Simning SSHK

7111 visningar
uppladdat: 2005-05-09
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Som simmare måste man ha både psykiska och fysiska kvalitéer, på både träningar och tävlingar. Det fysiska är musklerna och det psykiska är oftast hur man tar motgångar och framgångar. Varför man ska ha muskler är väl ganska självklart, man har mer styrka och kan ta sig fram fortare fram i vattnet. Sen är det inte bra att ha för mycket muskler heller, eftersom det väger ganska mycket, så det bästa är att hitta en kombination av det. Beroende på vad man simmar (simsätt, distans eller sprint) så behöver man olika muskler – långa och korta osv. Har man ett bra psyke så har man lättare att ta motgångarna och orkar mer på träningarna. Bara för att man vinner ett lopp så behöver man inte tro att allt är klart men förlorar man så ska man inte ge upp heller. Det psykiska är nästan lika viktigt som det fysiska, eftersom man då får en bra blandning av allt.

Kondition behövs mest om man är långdistansare och simmar långa frisimsträckor som t.ex. 400, 800 och 1500 meter. Det man behöver som sprinter är explosiviteten och då är inte konditionen så viktig eftersom man simmar så korta sträckor t.ex. 50 och 100 meter. Om man är duktig på distanssimning är man oftast inte så duktig på sprintsimning eftersom det handlar om olika muskler. I distans behöver man långa muskler som tål ansträngning under en lång tid och i sprint korta och snabba muskler som är explosiva. Om man vill ha långa muskler när man tränar styrketräning så har man vikter som man orkar jobba med länge och gör väldigt några repetitioner. Vill man ha korta muskler så har man tunga vikter med många repetitioner och mycket vila. Koordinationsträning behöver man i början, för att kunna sätta ihop alla simsätt, att lära sig använda ben och armar på rätt sätt. Det gör man bäst genom att prova sig fram och att någon visar hur man ska göra. Allt eftersom man lär sig så behöver man mindre och mindre koordinationsträning och på elitnivå så tränar man det inte alls, utan allt går av bara farten. Enligt vad jag har hört så behöver man upprepa en sak 10 000 gånger för att muskelsinnet ska göra en övning av sig själv.

Inom simningen finns det fem olika grenar man tävlar i – fjärilsim, ryggsim, bröstsim, frisim och medley. Om man simmar frisim på tävling får man simma vad man vill, men eftersom crawl går fortast så simmar man oftast det. Medley är när man blandar alla simsätten i en ordning - fjäril, rygg, bröst och frisim. Oftast specialiserar man sig på ett simsätt och lägger upp träning och tävling efter det. Simning är en tuff sport och man måste lägga ner mycket tid på det om man vill bli bra. Man tränar och tävlar året om och det finns aldrig någon gång man får ta riktigt ledigt. Rent allmänt så ligger försäsongen på hösten och det är då det är som värst. Man simmar långt och hårt frisim under flera månader för att bygga på sig muskler, andning och kondition. Passen kan ligga på uppemot 7000 meter och man tränar i ca 2 timmar. På hösten tävlar man väldigt sällan och fokuserar sig mer på att tävla på våren och sommaren. När en tävling närmar sig så minskar man på både längd och tempo och man simmar olika pass beroende på vilket simsätt man ska simma på tävlingen. Passen kan ligga på ca 4000 meter och man simmar mer och mer lösa pass. När sommaren kommer börjar man träna i 50-meters bassäng för att sedan tävla där också. 50-meters bassängen är jobbigare att simma just för att en längd är mycket längre. Har man då simmat i 25-meters bassäng hela året blir d...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Simning SSHK

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2009-05-18

    hur på verkas kroppen om man simmar 2 dagar i veckan som nybörjare? svara tack!=D

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-05-09]   Simning SSHK
Mimers Brunn [Online]. http://mimersbrunn.se/article?id=4220 [2018-10-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×

Logga in med Facebook