Motivation, mental träning och stress

2 röster
11456 visningar
uppladdat: 2005-06-12
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Att komma igång med träningen.

Säg att du vill börja löpträna regelbundet men har svårt att komma igång. Tipset som vi ger dig är väldigt enkelt – börja redan med en gång!

För att börja träna direkt krävs att du måste bryta de gamla och vanliga mönsterna. Du ska bestämma dig för att inte bara göra några trevande försök för att sedan bara strunta i det. Vi har listat upp sex punkter som får dig att komma igång med din träning.

1. Hitta en träningskompis. Det är motiverande att träna med någon och att ha någon som motiverar och ger dig en positiv push när träningen känns tung.

2. Bestäm dig för att träna vissa dagar. Det bästa är tre gånger i veckan, så att du får en vilodag emellan.

3. Sätt upp långsiktiga mål. Ex, om 12 veckor ska du kunna springa 30 minuter i sträck i lätt tempo. Kom ihåg att bara utgå från din egen styrka och grundkondition.

4. Sätta upp delmål. Mål som du kan överblicka redan från början. Du ska ge dig ut på din planerade löparunda även om det kan bli stressigt, som ex, du springer din runda klockan 17.00 och ska på fest klockan 19.00. Låt inte känslan ”Jag springer i morgon i stället” ta över utan ge dig ut som du har planerat.

5. Inga orealistiska mål. Visst är det bra att du både vill äta nyttigare, börja löpträna, gå ner i vikt och sluta röka men du behöver inte göra allt detta på en gång. Det kan lätt bli för mycket och det slutar antagligen med att du misslyckas på alla fronter och lägger ner ditt projekt.

6. Kör inte FÖR hårt. Kanske riskerar du att tappa motivationen. Ansträngande löparundor som du får ont av ger inte så mycket och därför finns det ingen anledning att pressa dig så hårt.


MENTAL TRÄNING

Mental träning handlar om att ge utrymme för kontakt med sitt eget inre. Man kan börja med att bara sluta ögonen. Gör man det några minuter varje dag kommer man i kontakt med sig själv. Det påverkar direkt ditt självförtroende, dina känslor och gör det lättare att lita på dig själ.

Vägen till framgång går genom hjärnan!

Det är i hjärnan du skapar dina mål och bestämmer vad du vill uppnå. Det är där du bestämmer vad du faktiskt tycker om dig själv. Det är där din självkänsla och ditt självförtroende skapas, det behövs balans för att nå dit du vill och må bra på vägen dit. Kvaliteten på dina tankar bestämmer kvaliteten på ditt liv. Om du inte tror att du kan påverka dina tankar så kan du inte påverka ditt liv. Då överlämnar du allt åt yttre faktorer istället för att ta kontrollen över ditt liv. Om du är för självkritisk eller har för höga krav på dig själv, så bromsar du din egen förmåga.

Mental träning är ett sätt att förverkliga sina drömmar. Istället för att räkna med ett dåligt resultat redan på förhand och därmed inte ens försöka mer än någon gång, eller ibland avstå helt och hållet, så arbetar du aktivt med dina tankar och tar dig på så sätt närmare ditt mål.

En enkel förklaring av hur mental träning fungerar är att du först skapar dig en inre bild av ditt mål. Och av vad du gör, känner och tänker när du når ditt mål. Det kan låta som lite hokuspokus, men eftersom kroppen inte kan skilja på en verklig upplevelse och en fantasibild, så förbereder sig kroppen på din mentala bild och lagrar situationen som ett minne av framtiden. När det sedan är dags att genomföra situationen på riktigt är kropp och sinne redan inställt på ett lyckat resultat och du får därför lättare att nå ditt mål.

Det är viktigt att tänka rätt! Om du koncentrerar dig på din trötthet, alltid talar om den och beklagar mig inför alla om hur utmattad du känner dig, så kommer all din energi att gå åt till att tänka på hur jobbigt allting är.
Du ska istället koncentrera dig på att hitta nya lösningar och möjligheter, inte tänka på de gamla problemen. En tumregel är att aldrig lägga ner mer än tio procent av din tid på problemet och minst 90 procent av tiden på att hitta en lösning.


Man är och blir vad man tänker och gör

Det är jobbigt att börja tänka annorlunda. Att ändra din bild av dig själv kan ta tid, men man behöver inte göra stordåd på en gång.

Utmana dig själv och jobba med dina tankar. Om du tänker att du är för tjock och otränad och inte har en chans att orka hänga med på ett helt träningspass, så är det nog just det du kommer att uppleva också – att du inte orkar. Du ska istället byta ut dina negativa tankar mot positiva tankar, som ”det här går bra, jag orkar när jag tar det i min egen takt”, då kommer du att orka mer.

Den som vill börja förändra sin bild av sig själv och orka mer i vardagen bör börja med att undvika orden aldrig och inte. Hjärnan luras nämligen av ordet inte eftersom det knappast finns några bilder för någonting som är ”inte”. Det i sin tur gör att det blir svårt för hjärnan att syra kroppen mot eller från något som är ”inte”. Om du har som mål när du tränar att behålla eller gå ner/upp i vikt så är det viktigt att du gör en inre bild av det – istället för att tänka att ”du ska inte gå upp i vikt”. Det bästa är att jobba med din kropp för att den ska bli frisk och stark, för att du ska kunna ha glädje av den länge. Eller att den ger de resultat som du vill, som att vinna en tävling.

När du har satt dina mål och börjat skapa dig bilder av dem och pratar om dig själv som någon som tänker uppnå något, så upplever många nästa hinder; Att hela tiden berätta vad man stävar efter kan uppfattas som skrytsamt och det gör att det är svårt att tala och därmed konkret uttrycka dina mål.
Det är viktigt att berätta om dina mål. Det gör att målet kan komma närmare och det ger dig en möjlighet att använda andra som bollplank.

Att veta vad man vill är alltså inte samma sak som att skryta. Tvärtom behöver du både självförtroende och självkänsla för att må bra och det är viktigt att du inser att det är två olika saker.

Du kan ha gott om självförtroende och självkänsla, eller sakna båda. Eller så kan du ha gott om det ena och väldigt lite av det andra, men båda behövs för att du ska få balans i ditt liv och må bra.

Självkänsla kan förklaras som en inre känsla, som bygger på inre faktorer. Självkänslan är det värde du känner för att du är du och för att du har ett värde i att bara vara dig själv. Självkänslan är det du känner själv utan att du har presterat något eller varit duktig i skolan. En bra signal för när det är dags att bygga upp din självkänsla är när du har en inre dialog med dig själv och hela tiden jämför dig med andra och tycker att de är bättre, snyggare eller starkare.

Många tycker inte att de är värda något om de inte hela tiden presterar. Deras bild av sig själva finns bara i omvärldens ögon, när de har gjort något som syns. Om du har så dålig självkänsla behöver du öva upp den och inse att man är värdefull utan att behöva prestera. Den som har bra självkänsla tänker inte att den misslyckas, utan att man lärde sig ett sätt som inte fungerar.

Självförtroendet däremot bygger på yttre faktorer, på att du känner dig värdefull för det du har uträttat. Skillnaden är att den som har en bra självkänsla alltid känner ett värde för den person man är. Medan den som bara har ett gott självförtroende hela tiden måste lyckas och prestera och tvärtom, misslyckas man blir det därför svårt att känna sig värdefull.

Håller man på med en sport kan till exempel självförtroendet vara gott för att du är bra på det du gör där, medan du vid andra tillfällen saknar självförtroende helt. Till exempel om du ska göra något som du aldrig har provat på förut, eller provat på men inte tyckt att det gått så bra tidigare.

Om du bara har ditt värde i att prestera snyggare piruetter än alla andra på livets arenor så måste du hela tiden prestera mer och mer för att duga. Egentligen kan du bara jämför dig med dig själv – du vet ju inte ens hur länge de andra har tränat!

I stället för att grubbla på hur andra gör och hur mycket bättre andra är, så gäller det att du tänker rätt. Det vill säga, hitta dina egna mål, skapa dig bilder av hur du känner dig när du nått dem. Inte sätta upp hinder för dig själv, se möjligheter istället. Du ska höja dina mål långsamt och bara jämföra dig med dig själv, lyssna på din kropp för den vet.


Exempel från idrottsvärlden:

”När Gunde Hägg sprang engelska milen på strax över fyra minuter så fanns det fysiologer som sade att det var fysiskt omöjligt att springa under fyra minuter. Men så kom Roger Bannister och gjorde det i alla fall. Efter honom kom det fler. Han hade sprängt barriären och gjort det omöjliga möjligt. Efteråt berättade Bannister om sitt knep; han sprang inte ett antal minuter utan under 240 sekunder – det var ett sätt för honom att mentalt spränga fyraminutersgränsen. Man kan säga att Bannister skapade sin egen verklighet och hittade sin väg dit. Det är precis så det är. Om någonting betyder tillräckligt mycket och man är tillräckligt motiverad så fixar man det hindret.” Kost och Kropp nr.1 2004


STRESS

Det finns nog ingen som vill ha stress i sin vardag. Men all stress behöver inte vara negativ. Positiv stress får du när du utsöndrar adrenalin och/eller söker utmaningar som t ex vid en prestation eller tävling.
Förr i tiden fick mänskorna den positiva stressen genom jakt och överlevnadsinstinkten. Idag måste vi tvinga fram positiv stress och adrenalinkickar, detta märks tydligt då det är många som testar på Bungy Jump, fallskärmshoppning m m.

Vår kropp är inte byggd för ett stillasittande liv framför datorskärmar och TV-apparater. Den är heller inte anpassad för all snabbmat som vi äter idag. Om man äter fel och lever ett inaktivt liv framkallar det en storts stress för våra kroppar. Stressen blir skadlig när du känner av stressen och inte kan bli av med den.

Det finns många som för att dämpa stressen börjar tröstäta, röka eller dricka alkohol. Biverkningar på detta blir tidigt åldrande och risken för kroniska sjukdomar ökar kraftigt. Det är allt...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Motivation, mental träning och stress

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2006-03-25

    Jag tycker att du har gjort et

  • Inactive member 2006-06-05

    ´Bra arbete

Källhänvisning

Inactive member [2005-06-12]   Motivation, mental träning och stress
Mimers Brunn [Online]. http://mimersbrunn.se/article?id=4444 [2018-08-20]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×

Logga in med Facebook