Stämmer Piagets teorier?

5 röster
33419 visningar
uppladdat: 2003-02-19
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Piaget är mycket känd inom psykoanalysen för sina teorier om barn, och dess uppväxt. Det är många som anser att hans teorier är rätt men även många som anser motsatsen däribland; Donaldson, Burner, Macnamara och Vygotsky.
Bland annat Piaget teori om att barn är egocentriska som små kritiseras starkt av Margot Donaldson. Hon riktar främst kritik mot hur Piaget genomfört sin teori då hon anser att ”bergsuppgiften” som Piaget demonstrerade sin teori med är för abstrakt för barnen.


En sak som man måste ta hänsyn till när man ”testar” Piagets teorier är att han levde under en annan tid än oss. Piagets 3 barn som fick ”utstå” testerna levde i början av 1900- talet och detta gör en stor skillnad i uppfostran.
Troligen uppfostrar vi våra barn på ett annat sätt nuförtiden, och detta kan leda till att inte Piagets teorier stämmer exakt med vår tid. Det är ju trots allt möjligt att barnen tog längre tid på sig att inta information för i tiden på grund av deras uppfostran, eller så är det tvärtom. Men vill man tro Ruth M.Beard som nämner detta problem i sin bok ”Piagets utvecklings psykologi” så är det så att barnen nuförtiden utvecklas snabbare vilket leder till att Piagets teorier stämmer överens med åldrarna, men vem har sagt att Piagets teorier stämmer över huvud taget?


Genom att göra 5 stycken uppgifter skall jag ta reda på om Piaget har rätt i sina teorier eller inte. (Det måste dock nämnas att detta test inte kan vara någon försäkran på om han har fel eller inte, då min försöksperson kan vara extra mogen för sin ålder osv.)


Den 23 oktober 2002 tog jag mig hem till familjen Jonebrant, våra grannar, för att ”testa” dessa uppgifter på Hanna Jonebrant, 6 år gammal.


Vad Hanna svarade:
Uppgift 1; Här ansåg Hanna att det fanns en större mängd vatten i det glas som var längst.
Uppgift 2; Hanna svarade att det blev en mindre mängd lera efter att jag plattat till klumpen.
Uppgift 3; Här ansåg hon att det blev mer makaroner än vad det var från början.
Uppgift 4; Hanna visste inte vart solen tog vägen när den lös, och hon kunde inte heller svara på varför den hette sol och inte något annat.
Uppgift 5; Se sista sidan.


Diskussion:
Hanna svarade till Piagets fördel i alla uppgifterna. Detta tyder på att Piagets teorier om att barn inte kan tyda mängd i förhållande till storlek i denna ålder nivå stämmer.
För Hanna var det självklart att det fanns lika mycket vatten i de båda glasen när hon såg vattnet på samma nivå. Men när hon sedan såg mig hälla över samma mängd vatten i ett annat längre men smalare glas så ansåg hon att det blivit mer vatten i detta glas. Hur kommer då detta sig? Hon såg ju när jag hällde över vattnet i glaset, och hon såg när jag hällde över samma mängd vatten. Om man får tro Piagets teorier så är detta ett allmänt känt problem för barn i denna ålder. De kan inte tyda mängd och proportioner utan ”ser bara det de ser framför sig”.
I uppgift 4 då jag frågade Hanna om hon visste vart solen tog ivägen när den inte lyste blev hon mycket konfunderad. Efter ett tag så svarade hon mig med ett ”jag vet inte”. Och det är väl inget man kan begära av barn i den ålder att de skall veta? Enligt Piaget är dock detta ett bevis på att barnen är mycket egocentriska i denna ålder. Personligen anser jag inte att man kan påstå det då man vet att barn i denna ålder inte ännu är riktigt så bildade. De har kanske ännu inte förstått solens innebörd och därmed inte intresserat sig för varifrån den kommer. Personligen visste jag inte heller vart solen kom ifrån när jag var liten. Jag skulle dock inte vilja anse att detta var på grund av att jag bara brydde om mig själv. Jag intresserad mig av så mycket annat när jag var liten, främst myror och andra sorters kryp. De flesta barn blir ofta intresserade av dessa varelser då de befinner sig nära en, och de rör sig. Solen däremot är väldigt avlägsen. Det är inte direkt något som fångar ens uppmärksamhet i denna tidiga ålder. Den rör sig helt enkelt inte lika roligt som myrorna gör. Dessutom är det så att dagis/fritids –personalen eller föräldrarna inte berättar för en om solen, utan det talas mest om djur....

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt denna sida måste du vara medlem och inloggad.

Är du inte redan medlem?

Bli medlem nu och få tillgång till allt innehåll på hela Mimers Brunn.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Stämmer Piagets teorier?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2003-02-19]   Stämmer Piagets teorier?
Mimers Brunn [Online]. http://mimersbrunn.se/article?id=1718 [2017-11-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×

Logga in