 2000
1.1 10/3 – 2001
1.2 12/7 – 2001
1.3 19/9 – 2001
1.4 24/4 – 2002
1.5 12/6 – 2002
1.6 15/9 – 2003
Simon Lerpard F10TeB 2011-03-09

2

Idag har det även kommit ett nyare Counter-Strike men denna gång är det inte baserat på
Goldsource motorn utan på Source motorn vilket har förändrat spelet i framförallt grafiken.
Personligen gillar jag inte alls Counter-Strike Source då det inte finns någon stor rekyl i
spelet. Det är dock väldigt enkelt att ta Headshot på en spelare vilket dödar honom, i de flesta
fallen, direkt.
Grafiken är dock mycket bättre än i 1.6 men jag tycker ändå att 1.6 ger en bättre känsla. Jag
föredrar 1.6 på grund av att det är en klassiker och jag tycker att CSS saknar känslan. Det slog
igenom ganska stort med Counter-Strike Source men 1.6 är fortfarande större än vad CSS är i
dagens läge.
Jag tror att Counter-Strike är så stort för att det finns väldigt många hobbyprogrammerare och
väldigt många som tycker det är roligt att göra sina egna Counter-Strike servrar. Eftersom
Valve gjorde det möjligt att göra sina egna tillägg så växte tillägget AMX Mod X fram och
via det kan du göra både det ena och det andra. Du kan skapa plugins till din server som gör
det möjligt att förbättra spelet. Idag är det nästan inte en enda seriös publik spelserver som
inte kör AMX Mod X. Det är den öppna koden för skript som gör det möjligt att göra olika
slags spelmodifikationer i samma spel. Det är det som jag tycker är det roligaste, det ger
väldigt mycket variation i samma spel. Så Valve har verkligen lyckats.

Ekonomiska beslut
Jag tycker Valve Corporation var väldigt smarta genom att inte hosta egna Counter-Strike
servrar utan lät användare skapa och konfigurera spelservrarna själva. Detta bidrar till att
Valve inte behöver betala för att en massa spelservrar ska vara igång dygnet runt. Dock så har
Valve utvecklat Steam som har väldigt många spel att ladda ner. Vilket leder till många
servrar, men tänk dig att Valve skulle hostat spelservrar för alla dessa spel. Då skulle dessa
spel varit betydligt dyrare än vad dem är idag. Om du ska köpa Counter-Strike 1.6 idag köper
du det på Steams hemsida för ungefär 100kr. Detta bra pris på grund av att Valve inte har
några utgifter angående spelet då det är gratis att skapa egna servrar.

Klaner och evenemang med tävlingar
Tävlingarna började bli mer och mer vanliga och människor började skapa sitt eget lag för att
möta andra och vinna stora summor pengar. Svenskar har väldigt länge varit bra på detta spel
då det är väldigt stort i Sverige. En av dessa lag var Ninjas in Pyjamas som sedan bytte namn
till SK Gaming. Det var det laget som var världens bästa lag inom Counter-Strike. En av deras
spelare var framför allt känd som världens bästa person på att hantera rekylen på vapnet, hans
namn är Emil ”HeatoN” Christensen och bor i Stockholm.
Spelare slutade i laget och idag är det en organisation som inriktar sig mot professionella
datorspelare och är baserad i Tyskland. Självklart kommer det då nya lag som blir bäst i
världen och ett av dem är det svenska laget fnatic som under år 2009 fick en total summa på
128 412 € i prispengar. Simon Lerpard F10TeB 2011-03-09

1

Teknikutveckling
Counter-Strike
Kort information
Counter-Strike är ett av världens kändaste spel. Det är en modifikation av datorspelet Half-
Life. Grundarna och utvecklarna till dessa spel är Valve Corporation som bland annat
utvecklade spelklienten Steam som används för att skicka spel via internet till kunder.
Counter-Strike är ett first-person shooter spel vilket innebär att man ser spelaren som man
styr från hans eget perspektiv, hans händer och vapen osv.

Historia
Första beta versionen av Counter-Strike släpptes 18 juni 1999 (beta 1.0). Det är en
modifikation av Valves Half-Life som släpptes året tidigare och är baserat på en Glodsource
motor. Det är en modifikation av QuakeWorld motorn som i sin tur är en förbättring av
Quakemotorn. Goldsource var den motorn som Valve använde för att utveckla sina spel under
flera år. Valve släppte första fullständiga Counter-Strike 1.0 den åttonde november år 2000.
Då började man sälja spelet.
Det var egentligen inte Valve Corporation som började utvecklingen av Counter-Strike, utan
det var några hobbyprogrammerare som började utveckla en modifikation av spelet Half-Life
då Valve hade släppt det tillsammans med deras interna utvecklingsverktyg, vilket gjorde det
möjligt för allmänheten att utveckla spelet själva. Några av alla dessa de som grundade
Counter-Strike från börjar var alltså Minh "Gooseman" Le och Jess Cliffe som inom väldigt
kort blev anställda av Valve Corporation. Båda var ungefär i samma ålder och började
utvecklingen under eller efter skoltiden. Minh lyckades få det till ett projekt i skolan vilket
gjorde det väldigt enkelt för honom då det blev mer än ett fritidsprojekt.
Utvecklingen hade nu börjat ta fart på riktigt och
uppgraderingsversionerna kom inom kort efter varandra. Det
hela började som ett hobbyprojekt men blev ganska fort mer än
så. Till vänster ser du listan på alla versioner och när dem
släpptes.
Den längsta utvecklingen mellan versionerna var mellan version
1.5 och 1.6. Den absolut största versionen var 1.6.. Det har
funnits tävlingar i detta spel med prispengar sedan år 2000, då version 1.0 släpptes. År 2004
kom det en version till av Counter-Strike, denna gång kallades den Condition Zero. Detta var
ett lite halvt misslyckat projekt då det bytte utvecklare i olika steg och datumet då det skulle
komma ut sköts fram.

1.0 8/11 – 2000
1.1 10/3 – 2001
1.2 12/7 – 2001
1.3 19/9 – 2001
1.4 24/4 – 2002
1.5 12/6 – 2002
1.6 15/9 – 2003
Simon Lerpard F10TeB 2011-03-09

2

Idag har det även kommit ett nyare Counter-Strike men denna gång är det inte baserat på
Goldsource motorn utan på Source motorn vilket har förändrat spelet i framförallt grafiken.
Personligen gillar jag inte alls Counter-Strike Source då det inte finns någon stor rekyl i
spelet. Det är dock väldigt enkelt att ta Headshot på en spelare vilket dödar honom, i de flesta
fallen, direkt.
Grafiken är dock mycket bättre än i 1.6 men jag tycker ändå att 1.6 ger en bättre känsla. Jag
föredrar 1.6 på grund av att det är en klassiker och jag tycker att CSS saknar känslan. Det slog
igenom ganska stort med Counter-Strike Source men 1.6 är fortfarande större än vad CSS är i
dagens läge.
Jag tror att Counter-Strike är så stort för att det finns väldigt många hobbyprogrammerare och
väldigt många som tycker det är roligt att göra sina egna Counter-Strike servrar. Eftersom
Valve gjorde det möjligt att göra sina egna tillägg så växte tillägget AMX Mod X fram och
via det kan du göra både det ena och det andra. Du kan skapa plugins till din server som gör
det möjligt att förbättra spelet. Idag är det nästan inte en enda seriös publik spelserver som
inte kör AMX Mod X. Det är den öppna koden för skript som gör det möjligt att göra olika
slags spelmodifikationer i samma spel. Det är det som jag tycker är det roligaste, det ger
väldigt mycket variation i samma spel. Så Valve har verkligen lyckats.

Ekonomiska beslut
Jag tycker Valve Corporation var väldigt smarta genom att inte hosta egna Counter-Strike
servrar utan lät användare skapa och konfigurera spelservrarna själva. Detta bidrar till att
Valve inte behöver betala för att en massa spelservrar ska vara igång dygnet runt. Dock så har
Valve utvecklat Steam som har väldigt många spel att ladda ner. Vilket leder till många
servrar, men tänk dig att Valve skulle hostat spelservrar för alla dessa spel. Då skulle dessa
spel varit betydligt dyrare än vad dem är idag. Om du ska köpa Counter-Strike 1.6 idag köper
du det på Steams hemsida för ungefär 100kr. Detta bra pris på grund av att Valve inte har
några utgifter angående spelet då det är gratis att skapa egna servrar.

Klaner och evenemang med tävlingar
Tävlingarna började bli mer och mer vanliga och människor började skapa sitt eget lag för att
möta andra och vinna stora summor pengar. Svenskar har väldigt länge varit bra på detta spel
då det är väldigt stort i Sverige. En av dessa lag var Ninjas in Pyjamas som sedan bytte namn
till SK Gaming. Det var det laget som var världens bästa lag inom Counter-Strike. En av deras
spelare var framför allt känd som världens bästa person på att hantera rekylen på vapnet, hans
namn är Emil ”HeatoN” Christensen och bor i Stockholm.
Spelare slutade i laget och idag är det en organisation som inriktar sig mot professionella
datorspelare och är baserad i Tyskland. Självklart kommer det då nya lag som blir bäst i
världen och ett av dem är det svenska laget fnatic som under år 2009 fick en total summa på
128 412 € i prispengar.
Simon Lerpard F10TeB 2011-03-09

3

Valve Corporation
Valve Corporation var det företag som ledde utvecklingen av Half-Life vilket senare ledde till
Counter-Strike. När dem slog igenom med dessa spel utvecklade de också ett
distributionssystem som heter Steam. Idag är Steam världskänt och några av de största spelen
kräver en Steam-klienten för att kunna köras. Detta fungerar som så att du måste registrera din
produktnyckel i Steam som kräver en anslutning till deras servrar för att få spelet. Detta gör
det i stort sätt omöjligt a...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt denna sida måste du vara medlem och inloggad.

Är du inte redan medlem?

Bli medlem nu och få tillgång till allt innehåll på hela Mimers Brunn.

Källor för arbetet

(All information är hämtad från dessa källor 2011-03-09 kl. 18:15) http://sv.wikipedia.org/wiki/Counter-Strike http://sv.wikipedia.org/wiki/Valve_Corporation http://en.wikipedia.org/wiki/Counter-Strike:_Condition_Zero http://sv.wikipedia.org/wiki/GoldSrc http://sv.wikipedia.org/wiki/SK_Gaming http://sv.wikipedia.org/wiki/Minh_Le http://sv.wikipedia.org/wiki/Jess_Cliffe http://store.steampowered.com/stats/

Kommentera arbetet: Teknikutveckling, Counter-Strike

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Simon Lerpard [2012-03-22]   Teknikutveckling, Counter-Strike
Mimers Brunn [Online]. http://mimersbrunn.se/article?id=59079 [2017-11-24]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×

Logga in