Filmkunskap

8637 visningar
uppladdat: 2002-02-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Spring Lola!

När jag kom ut från aulan och just sett klart filmen tyckte jag det var en helt okej film, ganska rolig och fyndig på många sett. Men jag kom inte på vad jag skulle analysera och kunde inte riktigt komma på ett ämne som passade mig, men en dag poppade det bara upp i huvet, filmen ska bevisa eller motbevisa att ödet existerar, beroende på hur man ser det. Filmen har också ett sätt att visa att brott aldrig löser situationerna, varken Lola eller hennes pojkvän var ju kriminella och de klarade sig inte heller ur knipan med hjälp av brott.


Ödet existerar.
Om ödet ska existera måste vi definiera ödet, jag ser ödet som att varje enskild människa redan har hela sitt liv uppritat och allt de gör följer kartan in i minsta detalj, utan att människan är medveten om just sin karta. Alla val och alla misstag är redan förutbestämt och människan bestämmer inte över sig själv.
Om då ödet hade funnits till, hur kan det då komma sig att Lola gjorde fel två gånger innan hon hittade den rätta ärliga vägen? Lola lurade ödet och hon har aldrig varit någon som begår brott, men när hon trots allt tar pistolen och går över på den kriminella sidan har hon lekt ödet ur händerna. Allt går sen helt fel men då går tiden tillbaka just till den tid då Lola började begå sina misstag, och hon får en ny chans att göra rätt.
Frågan är om det är möjligt att bryta från ödets plan om ödet nu skulle existera, jag har alltid trott att det skulle vara omöjligt men kanske är det så att det händer hela tiden bara att tiden går tillbaka som i filmen. Lola visste inte om sina tidigare misstag, så vem som helst av oss kanske gjort felsteg från ödets plan, men tiden gick tillbaka och det rättade till sig utan att vi någonsin skulle få reda på det.


Ödet existerar inte.
Att ödet inte skulle existera är väl vad vi flesta människor tror och hoppas på, annars skulle väl inte en själ anstränga sig i skolan eller på jobbet efterson deras livsöden redan är förutsatta så vad de än gör kommer deras liv se likadant ut. Att ödet inte existerar betyder att människan kan påverka och att det är vi själva som bestämmer vad som händer i livet och hur det kommer att sluta.
På många sätt säger filmen att ödet inte existerar, den känslan fick jag speciellt från de snabba klipp där man ser de förbigående människornas livsöden, som förändrades från gång till gång, vilket då skulle kunna ses som slumpen. De hade ingen anknytning till händelserna i Lolas liv men ändå blir livsödet mycket olika från gång till gång. Men då kanske det va så att alla deras livsöden knöts samman omedvetet för oss som åskodare. Kanske deras liv kom att påverka varann mycket i framtiden och därför ändras livsöden även för dessa människor som är helt omedvetna om Lolas liv.
Det kan ju också vara slumpen som bestämmer vad som händer efter Lolas beslut om hur hon ska kunna hjälpa sin pojkvän, lika väl som det kan vara ödet. Att det ska vara slumpen som gör att uteliggarn som tagit påsen cyklar förbi och att Lola vinner 100 000 på casino är möjligt, speciellt i filmens värd, men jag ser det hellre som ödet. Jag tror inte att filmen försöker förmedla det budskapet att ödet existerar men det är en ganska rolig tanke att leka med och speciellt att bygga en film på.

Spring Lola och Naken
Naken är en svensk film som jag tycke var ganska lik Spring Lola just efter att jag sett filmen, men även om de leker med tiden på ett liknande sett och man kan dra många paralleller mellan dem har de helt olika mening. Som jag sagt tycker jag att Spring Lola är en film som förespråkar ödet, och det förutbestämda livet. Om inte tiden skulle dras tillbaka skulle Lola som i det första försöket dö, och sen skulle livet få fortsätta utan Lola, och hur det gick för några människor då fick vi ju till och med se.
Naken däremot visar hur människan själv påverkar sitt liv. Huvudpersonen vaknar upp i en hiss efter sin svensexa och måste hinna till sitt eget bröllop, då han misslyckas och inte fått sin brud får han en ny chans, som i Spring Lola, det är bara så att han mins allt han gjorde dagen innan och kan efter sitt eget förnuft lära sig saker dag för dag för att tillsl...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt denna sida måste du vara medlem och inloggad.

Är du inte redan medlem?

Bli medlem nu och få tillgång till allt innehåll på hela Mimers Brunn.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Filmkunskap

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2002-02-01]   Filmkunskap
Mimers Brunn [Online]. http://mimersbrunn.se/article?id=1001 [2017-09-25]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×

Logga in