Hinduismen jämfört med Kristendomen

20 röster
37337 visningar
uppladdat: 2003-05-20
Tove Nilsson

Tove Nilsson 30 år

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
3. Symboler

Stavelsen AUM är helig inom hinduismen. I Upanishaderna är den en symbol för Braman, som är den hinduiska guden.

Det här är ljudet ”om” skrivet på hindi. För hinduerna är det en symbol för andlig fullkomlighet.
Man läser ”om” som inledning till böner, välsignelser eller heliga texter och när man mediterar.

Svastikan är en gammal hinduisk fredssymbol. Man ritar ofta en svastikan på vykort och inbjudningskort och väver in symbolen i tyger för att den ska ge lycka.
På 1900-talet har svastikan använts av nazisterna. Den kallades då för hakkors och har blivit en symbol för ondskan. För många hinduer står symbolen för fred och lycka.
Här kan man se symbolen som representerar guden Vishnu. Det är Lotusblomman.

Symbolen för rikedom och välstånd heter Shari och den ser ut så här.

4. Riter

Dop
Namngivningen sker ca tio dagar efter födseln i närvaro av brahminer.
Barnet får namn, ett heligt namn och ett öppet namn som ropas ut av fadern. Sedan bjuds alla närvarande på fest. I festen deltar också förfäderna tänker man sig.

Bröllop
Det hinduiska bröllopet består av en hel räcka med ceremonier som ska markera den sociala föreningen mellan två släkter.
Det börjar med att föräldrarna söker efter en lämplig partner som man presenterar för pojken. Med hjälp av familjeastrologen utses en lämplig dag för bröllopet. Stjärnorna måste stå rätt och stämma överens. Den Dagen går brudgummen i procession till brudens hus tillsammans med många släktingar och vänner.

En brahman utför ceremonin, som går ut på att förena de båda och ge dem lycka och långt liv med många barn. Stående framför elden tar brudgummen brudens hand och säger ungefär såhär: ”Jag tar din hand…så att du ska leva tills du blir gammal tillsammans med mig, din make”.
Deras kläder binds samman och brudparet vandrar tre varv runt den heliga elden, varje varv med sju steg.
Så äter man en måltid tillsammans – en symbol för föreningen mellan två släkter.
Ett hinduiskt bröllop vara i flera dagar och innehåller 15 olika ritualer. Istället för en vigselring bär bruden ett särskilt halsband.

Begravning
När någon dör i en familj är det den äldsta sonens uppgift att leda processionen av sörjande till kremeringsplatsen. Det är också hans uppgift att tända elden under den döde. De sörjande gråter högt och ropar någon guds namn. Sonen säger: ”O Eld! När kroppen brunnit upp, led anden till förfäderna”!
När kroppen brinner spricker skallen och själen frigörs för att kunna återfödas.
Efteråt går alla hem utan att se sig om och badar för att rena sig.
Senare hålls en måltid i hemmet för att hedra den döde. Offermåltider ordnas en gång i månaden under det första året på födelsedagen för att hedra den dödes minne.
Förutom dessa särskilda högtider, som har med livets gång att göra, finns det dagliga riter av olika slag. Puja kallas en daglig bön man ber till sin gud, hemma eller i templet. Men det är långt ifrån alla som bryr sig om den.

5. Centrala berättelser

De mest omtyckta berättelserna kommer från Ramayana, Makabharata och andra heliga böcker. De skildrar äventyr som Rama, Krishna och andra gudar varit med om. För tusentals år sedan, innan berättelserna hade skrivits ner, lärde sig sagoberättare dem utantill och vandrade sedan runt från by till by för att berätta dem.
Sagoberättare är fortfarande mycket populära vid bröllop och andra fester. Hinduiska barn får höra de här berättelserna redan när de är mycket unga. De kan läsa dem i serietidningar eller se dem som TV-serier.

Berättelsen om Bhagavagita handlar om en strid mellan Kaurava och Pandava som är två kungafamiljer, dom båda var nära släkt. Båda
familjerna vill härska över kungadömet Hatinapura, som egentligen
tillhör Pandava.
Bhagavadgita, "den Höges sång", utspelar sig på slagfältet just innan
striden ska börja.
Krishna ska just blåsa i sitt snäckskal för att samla soldaterna till
striden. Arjugna, från släkten Pandava, berättar för Krishna hur ledsen
och rädd han känner sig när han nu ska slåss mot sina kusiner i
Kaurava familjen.
Krishna svarar att Arjuna måste strunta i sina egna känslor och istället
göra sin plikt som krigare. Vägen till moksha ligger i att handla
osjälviskt, utan att tänka på sig själv.

6. Trosuppfattningar

Hinduernas gud heter Brahman. Alla andra gudar är olika sidor av
Brahman.
Han finns i allt levande. Hinduerna har något som kallas för:
"kastsystemet". Det ser ut så här:


Präster, Brahmaner
Krigare, Härskare
Handelsmän
Hantverkare
Oberörda
Djur
Växter

Målet med kastsystemet är att återfödas och bli ett med
Brahman.
Hinduer delas in i fyra kaster eller klasser som grundar sig på vilka
arbete de utför. Den högsta kasten är prästerna som kallas för
brahmaner. Därefter kommer kshatriya, som är krigare och adelsmän.
Vaishya är köpmännens kast och vanliga arbeten tillhör kastet Shudra.
Detta är de fyra huvudkasterna, men det finns många underkaster. En
stor grupp människor står utanför kastsystemet, de tillhör inte någon
kast och fick förr de sämsta jobben.
Man föds i en kast och kan inte ändra det, men när man har dött kan
man återfödas i en högre eller lägre kast beroende på sin karma.



Dom hinduiska gudarna, som är olika sidor av guden Brahman, är:
Krishna
Ganesha
Rama och Sita
Vishnu och Shiva

Krishna
Krishna är Vishnus åttonde avator och en av de mest omtyckta
hinduiska gudarna. Han är berömd för att vara en busig gud och för att
han gärna skojar med och ibland också lurar sina vänner.
Han utför dessutom underverk, bland annat lyfter han ett stort berg för
att skydda sina följeslagare mot hällande regn. Krishna är hjälten i
många berättelser. Han brukar avbildas med mörkblå eller svart hy
och han håller i en flöjt som han ibland spelar på. Ofta är han omgiven
av kor och unga mjölkerskor som kallas för gopier.
Ganesha
Ganesha är guden med elefanthuvudet som undanröjer hinder och
beskyddar människor på resande fot.
Hinduer ber till Ganesha när de ska börja med något nytt, till exempel
flytta.

Ganesha är Shivas och Parvatis son och han rider på en mus eller en
råtta.

Rama och Sita
Rama och Sita är gifta. Rama är hälften i ett stort diktverk som kallas
för Ramayana som handlar om hur han besegrar den onde
demonkungen Ravana.
Rama dyrkas som den idealiska människan. Han är modig, trofast, och
snäll och han ser dessutom bra ut. Rama är en stor hjälte och god
make och en rättvis kung.
Apguden Hanuman hjälper Rama att besegra Ravana och dyrkas som
enskild gud.

Vishnu och Shiva
I en landsända, stad eller by dyrkas det gudomliga oftast som en
speciell gud. De viktigaste är Vishnu och Shiva och deras demoner.
Vishnu är ofta kärleksfull och kan framträda i många gestalter. En är
den populära Keishna. En fruktad gud var Shiva som ofta avbildas i en
dans där han skapar hela världen. Men han härskar också över de
farliga naturkatastroferna såsom åskan, stormen och översvämningen.
Shivs symbol kom att bli en pelare, det manliga könsorganet, i Indien
kallas den för linga.
Ibland ser den mest ut som en cylinder som utsmyckas med ansikten
åt alla håll, en symbol för den allseende guden.

Förutom de tre hinduiska huvudgudarna finns det tusentals andra
gudar och gudinnor. En del av dem dyrkas i hela Indien medan andra
är populära i vissa regioner eller orter. De viktigaste av de andra
gudarna är Rama och Kristina som är guden Vishnus avataner, samt
gudinnan Parvati som är Shivas hustru.
Rama och Krishna är mycket omtyckta och älskade gudar eftersom de
tycker att det är lättare att komma nära dem än de högra gudarna.
Parvati dyrkas i många olika former; som den vänliga modergudinnan,
som den blodtörstiga gudinnan Kali och som Durga, krigets gudinna.
Liksom många andra hinduiska gudar och gudinnor är Parvati en
blandning av gott och ont, vänlighet och grymhet, liv och död.

7. Livsåskådning

En sak som är väldigt viktigt för alla hinduer är deras familj. Man är
del av en stor familj med föräldrar mor- och farföräldrar, barn,
mostrar, fastrar, morbröder och farbröder som alla bor tillsamm...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt denna sida måste du vara medlem och inloggad.

Är du inte redan medlem?

Bli medlem nu och få tillgång till allt innehåll på hela Mimers Brunn.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hinduismen jämfört med Kristendomen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Anna Wallin 2004-05-11

    var sita verkligen en gudinna?

  • Randi Hansen 2009-09-03

    var har du hittat all din information ? böcker?

Källhänvisning

Tove Nilsson [2003-05-20]   Hinduismen jämfört med Kristendomen
Mimers Brunn [Online]. http://mimersbrunn.se/article?id=2136 [2017-12-17]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×

Logga in