Analys av Idrotts lektion

2 röster
9312 visningar
uppladdat: 2005-04-14
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Jag har haft en elevledd Idrotts lektion med David Szabó. Våran lektion innehöll många olika aktiviteter så som friskis&svettis, boxersize och olika stationer samt avslappning. Jag har valt att analysera en utav dessa delar i våran lektion, och det är boxersizen. Varför jag valt detta är för att det är mycket bra träning, väldigt kul, och ett brasätt att avreagera sig i vårat stressade samhälle.

Rent fysiskt så kan man säga att boxersize är en väldigt krävande aktivitet. Om den utförs ”riktigt” så gäller det att alltid ha fötterna i rörelse medan man slår och sparkar, så kort sagt så står man aldrig stilla. Personligen tror jag att boxersize är ett av de bästa tränings sätten när det gäller fysiska kvaliteter. Mer primitiv träning får man nog leta efter, för redan på stenåldern höll människorna sig i ”trim” genom att slå och sparka, de hoppade i alla fall inte runt i friskis&svettis. Så jag anser att om det funkade på deras tid så funkar det nu med, fast det beror naturligtvis på vad du är ute efter i din träning. Vill du bli bodybuilder eller nått annat extremt, så är nog inte boxersize den bästa lösningen, men vill du bara hålla dig i trim och vara frisk ser jag ingen anledning till att krångla till det mer med gym och sådant. Det naturliga är bäst, springa, simma och boxersize(slåss och sparkas), det är så människor genom tiderna har tränat i alla fall, kroppens naturliga rörelser bör väl vara bästa sättet att må bra? De hade både muskler och kondition, och de satt inte i nått gym och utförde konstiga rörelser i någon maskin som tränar muskler som inte är meningen att de ska tränas till det yttersta för att funka som de ska. De muskler som du tränar i boxersizen är de vi vanligen använder och som bör vara tränade för att kroppen ska må bra och orka med, t.ex. rygg(!), mage, biceps, triceps, rumpan, axlar, bröst, mm. Med all träning medföljer risker att bli skadad. Du kan ju t.ex. sträcka en muskel eller om det går riktigt illa så kan du till och med kanske bryta ett litet ben i handen eller foten.
Som jag tidigare nämnt så är boxersize ett bra sätt att avreagera sig på. Det är intensivt och det hjälper alltid mot ilska att slåss lite, nej men skämt åsido så är det väldigt skönt att åka till lokalen efter skolan/jobbet och efter en stressig dag, lägga problemen i omklädnings rummet och bara gå ut och känna. Med det menar jag som säkert många förstår att som när man t.ex. är ute och springer, du bara springer, känner kroppen, känner känslan och driver på mer. I boxersize så känner du slagen och sparkarna och tröttar ut dig själv, efteråt är du helt avslappnad och kan bättre handskas med problemen och kraven som din omgivning ställer på dig, du blir lugn. Det viktigaste att tänka på när du tränar detta är hur du slår och sparkar. Så att du har raka handleder och inte sparkar med tårna. En annan viktig punkt är att om du tränar med en medmänniska och inte en säck så se till att du inte skadar denna genom att slå för hårt eller missar mitsarna(lätt hänt om man inte koncentrerar sig).

Själv så går jag på boxersize, så det är inte bara någonting jag pratar om. Jag går dit med min mamma och jag kan säga att det är en av de få tillfällena som jag och min mamma kommer överens. Trots att vi inte pratar så mycket under träningen så känner vi hur allt löser sig, det känns oerhört skönt att bara få känna och inte behöva tänka och oroa sig över småsaker hela tiden. Jag ser också att min mor mår mycket bättre sedan hon började med detta, hon har tidigare lidit av depression, men hon ser som sagt ut att må bättre nu, hon ler i alla fall. Så personligen tror jag att boxersize är en av de allra bästa sätten att må ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Analys av Idrotts lektion

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-04-14]   Analys av Idrotts lektion
Mimers Brunn [Online]. http://mimersbrunn.se/article?id=3994 [2018-10-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×

Logga in med Facebook