Dataspel

4 röster
11563 visningar
uppladdat: 2003-12-17
Oskar Karlsson

Oskar Karlsson

Från
Tranemo
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Inledning.

Dataspel vet nog alla vad det är men alla kanske inte vet vad alla spel går ut på och detta ska jag reda ut. Dataspelsindustrin går ut på att man ska sälja ett spel som framför allt roligt men det finns även andra faktorer som spelar in på hur mycket ett spel säljer.
Spelet ska ha låga krav på dator så att många ska kunna spela på men ändå vara imponerande för personer som är ute efter att spelet är snyggt, alltså grafiskt snyggt. Det ska även vara lätt att hantera spelet. Med det menar jag inte för krångliga inställningar och funktioner i spelet. Spelet ska även tilltala såkallade ”gamers” som vill att spelet ska flyta väldigt bra i alla situationer, vad som än händer i spelet Det ska alltså inte hacka eller som man säger ”lagga” vad man än gör i spelet. Det kan handla om att man har så där 400 bilder per sekund när man springer själv i spelet ”Quake 3” utan att se några andra spelare men när man t.ex kommer in i strid så kanske de här bilderna per sekund (FPS= frames per second) går ner till 250 – 300 FPS. Detta innebär att spelet ska vara väldigt bra programmerat så att datorn inte behöver jobba så mycket för att utföra vissa funktioner som annars gör att spelet ”laggar” mer. En annan sak som gör att ett spel säljer bra är hur mycket och bra reklam spelföretaget gör för sitt spel. Ett spel kanske verkar bra i en reklam men när man senare lagt ut flera hundra kronor på spelet kanske det inte var så bra. Då finns det en väldigt bra sak nämligen demo. Det är en nerbantad version av spelet som kanske bara innehåller en bana i ett äventyrs spel. I demos får man alltså prova på spelet innan man köper det och då kan man se om det är bra eller inte. Detta innebär att det inte är det nyaste och häftigaste spelet som kanske är det bästa. Men ett spel kan vara bra till en början men sedan bli tråkigt när man klarat spelet.
Det finns en del spel som nästan aldrig blir tråkiga. Då brukar man säga att spelet har känsla. Det är svårt att beskriva vad ett spel med känsla är men man kan säga att det aldrig blir tråkigt att spela spelet. ”Quake” är ett bra exempel på ett spel som aldrig kommer att dö ut, ”Quake” har spelkänsla.

Dataspelstermer.
Nu ska jag förklara en del dataspelstermer som kan vara bra att förstå senare i texten.
FPS är alltså ”Frames Per Second”; bilder per sekund eller hur många bilder datorn kan visa per sekund på skärmen. Detta kan man oftast inte se i spelet men man kan säga att när man känner att det är flyt i spelet eller att det inte hackar och går trögt osv har man en bra FPS. I ett spel som ”Quake III” kan man se fienden tidigare än fienden ser dig när man har mycket högre FPS än fienden. Detta är naturligtvis med väldigt små marginaler, kanske bara några få hundradelar eller tusendelar men det kan vara tillräckligt i spel som det går fort i.
Ping är en term man oftast brukar i sammanhang när man spelar ett spel på internet eller i nätverk. Ping är alltså den tid det tar för den datorn du sitter vid att få kontakt med den datorn du spelar mot eller servern som sammankopplar olika datorer så att man kan spela mot andra spelare. Ping räknar man i millisekunder. Har man hög ping kan man uppleva att spelet ”laggar” men det är i själva verket så att din dator inte hänger med de andra spelarna i spelet över t.ex Internet. Datorn tar emot för lite information från servern så att det inte flyter jämfört dom andra spelarna. Låg ping är alltid ett måste. En låg ping är runt 30 – 100 över Internet men i nätverk ska den helst inte vara mer än 30 ping.
När man spelar mutiplayer så spelar man med andra mänskliga spelare över Internet eller i nätverk detta kallas då multiplayer. Singelplayer är när man spelar ett spel själv mot datorn eller bara spelar spelet. RTS är förkortningen av ”Real Time Strategi” och betyder realtids strategi. RPG står för ”Roll Playing Game” som betyder rollspels spel.


*Strategi
*FPS
*Äventyr
*Rollspel
*Sportspel
*Simulator
*Platform
*Figthing spel
*Barnspel
*Spelspel
*Arkadspel flipper
*Husdjurs spel
*Online


Plattform
Det har funnit dataspel så länge det har funnits pc-datorer. De första dataspelen var plattformsspel i 2D eftersom datorerna inte var så avancerade som i dag och man inte kunde programmera och köra 3D spel. Det råder delade meningar om vad ett plattforms spel är men jag tycker t ex ett gammalt känt spel som Pac-man är ett plattforms spel men det är nog inte alla som tycker det. I alla fall så funkar Pac-man på följande sätt; man styr ett huvud med en mun som öppnar sig hela tiden. Detta huvud styr man med piltangenterna i en labyrint med en massa prickar som huvudet ska äta upp. Dessutom ska man akta sig för spöken som jagar huvudet och om man blir tagen av ett spöke så dör man. När man har ätit upp alla prickar så har man klarat banan och får komma vidare till nästa med t ex fler spöken eller svårare labyrint.
Det som är intressant med äldre dataspel är att de inte har sålts kommersiellt utan har varit gratis att få tag på om man var insatt i databranschen. Det var ofta någon som programmerade ett spel med detta koncept och sedan spreds spelen från kompis till kompis. Det brukar finnas många olika versioner av sådana spel som inte är skrivna av samma person. Det fanns inte ett speciellt företag som gjorde ett spel och sålde. En sak som säger att det definitivt är ett plattformsspel är att spelet ses i profil, en våning som nedan i fighting spel eller flera våningar som i ”Super Mario Bros” till konsolen Nintendo 8bitar.



Fighting spel
Fighting spel är spel där du slåss mot en eller flera motståndare. Spelen brukar börja med att man får välja mellan en uppsjö av olika karaktärer med olika egenskaper och sätt att slåss på. Sedan kommer man in på banan och börjar slåss och den som dödar den andre först vinner. Det förekommer också lättklädda idealtjejer i dessa spel och det får man ju tycka som man vill om, men det verkar vara ett krav för att spelet ska sälja bra. Fighting spel spelas knappt alls på datorer utan spelas mest på konsoler men man kan säga att de som har sålt väldigt bra till konsol även finns till PC.


Barnspel
Att man lär sig när man har roligt är ju känt och därför är barnspel väldigt lärorika. När man startar ett barnspel får man upp en fin bild där man kan klicka på olika aktiviteter och i aktiviteterna kan man då lära sig t ex klocka eller svara rätt om ett ord är rättstavat o s v, tillsammans med aktiviteter som man inte lär sig så mycket av. Spelen kan man ofta köpa på lättillgängliga platser som livsmedelsaffärer o dyl.

Rollspel
Rollspel är en spelkategori där man spelar en rollfigur i en värld som man kan säga är ungefär som Tolkins sagovärld. För övrigt är Tolkins böcker grunden till allt rollspel. Man spelar en rollfigur i en värld där man får uppdrag att utföra. För att kunna utföra dessa uppdrag måste man kanske ta sig igenom en massa monster och ens rollfigur blir bättre på att slåss efterhand genom att döda alla dessa monster. När man dödar ett monster så får man en viss poäng beroende på hur svårt monstret är att besegra. Ju svårare desto mer poäng får man och när man har samlat poäng till en viss gräns säger man att man går en ”level”. Det som händer när man går en ”level” är att man får ”karaktärspoäng”; (dessa poäng har inget med de poäng man får när man dödar monster). ”Karaktärspoängen” kan man spendera på att göra ens rollfigur bättre på olika saker; t ex göra rollfiguren fysiskt starkare, eller få den att hantera magi bättre. Det varierar från spel till spel vad det finns för olika saker man kan spendera sina ”karaktärspoäng” på men det vanligaste är styrka, magi, fysik eller skicklighet. Magi är viktigt i rollspel. Man kan säga att det är magin i spelet som gör att det blir roligt att spela, ger det lilla extra som gör det till mer än att endast springa runt med stora vapen och döda en massa monster. Man kan göra sin figur bättre efter hand som man kommer längre in i spelet och gör att en figur nästan aldrig är lik den andra.
Action-rollspel baserar sig mer på action i spelet än vanligt rollspel gör. I action-rollspel är det oftast så att det endast går ut på att slakta monster med vapen och magi och utföra en del enkla uppdrag i en enkel story. Det går bara ut på att bli bättre på att slakta monster med vapen eller förgöra dem med olika magier. Detta är roligt i början men det håller oftast inte så länge och blir lätt enformigt efter ett tag sådet kan drygas ut med multiplayer om man har tillgång till internet eller på LAN. Ett väldigt bra exempel på ett sådant här spel är ”Diablo” I och II. Det beror nog på att det är fritt över Internet; det kostar inget att spela det över Internet, förutom att man ska ha köpt spelet först. Spelet har ett ”rädda världen från allt ont”-tema som är väldigt bra. Spelet är även lätt att hantera som tyvärr inte alla rollspel är.
I vanligt rollspel är det viktigare att skapa en så bra figur som möjligt än att döda en massa monster. Uppdragen är oftast svårare i vanligt rollspel, man måste tänka mer. Det är oftast lugnt tempo i spelet och fokuserat på en grupp där man måste använda sig av gruppens specialiteter för att klara vissa uppdrag och sätta ihop en bra grupp som klarar av mycket tillsammans.
Det finns oftast mer valmöjligheter i vanliga rollspel än i action, där du oftast måste hålla dig till en särskild story. Så är det inte i vanliga rollspel där du har större valfrihet i ditt agerande.
Därför håller ett vanligt rollspel oftast längre eftersom det finns så mycket att göra. En spelserie som erbjuder mycket är ”Baldurs Gate” I och II.
Simulatorspel
Att flyga ett JAS 39 Gripen är det inte många som får i verkligheten. Du måste vara en viss längd, ha bra psyke o s v, så det är svårt att bli pilot. Därför finns det flygsimulatorer till datorer där du får känna på hur det är att flyga ett riktigt flygplan. Men det finns även andra simulatorer till datorer som bilspel, stridssimulatorer, robotsimulatorer och många fler. Simulatorspelen går ut på att komma så nära verkligheten som möjligt förutom i framtidssimulatorspel.
I flygsimulatorer ska du flyga ett flygplan, oftast ett stridsflygplan men även passagerarplan. Man vill komma så nära verkligheten man bara kan i dessa spel, t ex med luftgropar och väldigt svåra landningar. Nackdelen med en del flygsimulatorer är att kommandona är svåra att lära sig på grund av det stora antalet. Några bra flygsimulatorer är ”Flightsimulator”-serien där du ska flyga passagerarflygplan. Inom stridsplanssimulatorer är det ”Falcon 4.0” och ”F10” som är bra exempel på stridsflygplanssimulatorer. Men som sagt det är en hel del kommando som man måste kunna innan det blir riktigt roligt att spela så man måste vara bestämd på att man ska lära sig en flygsimulator innan man sätter sig framför spelet. Det finns även flygsimulatorer som baserar sig på ”Starwars”-filmerna och de är inte fy-skam heller men det bästa spelet enligt min egen åsikt är nog ”X-wing Vs T-figther” därför att det är lätthanterligt och har spelkänsla.
Att köra rally är väldigt kul men det kostar mycket pengar och som alternativ kan man då köra bilspel. Vissa spel simulerar verkligheten väldigt bra och andra inte. I dem som simulerar verkligheten är det ofta svårt att köra bilen. Ett sådant är ”Colin MacRae” som har en otrolig känsla och närmare riktig rally kan man nog inte komma. Ett annat bra spel i samma klass är ”Sega Rally”. Vidare så finns det spel som inte är verklighetsbaserade som t ex ”Motorhead” som är lättare att spela.
Jag känner flera inbitna bilspelsspelare som inte tycker att fiktiva bilspel där bilar eller fordonen svävar t ex ”Starwars podracer” är intressanta. Ett annat fiktivt bilspel är ”Grand Theft Auto” där du spelar en galning som själ bilar, skjuter ner folk på gatan, rastar snuten o s v. Detta är vansinnigt roligt och det beror nog på att det man gör i ”Grand Theft Auto” får man inte göra i verkligheten. Till sist kan ”Carmageddon” nämnas som är ett vansinnesspel där du kör ett race mitt i stan med olika konstiga bilar, mitt bland alla mänskor som inte alltid flyttar på sig. När man kör över människorna blir det bara slarvsylta av dem; fullständigt vansinne men ack så roligt.
En stridssimulator är en simulator där du spelar en soldat som ska genomföra specialuppdrag t ex för amerikanska armen. Du deltar oftast i någon form av specialstyrka t ex en amerikansk navy-sealsoldat. Dessa spel är ofta verklighetsbaserade. Där springer du i en grupp eller ensam och utför uppdrag som att t ex eliminera en terroristbas i Irak eller se till så att ett störtat amerikansk flygplan undanröjs och dylikt. Denna kategori av simulatorer är inte särskilt gammal eftersom det oftast är uppbyggt i spektakulära 3D-miljöer, vilka man inte har kunnat programmera särskilt länge. Det startade med spelet ”Spec Ops” och detta spel var revolutionerande med sin häftiga grafik och sättet att spela på som gjorde detta ganska populärt. På senare år har det kommit fler och fler stridssimulatorer men själv tycker jag inte att det kommit ett spel som har varit bättre än ”Spec Ops”, möjligen att ett spel som heter ”Delta Force 3” men som inte har samma känsla.
I robotsimulatorer eller mechsimulatorer som det heter i ”gamersnacket”, trampar du runt i en 5 – 10 meter hög robot med en massa vapen och leder en grupp med ca fyra robotar (mechs, därav slanget mechsimulatorer) mot andra robotar. Det lag som dödar det andra lagets robotar först vinner. Man kan också utföra uppdrag som t ex förstöra en viss byggnad som vaktas av motståndarrobotar. Precis som i flygsimulatorspelen är det ganska många kommandon man måste kunna men ändå inte så många. Spelserien ”Mech Warrior” 1 – 4 är ett bra exempel på en mechsimulator. Det är ett av mina favoritspel.



Spelspel
Så kallade spelspel är dataspel som baserar sig på brädspel t ex ”Schack”, ”Monopol” eller andra kända brädspel. Dessa spel funkar som de verkliga spelen men med lite extra visuella effekter och ljud o s v.
”Schack” och ”Othello” spel finns det ju en uppsjö av olika versioner och utseende men t ex ”Monopol” finns det bara en version av som heter just ”Monopoly”. Har man inte spelen i verkligheten så kan man ju roa sig med dem på datorn.

Arkadspel
Eller närmare bestämt flipperspel på datorn, men kan man inte säga eftersom de ofta finns som en speltjänst på intenet eftersom de inte är så avancerade. Jag ska ändå nämna ett som finns till dator som man kan köpa i butik, ”Balls of Steel” som nog är det enda som är värt att nämna.

Husdjursspel
Husdjur på datorn låter kanske lite konstigt men det finns faktiskt. I dessa spel kan du ta hand om ett visuellt husdjur exempelvis en hund eller katt som trampar runt på din skärm. Oavsätt vad du gör i Windows kan du leka med husdjuret och djuret säger ifrån när den är hungrig osv.

Onlinespel
Och till framtidens dataspel; onlinespel. I nuläget finns det inte så många onlinespel men jag tror att i framtiden kommer det att nästan bara finnas onlinespel därför att jag tror att fler och fler får tillgång till internet i framtiden med snabbare uppkoppling. De spel som finns som man bara kan spela online i dag är inte många och det största är som jag tidigare nämnt ”EverQuest”. De spel som finns är av kategorin rollspel och utspelar sig i olika tider som i ”Everquest” som är inspirerat av medeltiden men det finns även framtida rollspel.
Nackdelen med dessa spel är att de kostar pengar att spela och man måste ha t ex ett VISA-kort för att kunna betala vad det kostar. Priset brukar ligga runt 100 kr i månaden för ”EverQuest”. Det låter kanske mycket men har man en gång spelat ett onlinespel finns det inget som slår det enligt min mening.
Everquest har i nuläget c a. 400’000 st. unika spelare.

Sportspel
Denna kategori är av spel som baserar sig på olika sorters sporter. Tanken bakom dessa spel är att man ska kunna spela olika sporter som man annars kanske bara kan se på TV. I dag har det gjorts dataspel av nästan alla sporter som lämpar sig till dataspel, mest lagsporter. De mest spelade är nog Ishockey, fotboll, amerikans fotboll, basket och baseboll som tyvärr spel distributören Electronic Arts har monopol på så det finns inte så många andra företag som gör sport spel men och andra sidan så gör EA sport spelen väldigt bra. Har man en gång spelat NHL 2002 då kan man inte säga annat än att det är som att titta på en riktigt Hockey match och dessutom vara med och spela själv så pass bra grafik och spelkänsla är det, det är nog svårt att göra ett bättre hockey spel. Ofta är det så med sport spel att dom heter t.ex NHL eller FIFA och så kommer dom ut varje år med en ny version som NHL 99, NHL 2000, NHL 2001 osv och detta beror på att varje år kommer det nya spelare till verkliga NHL som då finns med i det senaste NHL dataspelet så man kan säga att serien uppdaterar sig för varje år med nya spelare igenom att släppa en ny version varje år som dessutom har lite bättre grafik osv. Om jag inte minns fel så startade EA sin sport serie med fotboll och hockey i alla fall 93 eller 94 så dom har hållit på ett tag.

Maneger spel
Av denna kategori finns det bara ett spel hittills och det är Campionchip maneger serien som också kommer ut med ny version varje år. Detta spel går ut på man ska ta hand om ett fotbolls lag i England som finns i verkligheten. Man ska köpa in ny spelare och sälja spelare bestämma vad läsken i den lilla kiosken utan för stadion ska kosta osv man ska alltså se till att det går så bra så möjligt för ens lag i fotbollsserien. Tyvärr måste man vara ganska insatt i fotboll för att kunna spela ett sådan spel man måste veta att vissa spelare är bra och andra inte osv.


Strategispel
Strategi spel går ut på att man ska leda en armé i krig. Man börjar med att bygga upp sin bas oftast i form av en huvudbyggnad och utifrån den kan du bygga andra byggnader som du kan bygga andra byggnader utifrån o s v. När du byggt huvudbyggnaden måsta man ha mer resurser eller pengar så man bygger byggnader med maskiner som samlar in resurser som gör att man kan bygga fler hus. Detta utgör grunden i en bas. En bra bas har tillång till mycket resurser så man kan bygga mycket. Nästa steg är att man bygger hus så man för tillgång till att bygga olika enheter vilka man senare ska kriga med mot fienden, t ex pansarvagnar, soldater, special fordon, transport fordon eller min läggare.
Med dessa enheter krigar du och försvarar din bas mot fienden. Du kan även i de flesta RTS-spel bygga ett stationärt försvar till din bas i form av t ex bunkrar eller kanon torn. När det ett lag har eliminerat alla motståndarens byggnader och enheter har detta lag vunnit.
Som sagt är det alltid något form av krig i RTS-spel.
I underkategorin framtids-RTS utspelar sig kriget i framtiden då man använder laser kanoner, svävande pansarvagnar, enormt kraftiga vapen osv. Här kan det klassiska byggandet av basen ske på olika sätt. Ett exempel är spelet ”Star Wars Force Commander” där du istället för resurser som du samlar in ska du imponera på din chef hur duktig du är på att kriga. Ju mer du eliminerar från dina fiender ju mer enheter och byggnader får du från i chef. Ett annat spel är ”Total Annihlation” där resurserna aldrig tar slut vilket innebär att du kan bygga hur mycket som helst. Spelet innehåller dessutom en hel uppsjö av olika bra och dåliga enheter vilket skiljer ”Total Annihlation” från andra RTS-spel.
Nutids RTS är det strategi spel som baseras på dagens krigsteknologi; enheter som finns i verkligheten. Krigen är ofta mellan länder som finns i dag t.ex USA mot Ryssland osv. Men i denna kategori finns det inte så många spel idag. Detta beror nog på att det som finns i verkligheten idag inte lika intressant som framtiden och speciellt inte som den kategori jag kommer till nedan nämligen andra världskrigsstrategi och äldre.
Många spel är baserade på tiden runt andra och första världskrigen och kallas för historiskt RTS. Ett bra exempel är ”Red Alert” där Sovjet har vunnit andra världskriget och är ett hot mot världen vilket man ska stoppa men man kan även vara Sovjet som ska ta över hela världen. Då kommer vi till ”Red Alert 2” där Sovjet har lagt hela Europa under sig och givit sig på USA.
Nu till spel som utspelar sig under medeltiden där resurserna oftast består av mat, sten, guld, m m , alltså lite mer jordnära resurser. Här gäller det att kunna avancera i åldrarna. Man börjar nämligen på stenåldern för att sedan avancera sig upp i åldrarna från stenåldern till bronsålderns till järnåldern osv. Ett bra exempel på ett sådant spel är ”Age of Empire” 1 och 2. Men det finns även spel som har alla kategorier i ett och samma spel och då börjar man på stenålder för att sedan avancera sig upp i tidsåldrarna ända fram i framtiden. Hittills finns bara ett sådant nämligen ”Empire Earth”.
”Civilizations” spelserie får en egen kategori eftersom ”Civilization” 1, 2 och 3 är det enda i sitt slag. Detta spel går ut på att starta en civilisation någonstans i världen och sedan slåss för civilisationens överlevnad genom tiderna. Både krig men även kultur spelar en viktig roll om din civilisation ska överleva.
Det finns en del andra RTS spel som bör nämnas kort. Dessa är ex RTS spel där du ska bygga upp ditt industriella imperium och konkurrera ut motståndaren. Med det finns även RTS där du ska bygga upp en nöjespark eller sköta ett sjukhus. Och vidare så finns det spel som går ut på att du ska sköta en eller flera familjer som ska äta, sova, jobba, umgås, bada osv.
FPS-spel
Det kallas FPS-spel därför att spelen har mycket med FPS att göra i den bemärkelsen att spelen flyter bättre med högre FPS. FPS-spel eller som de ibland kallas ”shoot ’em up” som man hör på namnet shoot ’em up så handlar det om att springa runt på en bana och döda monster eller andra spelare i multiplayer. Detta låter kanske ganska groteskt men det är faktiskt den populäraste formen av dataspel, att springa runt och döda en massa monster o s v. Detta beror på att våld alltid har fascinerat ungdomar på senare tid och av någon andledning så är det kul att springa runt i ett dataspel och döda andra spelare eller monster.
Singelplayerdelen i FPS-spelen går till på följande sätt; spelet är uppdelat i en massa banor och man måste klara av en bana för att komma till nästa bana, på olika sätt. Det kan t ex vara att man ska döda ett lite svårare monster än de vanliga eller hitta en gömd nyckel till en viss dörr som leder till nästa bana. Då måste man naturligtvis döda en massa monster för att komma åt nyckeln eller komma till det svårare monstret för att klara av bana. Spelet brukar sluta med att man ska döda en jättesvår så kallad ”boss”, ett slutmonster kan man säga. ”Doom”-serien går ut på just detta. Så ser det oftast ut men det finns ju många andra FPS-spel som slutar på andra vis, t ex ”Quake III” går ut på att man ska vinna, alltså döda så många andra spelare som möjligt.
Multiplayerdelen i FPS-spelen går ut på att man spelar mot andra verkliga spelare över internet eller nätverk. Man ska döda så många andra spelare som möjligt och undvika att
själv dö. Man får en ”frag”, en poäng i statistiken per motspelare man dödar, jämför med de andra spelarna och sen får man se när matchen är slut vem som hade flest ”frags”. Den som har flest ”frags” vinner. Denna form av FPS-spel kan man även spela i lag då taktik spelar en stor roll t ex att se till att alla i laget har bra vapen och ”armor” så man inte dör så lätt. Det är viktigt även att se till att man alltid är fler spelare än i det andra laget för i en strid två mot en, är chansen störst att den ensamme dör först.
En annan form är CTF; ”Capture The Flag”. Den går ut på att man är två lag, varje lag har varsin flagga i sin bas. Det ena laget ska ta motståndarnas flagga till sin egen bas och vise versa och när man lyckats med det får laget en poäng. När matchen är slut så tittar man på hur många poäng de båda lagen har och det lag med högst poäng vinner matchen. Följande spel, framförallt ”Quake”- serien; ”Quake” I, II och III, men även ”Unreal Tournament” är bra exempel på sådana. Det finns även fler mindre, inte lika kända spel men ska man ha ett spel som innehåller alla former av multiplayerspel och är lätt att spela så är ”Unreal Tournament” bra men det har inte lika bra känsla som ”Quake”-serien, så därför är ”Quake”-serien mer känd.
Den mer taktikinriktade delen av FPS-spelen där ”Counterstrike” är ett bra exempel, spelar du i ett lag som ska rädda t ex en gissla eller desarmera en bomb. Du kan även spela terroristen och då ska du gömma gisslan eller lägga ut bomber. Du börjar med att köpa vapen för poäng som du samlat ihop t ex genom att döda motståndare eller om ditt lag vunnit den tidigare rundan, ju mer poäng du har desto bättre och större vapen kan du köpa. Sen springer du ut och gör vad du fått i uppdrag som jag nämnt tidigare; att t ex rädda gisslan som terroristerna tillfångatagit. För att vinna måste laget tänka taktiskt; använda rätt vapen och inte springa ensam och tro att man klarar sig själv, för det gör man inte. Spelet är nämligen väldigt verklighetsbaserat och du dör av några få skott från motståndaren. Man kan också gömma sig på strategiska ställen och på så sätt vakta viktiga positioner; t ex där terroristerna ska placera sin bomb, eller som terrorist vakta gisslan och på så sätt kanske ta ”counter”-terroristerna i ryggen. Man spelar rundor i spelet på så sätt att det laget som vinner en runda får en poäng och när man kanske har spelat så där en 20 rundor så vinner det lag som har mest vunna rundor. Det finns dock inte så många spel i denna kategori. ”Counterstrike” är antagligen det enda i denna underkategorin.

Äventyrsspel.
Denna kategori av spel baserar sig på att du ska spela dig igenom ett äventyr och att spelet ska vara en upplevelse. Dessa spel kan man bara spela singelplayer. I dessa spel är det ofta ens egen kreativitet som sätts på spel. Man ska ofta lösa svåra problem och man kan springa runt i timmar utan att komma på vad man ska göra men så plötsligt kan man t ex komma på att om man flyttar på en låda så finns det en dörr bakom lådan. Det kan även innebära att man ska lösa olika former av pussel t ex att flytta lådor i ett visst mönster så man kommer åt en nyckel eller något annat.
I äventyrsspel där man måste tänka går det ut på att lösa en massa problem, hela...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt denna sida måste du vara medlem och inloggad.

Är du inte redan medlem?

Bli medlem nu och få tillgång till allt innehåll på hela Mimers Brunn.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Dataspel

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Tina Hägglund 2009-05-05

    Grymt bra text

  • Nils Nilsson 2005-04-24

    En tillrättavisning, att det h

  • Emil Andersson 2007-03-27

    En tillrättavisning till "Nils

Källhänvisning

Oskar Karlsson [2003-12-17]   Dataspel
Mimers Brunn [Online]. http://mimersbrunn.se/article?id=2551 [2017-11-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×

Logga in