Känslor och behov

1 röster
8592 visningar
uppladdat: 2005-04-29
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Inledning

Karin går i sjuan och är en pigg och levnadsglad tjej. Hennes betyg ligger på "topp", och hon har många vänner och fritids sysselsättningar.
En bit in på terminen börjar såväl Karins föräldrar som hennes lärare ana att något inte står rätt till. Karin är blek och verkar trött. När familjen äter middag, brukar hon ofta bara ta upp lite grann som hon sedan bara sitter och petar i. Karins lärare tycker att hon verkar okoncentrerad på lektionerna. Karin själv tycker att hon är tjock och tränar nästan maniskt för att "bränna fett"


Vad Karins föräldrar bör göra

Jag tycker det är viktigt att Karins föräldrar kontaktar sjukvården så snart de upptäcker att det finns ett problem. Inledningsvis kan kontakten ske genom skolhälsovården men för mig är det uppenbart att Karin och hennes familj behöver professionell hjälp. Jag tror att det är väldigt svårt att ”tala någon tillrätta” i en sådan situation. De grundläggande problemen är ofta djupgående och förenade men mycket skuld och skam, både för Karin själv och för hennes familj. Jag tycker det är viktigt att förstå att problemen som Karin har inte enbart vare sig påverkar henne själv eller är orsakade av henne själv. Med detta menar jag inte att man skall skuldbelägga någon för problemen, men det är viktigt att förstå att Karin är en del i och en produkt av både sin familj och den sociala gemenskapen runt henne och att Karins självbild inte är ett isolerat problem för henne själv.


Vad skolan och hälsovården kan göra

 Jag tror att det är viktigt att man visar att man tar Karin och hennes uppfattning av saker och ting på allvar. Att man verkligen lyssnar på henne. Även om det är så att Karins självbild är snedvriden så har jag svårt att tro att man ”når” henne genom att ”idiotförklara” henne och tala om för henne hur fel hon har. Detta är ju hennes syn på saken och för henne är det ju sant, och det är viktigt anser jag att man respekterar henne i detta. Målet måste ju vara att få Karin att tala om sina känslor och varför hon har den uppfattningen om sig själv som hon har. Att få Karin själv till att börja fundera över sina val och funderingar, och den möjligheten tror jag inte man får genom att inte visa henne förtroende och respekt.


Förebyggande

 Jag tror att de viktigaste förebyggande insatserna man kan göra är att inom skolan diskutera olika fördomar, trender osv. Att få ungdomarna till att tänka själv, att få dem att inse att har ett val. När man är ung så är det ju en del i utvecklingen att man börjar ifrågasätta sin omgivning och hitta sin egen plats och roll i samhället.

Tycker det är viktigt att man diskuterar och ifrågasätter t ex. medias roll när det gäller våra skönhetsideal och ideal för hur vi ska vara, tycka tänka och så vidare. Något jag kan känna har blivit en negativ trend är att människor i allmänhet har blivit inhumana och egotrippade. De tänker bara på sig själv och sin egen lycka, produkten av detta är ju bland annat att man får en massa människor som känner sig ensamma och isolerade.
Det är inte längre okej att vara ”människa” med alla de behov man har. Man ska se ut på ett speciellt sätt, man förväntas leva på ett speciellt sätt, prestera vissa saker osv för att passa in och för att anses ha ”lyckats” här i livet. Kort sagt så tror jag att de flesta av de ideal som finns rimmar dåligt med hur de flesta människor är och tänker och tycker, detta innebär att man ”begår våld” på sig själv för att passa in och i och med det mår dåligt och känner sig tom och ensam.

Många av alla dessa ideal är inte realistiska för den stora massan, men visst ligger det en del i den gamla slagdängan – sikta på stjärnorna så hamnar du kanske på lyktstolparna. Problemet kommer väl när man tvingas acceptera att man faktiskt inte hamnade bland stjärnorna och inte ens på månen, utan inte nådde högre än lyktstolparna.

Jag tror att det är viktigt att man lär barn och ungdomar att hitta sina verkliga kvaliteèr, och strävar efter att bli duktiga inom sin gebit. Alla kan inte bli fotomodeller, popstjärnor osv. det är viktigt att man lär dem det. Precis som att lära dem att det inte är ett misslyckande om man inte blir det. Diskussion alltså!


Försvarsmekanismer

När det gäller försvarsmekanismer skulle jag kunna skriva hur mycket som helst. Eftersom jag är och så länge jag kan minnas har varit intresserad av människors beteenden och orsaken till olika beteenden har detta präglat både mig både privat och i mitt arbete. Jag skulle kort sagt kunna ta hur många exempel som helst, men av praktiska skäl har jag valt ut ett par stycken tagna både ur mitt privat liv och från mitt arbete.

 Projektion: Jag är inte den mest ordningsamma människan i världen och är väl medveten om detta. En före detta pojkvän till mig var inte heller särskilt ordningsam utan i vissa fall till och med slarvigare än jag (tyckte jag alltså ;0)). I stället för att ta det till sig att han faktiskt också var ganska slarvig, projekterade han över detta på mig och förstorade upp det faktum att jag också är slarvig. Plötsligt var det BARA jag som slängde saker omkring mig och stökade till, medan han var den som ALLTID fick städa upp efter mig………

 Förskjutning: Handen på hjärtat har det väl hänt ett par gånger att man har haft en jobbig dag på arbetet med sura kärringar och arbetskamrater man inte kommer överens med och sedan kommit hem till familjen och spytt galla över dem.

 Regression: Har aldrig (vad jag vet) ”drabbat” mig personligen. Har däremot varit hos vårdtagare som gått tillbaka i sin utveckling som en följd av tilltagande demens, vet också att det är vanligt förekommande bland barn som får syskon. Dessvärre också hos barn som blivit utsatta för sexuella övergrepp eller andra övergrepp.

 Kompensation: Är väl också ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt denna sida måste du vara medlem och inloggad.

Är du inte redan medlem?

Bli medlem nu och få tillgång till allt innehåll på hela Mimers Brunn.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Känslor och behov

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Ulrika Wahlgren [2005-04-29]   Känslor och behov
Mimers Brunn [Online]. http://mimersbrunn.se/article?id=4205 [2017-11-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×

Logga in