Jogging

1 röster
5127 visningar
uppladdat: 2003-11-21
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Vad händer när man springer 5km?

Före man ska börja springa så ska man äta ordentligt, mat med kolhydrater för då orkar man mer, cirka 2 timmar innan. Man ska värma upp för att töja ut musklerna, och för att musklerna ska bli varma, det minskar risken för skador.

Men vad händer inne i kroppen den första kilometern?
jo, hjärtat börjar slå snabbare och pumpa fortare blod till kroppen. Varför hjärtat gör det är för att man anstränger sig och den normala blodcirkulationen inte räcker till.

Om det är nu din första gång som du har sprungit 5km så får du troligtvis mjölksyra efter 2km och kankse till och med inte orkar fortsätta mer.
Mjölksyra uppstår då du har en hård språng match och då får muskeln för lite syre.
De energi rika kolhydraterna bryts inte ner till koldioxid och vatten, som vid vanlig förbränning.
Då istället bildas mjölk syra, mjölksyran känns som den förlamar benen.

Självklart att man svettas när man springer, det är svettkötlarna som avger vatten och lite salt. Svettkötlarnas största uppgift är att se till att inte kroppen överhettas, den hjälper också till att hålla kroppen varm på vintern.
Det går också rätt fort att kyla ner kroppen, så kropps temperaturen blir nästan aldirg över 37 grader celcius,
det blir bara när du har feber.
Det är därför det är bra att du dricker vatten, och kanske tillochmed en tesked salt (Man förlorar ungefär 1liter vatten per timme när man tränar normal hårt, håller man på mer än en timma, så ska man dricka).

Efter varje kilometer blir det bara jobbigare och jobbigare,
och nu andas du riktigt fort, bara för vid hårt muskel arbeteökar förbränningen i muskelcellerna och de avger mycket koldioxid till blodet. Den ökade mängden koldioxid i blodet stimulerar andningsmusklrna så att andningen
blir snabbare och djupare. på så sätt "vädras" koldioxiden ut ur blodet när det passerar lungorna. Samtidigt ökar syresättingen av blodet, så att förbränningen i muskelcellerna kan öka.

Alla organ måste också ha blod snabbare än vanligt, till: tarmarna, benen, magen, magsäcken, hjärnan och till flera organ, men alla organ måste få fortare blod till sig.
Alla organ i kroppen är lika viktiga, för alla har olika uppgifter i kroppen.
Alla organ är också uppbyggt av celler och vävnad.

Till urinorganen räknas bland annat njurarna m.f.
Njurarna är livsviktiga organ med stor förmåga att dels rena blodet, dels reglera vätskebalansen.
Vi kan klara oss med bara än njure också.
En vuxen person behöver få i sig ungefär 2,5 liter vatten per dygn. Lika mycket avges på ett dygn.
När du har druckit mycket, suger tarmen upp rikligt med vatten. Då ökar vattenhalten i blod och vävnadsvätska. Omededlbart utsöndrar njurarna överskottet på vatten, så att cellernas miljö hålls oförändrad.
Vid brist på vätska avger njurarna mindre vatten. Salter fraktas av blodet till njurarna och utsöndras där.


Musklerna kanske du känner av de första två kilometrarna, du kommer känna att hjärtat slår snabbare och andningen blir mycket tyngre, före du blir trött i benen. Men när du har sprungit färdigt kommer du känna av i benen ändå. De flesta spurtar på slutet, ungefär 100 meter kvar till mål, det är då adrenalinet kommer, du känner av allting, benen, andningen att den är varm, hjärtat känns som om det skulle lägga av att sluta pumpa blod.

Så vill du inget mer än att bara lägga dig ner, fast det är inte bra.
Det du ska göra är att gå fram och tillbaka, och du ska försöka att andas djupa och lugna andetag. Du kanske kommer känna att du kommer bli lite kallsvettig.

Efter du har varvat ner ska du strecha för att inte få träningsvärk nästa dag. När du kommer hem ska du dricka mycket för att ersätta det du har svettats, annars kommer du få huvudvärk.
Varför du får huvudvärk är för att du inte har någon vätska och därför torkar din kropp ut.

Inom en halvtimme är det bra att äta t.ex ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt denna sida måste du vara medlem och inloggad.

Är du inte redan medlem?

Bli medlem nu och få tillgång till allt innehåll på hela Mimers Brunn.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Jogging

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2003-11-21]   Jogging
Mimers Brunn [Online]. http://mimersbrunn.se/article?id=2468 [2017-10-17]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×

Logga in